Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 851
ХуЛитери: 2
Всичко: 853

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПлажовете на Синеморец
раздел: Есета, пътеписи
автор: lubara

От сега бързам да кажа, че този разказ не е за девствени, непознати за човешки крак пусти и безлюдни плажове.
Това време вече безвъзвратно си е отишло. Цивилизацията е навлязла и в най-далечните кътчета покрай брега. Лятото тези места са примамливи и посещавани от мнозина, някои като мен дошли за първи път.
Синеморец посреща нетърпеливите си гости след тесен и зле поддържан път от Царево насам. Главната улица е единствената асфалтирана. В центъра на селото има малък парк с бедна растителност. Къщите са нахвърляни тук-там, като това дразни, а после завладява с особено очарование. Нови хотели с малки басейни се редуват със схлупени къщета, в дворовете на които се е запазило спокойствието и тишината. Битката между новото и старото е в края си. Виждат се изоставени и буренясали дворове с големи цветни табелки за предстоящото след сезона строителство. Синеморец все още мами дори само с името си. Назъбени и неизмазани калкани, причудливи триъгълни фасади, няколко къщи в созополски стил с дървена външна обшивка, цветно разнообразие, това се вижда тук. Мирис на печени чушки, узрели смокини и домашни гозби се разнася от морския бриз, който се вихри свободно над лишения от растителност скат, който се е разпрострял край морския курорт. Започва края на Южното Черноморие.
В Синеморец има три големи плажа. До Северния плаж се стига най-лесно от северозападната част на селото. Тук стръмният бряг се втурва на три страни, бързайки да се слее с морето. В средата е силно издълбан и нетърпелив да срещне вълните. Велека се е изморила и е кротка, спокойна и дори зелена, прилошало й е от дългия път. Тръстики се гушат из плитките й пазви, мушици и бръмбари жужат из синкавата мараня. Ниски пясъчни дюни, малко ситен жълтеникав равен пясък и изведнъж започва дълбокото. Тук нямате право да пробвате несигурни плувни умения. Вълните са прорязали силно брега и са го стеснили до самата река.
В южния край на плажа скалите се мият от морето. Закътан равен пясък, няколко плетени ракитови чадъри и дървена барака, кацнала на отсрещния бряг. Бръмчи агрегат, но бирата ще я пиете студена. След стръмния и прашен път, който се изминава с търпение под слънце и вятър се открива морската синева, небето и морето се сливат в едно.
В края на курорта е най-цивилизования плаж с име Бутамята. На това място се чувства намесата на модерното време. Паркингът е гола поляна срещу две левчета. Първото заведение се нарича Куцата медуза. Голяма табела ви осведомява, че само тук има пици. За разлика от това, че из целия плаж ще срещнете голи... сещате се какво най-лесно се римува с тях. В заведението на другия край вечер танцуват нестинари. В Странджа сме. Самият плаж е приятен, равен и чист, с добре подредени, макар избелели чадъри. Изненада са големите и модерни хотели от едната страна на пътя. Белла Виста е комплекс със странна и леко кичозна архитектура и съвременни удобства. Външен басейн за тези, които не обичат солената вода, амфитеатър за забавление на малчуганите. Чужденците са болшинство, но има и българи, към които персоналът е особено благосклонен. От добре поддържаната градина се открива красива гледка към Бутамята, плажът който помни далеч по- спокойно време, без джетове, сърфове и немска реч. От горния край на пясъка има поляна, отъпкана от хора и машини. Започва гората от габър, сутрин и вечер хлад подхваща това приказно място.
Не можах да разбера защо Липите, най дивия и опасен плаж на юг е с такава репутация. В края на Бутамята чадърите свършват и се изправя стръмна скала, по която се изкачва просека двадесетина метра. После край морето има очертани пътеки, по които се върви лесно, много хора са били любопитни. Наближаваме фиордите, скали опасващи спокоен малък плаж за любители на плитчините. Следва закътано, обрасло с водорасли и миди място за такива, които обичат уединението. Малко изкачване и спускане и ето го плажа Липите. Няма липи, но това има ли значение, когато липсват спасители, чадъри и капанчета. Не ми направи по-силно впечатление от Северния плаж, но и тук морето си има своите почитатели. Коли са спрели под сенките, добрали се по изровени черни пътища. И сърфове са разперили крилата си навътре в морето.
Това са плажовете на Синеморец. Ако сте любители на още по-неизвестни места, след последния плаж се намира този на Силистар. Там едноименната река се влива в морето между скали и дивотия. И там има заведение, което изглежда като Куцата медуза. Така поне казват хората.
Тези места са красиви, както много други по нашето Черноморие. Видях достатъчно, но ако бях дошъл преди няколко години щеше да има друго очарование. Навярно няма да се върна там отново. Или някой ден …

14 септември 2007 Любомир Николов


Публикувано от alfa_c на 10.07.2009 @ 09:20:08 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   lubara

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
318 четения | оценка няма

показвания 23695
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Плажовете на Синеморец" | Вход | 2 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Плажовете на Синеморец
от LiRa на 10.07.2009 @ 12:27:34
(Профил | Изпрати бележка)
Велека се е изморила и е кротка, спокойна и дори зелена, прилошало й е от дългия път.
:))) Още една чудесна разходка си спретнал, Любо! Даже си мисля, че от твоето описание много повече неща може да види човек, отколкото ако ходи и гледа със собствените си очи. Ами - очи трябват за тая работа. И сърце. Здравей! :))


Re: Плажовете на Синеморец
от esperanca на 18.11.2009 @ 20:24:57
(Профил | Изпрати бележка)
Как са ни любими едни и същи места, това лято направих над 4000км обиколка из България, http://bg.netlog.com/esperancabg, тук има снимки, ако проявяваш интерес, места като Резово, Силистар, Синеморец, устието на Велека, р. Ерма и много други...благодаря ти за споделеното.