Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 875
ХуЛитери: 1
Всичко: 876

Онлайн сега:
:: Boryana

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВълче време
раздел: Избрано проза
автор: purko59

Тази сутрин слънцето малко разсеяно се покатери на бърдото и една скала бръзна сърцето му. Червена светлина заля хоризонта, потече над гората, а после изпълни стаята, в която спеше бай Тодор
Бай Тодор усети тръпката на новия ден, изправи се, погледна към бърдото, както правеше всяка сутрин, а очите му се наляха с кръвта на слънцето.
След малко влезе в плевнята, взе една пила и започна да точи брадвата си. Тя лежеше на едното му коляно и отвреме-навреме отразяваше изгрева, обагряше се от погледа му, сякаш току-що беше отделила нечия глава от нечие тяло.
- За шума ли, бай Тодоре? – изскърца гласът на комшията Трифон като несмазана порта. Той страдаше от безсъние, от тъмно сядаше на един пън до стобора и чакаше раждането на деня, защото това означаваше, че още е жив.
- За шума, Трифоне.
- Тази сутрин слънцето се охлузи о бърдото.
- Видях го.
- Може и да не е на добро. Дано само не е на зло.
- Дано, Трифоне.
Бай Тодор отиде в мазата, като остави комшията си да си говори със слънцето, чиято рана започна видимо да заздравява, напълни манерката си с червено вино, пъхна я в торбичката си и излезе, без да се обади на никого.
Стръмна пътека водеше хората от това село към гората. Тя водеше сега и бай Тодор към местата, където се беше родил и пораснал. Тая гора вече не беше негова, но беше пуснала своята сянка в душата му, изсмукваше соковете на тая душа и искаше да я предаде на Христа чиста и светла.
- За шума ли, бай Тодоре, прекъсна мислите на тъжния старец горският.
- За шума, горски.
- А позволително? Тая гора вече не е твоята.
- Аз съм нейн, горски. – Ветрец полъхна в душата на бай Тодор. – И ти си, ама си забравил.
- Е, набери си шума, ама друг ще храни козите си с нея. На тебе вече са ти взели мярката.
- И твоята ще вземат, горски.
Когато стигна до дървото , от което щеше да сече шума, бай Тодор
седна, изпуши една цигара, гаврътна от манерката, закачи брадвичката на колана си и се покатери към върха. Там намери удобно клонче за сядане и пак запуши. Изведнъж погледът му се спря на едно гнездо. В гнездото палуваха гривеци – младоженци, а малките им се заливаха от смях. Бай Тодор плюна на цигарата си, тя изпъшка и угасна. Той сложи пак брадвата в колана си и отново слезе на ливадата. Взе манерката и дълго гледа в гнездото преди да отпие. После изцеди до капка ламаринения съд, виното напълни очите му, те почервеняха като сутринта при изгрева и заприличаха на две охлузени о бърдото слънца. Отново се покатери..
Първият клон, към който замахна, беше този с младоженското гнездо.
Клонът изпука , крилете на младоженците изпърхаха и пет съдби рухнаха върху твърдата земя.
Бай Тодор отсече клона, върху който беше стъпил.
Горският, чиято задача беше да следи бай Тодор, вечерта да го арестува и с камионетката на съвета да го интернират с цялата му челяд, сега, изненадан от случилото се, се спусна към местопроизшесвието и леко повдигна увисналата глава на клетника, от ушите на която шуртеше кръв. После внимателно я положи върху отсечения клон, извади един патрон от джоба си и простреля вълка, който, усетил мириса на кръв, беше дошъл да утоли инстинкта си. Едно ангелче, загрижено за душата на бай Тодор, като чу изстрела и като видя локвата кръв, затрепери от ужас и изчезна в облаците. Младоженците грабнаха по едно пиле в човките си и потънаха в гората.
Дали свиха отново гнездо, дали отгледаха малките си, дали бай Тодор оживя не може да ви каже и Трифон, който още страда от безсъние и от тъмно сяда до стобора, за да се увери, че още е жив и често си повтаря:
Казвах ли, ти, Тодоре? Кога слънцето се ожули о бърдото, кръв се лее. Вълче време е сега. Вълци на глутници слизат по селата и месо ръфат. Козите не блеят, кучетата не лаят, защото ги е страх. А ти си тръгнал шума да береш, козите си да храниш. Вълците храниш, Тодоре...
Гората мълчеше, гласът на Трифон не се чуваше, кучетата не лаеха, петлите не пееха, беше тишина и миришеше на блато....




Публикувано от aurora на 01.07.2009 @ 10:17:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Избрано проза

» Материали от
   purko59

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:16:36 часа

добави твой текст
"Вълче време" | Вход | 7 коментара (11 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Вълче време
от sia на 30.07.2009 @ 14:13:14
(Профил | Изпрати бележка)
Ооооо, за мен разказът ти е много вълнуващ, благодаря!
Ще чакам още.


Re: Вълче време
от aurora (vasia@hulite.net) на 01.07.2009 @ 10:20:33
(Профил | Изпрати бележка)
За мен беше удоволствие да го прочета!
Добре дошъл/а:)


Re: Вълче време
от aureliano (velitod@abv.bg) на 01.07.2009 @ 12:25:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.lib.ru
добро
поздрав
:)


Re: Вълче време
от joy_angels на 01.07.2009 @ 21:45:42
(Профил | Изпрати бележка)
Различен си.
Ама ми стана жал - и за гривеците, и за бай Тодор. Що така стори тоз човек?
Поздрави :)))


Re: Вълче време
от diva_voda на 05.09.2009 @ 01:40:05
(Профил | Изпрати бележка)
Това е най-запомнящият се изгрев,който някога съм "наблюдавала" чрез книгите! А чета много и не какво да е...
Невероятно!
Поздрав!
Дива вода


Re: Вълче време
от brig-reklama на 08.03.2010 @ 04:44:34
(Профил | Изпрати бележка)
до шо то надо ! [narugnay-reklama.narod.ru]


Re: Вълче време
от Iszaard на 30.12.2011 @ 21:32:18
(Профил | Изпрати бележка)
Там намери удобно КЛОНЧЕ за сядане и пак запуши.

В гнездото палуваха гривеци – младоженци, а малките им се ЗАЛИВАХА ОТ СМЯХ.

Бай Тодор плюна на цигарата си, тя ИЗПЪШКА и угасна.

Клонът изпука , крилете на младоженците изпърхаха и пет съдби рухнаха върху твърдата земя.

Eдно ангелче, ЗАГРИЖЕНО за душата на бай Тодор, като чу изстрела и като видя локвата кръв, затрепери от ужас и изчезна в облаците.

МЛАДОЖЕНЦИТЕ грабнаха по едно пиле в човките си и потънаха в гората.