Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 865
ХуЛитери: 3
Всичко: 868

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифталека ръка
раздел: Разкази
автор: jelyaznovski

Голям Ветко ги завари на моста. Оттук започваше селската мера, оттук минаваше добитъкът четири пъти на ден – като отиваше и като се връщаше от паша.
Другоселците се бяха свили под някакво платнище, избеляло и оръфано от старост. Крачолите на мъжа бяха мокри, вълнените чорапи на жената жвакаха в галошите и на Ветко му стана мъчно.
- Какво ви става бе, хора? – кротко ги подхвана Ветко. – Ще се простудите така. Хайде да ви водя вкъщи да се изсушите.
- Нищо, нищо! – каза мъжът. – Ние сме си свикнали.
- На студ и влага се не свиква ! – мъдро каза Голям Ветко. – Ще дойдете. Даже не ме чакайте, тръгвайте към къщи, аз ще посрещна животните и идвам.
- Не, не! – обади се и жената.
Иззад могилата се показаха селските говеда. Когато минаха през моста, вече смрачаваше и Ветко спря да ги кандърдисва, просто прихвана мъжа за ръкава и ги закара вкъщи заедно с говедата. Сипа ярма по яслите, изми се на чешмата и влезе в холчето. Майка му слагаше салатите на кръст покрай шишето с ракия, другоселците стеснително се свиваха по столовете, но бяха свалили влажните връхнини.
- Ха наздраве! – вдигна юзчето Голям Ветко. – Ха наздраве, нека хапнат още малко кравите, па тогава ще доя…
- Няма да пречим, тръгваме за рейса -каза припряно жената.
- Не пречите. Ама няма какво да я сучем. Аз кравата си не давам…- каза откровено Ветко.
- Разбрахме, ама …
- Не се сърдете! – додаде Ветко.- Знам, че ви е мерак, ама и аз го обикнах животното.
- Така е! - каза мъжът. - Ти поне знаеш какво ни е, защото си гледал животни. Ние тая крава от парче месо сме я отчували.
- Знам. И ви разбирам.
- Ама пуста управия – продължи мъжът. – Като се разваля една къща, никой не знае къде ще идат керемидите…
- Така е – съгласи се и Ветко.- Колко стопанства разтурват сега тия седесарите. Повечето никога в живота не са хвърлили семенце, нито трева са подали на някоя животинка. Затова не им е жал.
- И по нас е така – каза мъжът. – Знаеш ли кой е председател на ликвидацията? Детската учителка…
- Мале, мале! – зачуди се Ветко…
- Ние с жената получихме три елитни крави като младоженци. Оттогава го навъдихме това стадо само от медалистки. Ама твоята крава ни остана на сърце, защото майка й умря и с биберон сме я хранили като бебе.
- Да бе. Казаха ми, като ми я дадоха. Аз не съм се и надявал. Ама излезе от майка ми мираз, дядо ми навремето внесъл крава в стопанството, сега връщат крава на майка ми. И така…
- Ние затова сме по-спокойни- каза жената. – Щото като ви видяхме, стана ясно, че няма де се затрие животинката. Иначе имаше гражданя – вземат елитна крава и направо я дават на циганина за клане. Сърцето ни болеше…
- Жалко за стадото! – съжали Голям Ветко. – Като гледам кравата, мога да си представя и стадото…
- Жалко, наистина ! – каза мъжът и се надигна. – Прощавайте за главоболието. Ама не можем да не минем да видим…
- Не се притеснявайте. И идвайте.
Ветко ги изпрати до портата. Другоселците си тръгнаха. Свити, малко смачкани под оръфаното платнище. Говедарят беше казал на Ветко, че идват да гледат кравата. Стоят, казва, недалеч, не говорят, не ядат, не сядат, вървят след чардата и очите им все в тая крава. Голяма мъка им е ще знаеш.
- Ей, комшу! – извика Голям Ветко. Беше решил.- Я върнете се, върнете се!
Другоселците се обърнаха и заситниха обратно притеснени.
- Какво има? – уплашено попита мъжът.
- Нищо, нищо. Ти парите носиш ли? – попита Голям Ветко.
- Нося ги, ама защо са…
- Давай парите и взимай кравата.
- О-о-о – проплака жената и хвана ръката му да я целува.
- Недей, булка! – дръпна се с неудобство Голям Ветко. – Нищо не съм направил, само ви вземам парите.
- О-о-о, ти не можеш да си представиш…- проплака пак жената.
Голям Ветко изведе животното от обора. Кравата излезе бавно, но покорно, огледа всички и задъвка. Мъжът извади от джоба си леко юларче и го хвърли на главата й. Завърза тъничка връвчица и я подръпна. Кравата послушно прекрачи.
- Ей, братчед, това чудо е един тон. Да ти дам eдно сериозно въже. Къде ще стигнеш с тая връвчица по нощите?
- Ще я закарам аз. Не бери грижа…- каза мъжът с променен глас. – Жена, давай парите.
Жената извади пачка банкноти. Голям Ветко ги пъхна в джоба, без да брои.
- И със здраве! – каза той.
- Със здраве! И благодарим! – другоселците забързаха, сякаш се бояха Голям Ветко да не се разкъндардиса.
А Голям Ветко се натъжи. Очкваше кравата поне да се подърпа, мъничко да се противи. Все пак два месеца как я храни. А тя тръгна с усмивка, както се казва.
- Лека ръка! – помисли си за другоселеца Голям Ветко и хлътна намусен вкъщи.


Публикувано от Administrator на 22.06.2009 @ 19:08:02 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   jelyaznovski

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
389 четения | оценка 5

показвания 36891
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"лека ръка" | Вход | 2 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: лека ръка
от anonimapokrifoff на 22.06.2009 @ 20:04:35
(Профил | Изпрати бележка)
За крава иде реч, ама болката - човешка.


Re: лека ръка
от shtura_maimunka на 22.06.2009 @ 20:12:44
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
И твоята ръка е лека, с лекота ги пишеш тези чудни разкази дед Желез! Връщам се в детството си, баща ми разказваше така увлекателно като теб.
Благодаря ти!:-)