Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 574
ХуЛитери: 2
Всичко: 576

Онлайн сега:
:: Albatros
:: osi4kata

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБерковският път
раздел: Есета, пътеписи
автор: apostolicia

Със сигурност има много по-живописни места. Със сигурност има много по-красиви пътища. Аз обаче съм очарована именно от берковския път.
Той тръгва плавно, разгъва се по равното, после бавно се изкачва, докато стигне първото селце. Не си спомням дали навсякъде е така, но тук при всяко преминаване през село, задължително се минава покрай гробище. Може би да напомни, че всичко рано или късно свършва два метра под земята. Пътят ту се спуска стремително надолу, ту стръмно се изкачва, ту заобикаля ниски хълмчета и се вие край тях. На две места се пресича с железния път. Срещата им е потресаваща, особено ако самият ти се возиш в някоя раздрънкана бричка. Прелезите са неравни и минаването през тях трябва да става много бавно, като да се усети достолепието на старината, докато всички в колата се тресат неудържимо. И тъкмо се радваш, че си минал през това препятствие, следва друго - задължително следват мостове – с еднопосочно движение. Единият е на ляв завой, другият – на десен. Първият е обикновен мост с железни парапети. Но другият! Именно това мостче ме очарова толкова в берковския път. То притежава трогателна красота. Доближите ли, непременно спрете, за да й се порадвате. Спрете! Не се радвайте от колата, докато шофирате. Има опасност да пропуснете самото мостче и да излетите право в реката, защото пътят се гмурва между двата каменни парапета внезапно с остър десен завой. Затова отдалеч се вижда цялото мостче, старият каменен парапет, двата обрасли с високи треви, къпини и ракитак бряга на реката, на фона на величествен бор и могъщи чинари в полите на невисок хълм. Зад мостчето – мъничко огледално езерце, което едва удържа щурма на тръстиките и папура. Снимала съм десетки пъти това място. Минавам по три пъти седмично от там. Виждала съм го през всички сезони, във всякакво състояние, през всяко време. Но е най-красиво в края на зимата, в онзи застинал миг преди пролетта да замаже пукнатините по тази величествена картина. И ако се случи и да вали и сивите облаци да са стъпили ниско над перилата на мостчето, едва ли бихте забравили някога тази картина.
Както не мога да я забравя и аз.
Беше един такъв мрачен ден, когато зимата току-що си беше тръгнала, а пролетта още не беше дошла. В това време на безсезоние няма кой да надзирава небето и то върши големи поразии. Дърветата бяха голи и мокри, клоните им изглеждаха черни. Дъждът направо шуртеше, силен вятър захвърляше струите му порив след порив право в предното стъкло на колата. Чистачките бяха на най-бързата степен, но въпреки това, трудно се справяха. И тогава го видях. Не е тайна, че по берковския път винаги има стопаджии. И в двете посоки. Обикновено не вземам стопаджии. Те се движат винаги по двама-трима, а моята кола е двуместна. Пък и нося отговорност за товара, все пак в тези смутни времена... Но този беше друг. Беше нито млад, нито стар – някъде по времето, когато лятото си е тръгноло вече, но есента още не е дошла. Носеше дълъг черен лоден, такива не се носят от случайни хора. Изглеждаше чист, много чист. Това беше единственият му отличителен белег. Изглеждаше чист – отвън и отвътре. Времето не ми позволяваше да карам достатъчно бързо, а закъснявах и изобщо не намалих. Той гледаше с надежда, махна, до последно се надяваше, че ще спра – аз или някой, който и да е, просто човек... не можа да повярва, че отминавам, приклекна:”Стига, какви хора сте?!”, каза жестът му. И не усетих кога натиснах спирачките, кога включих задна скорост и се върнах – иначе не карам така уверено назад – „Качвай се, няма да те чакам цял ден!” – се чух да казвам. Той първо не повярва, после искаше вероятно да попита дали не се шегувам, но накрая пъргаво скокна на седалката до мен.
- Само до Монтана мога да те закарам.
- Аз там и отивам.
- Спешна работа или закъса?
- Амии... човек не знае точно какво – спешно ли е да си изсушиш палтото в този студ, или да останеш сам на пътя е вид закъсване...Защо спираш?
Колкото и да бързам, винаги спирам да се пародвам минута-две на моята любима гледка – каменното мостче с бора и чинарите надвесени над огледалното езерце. Казах му го.
- Мдааа – мостчето-убиец – проточи замислено той.
После. После четох дълъг списък с жертви на пагубната красота на това място. Вече не спирам да се радвам на красивото мостче. Но ако минете от там, непременно спрете. Спрете, преди коварното място да е отнело още нечий живот.


Публикувано от alfa_c на 07.03.2009 @ 23:03:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   apostolicia

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 24240
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Берковският път" | Вход | 9 коментара (18 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Берковският път
от alfa_c на 07.03.2009 @ 23:09:24
(Профил | Изпрати бележка)
Мислех да предложа да добавиш линкове със снимки, но видях берковския път през твоя поглед. :)
А на финала ми замръзна усмивката...

Поздрави!


Re: Берковският път
от joy_angels на 07.03.2009 @ 23:16:23
(Профил | Изпрати бележка)
Полу-пътепис, полу-разказ, но наистина с неочакван край.
Много ми хареса, Ели. Браво! :)))


Re: Берковският път
от voda на 08.03.2009 @ 00:20:20
(Профил | Изпрати бележка)
Мисля, че не красотата на това място убива.
Човекът пренебрегва нещо...
Спирай, Апостолиция.
Мостчето ще усети обичта ти.
И ще те запази.
Поздравления!
И - честит Празник!


Re: Берковският път
от LeopoldS на 08.03.2009 @ 08:32:17
(Профил | Изпрати бележка)
Много ме впечатли жестът с приклякането. Невероятно описано.


Re: Берковският път
от mariq-desislava на 08.03.2009 @ 08:40:06
(Профил | Изпрати бележка)
Със сигурност притежаваш въздействащо перо. Когато те чете човек всичко изниква като живо пред очите му, а това малцина го умеят. Честит празник! Бъди винаги обичана!;)


Re: Берковският път
от alida на 08.03.2009 @ 11:27:25
(Профил | Изпрати бележка)
По Берковския път съм вървяла много пъти. Стотици може би...
Едната моя половина е дошла по този път......
Обичам го безкрайно. Мостчето е много красиво. Всеки път сме спирали, защото колкото е красиво, толкова е и опасно.....страшно опасно, ужасно опасно........но и невероятно.......
Но наистина винаги спирайте преди него хем ще го видите, хем ще се предпазите........


Re: Берковският път
от alida на 08.03.2009 @ 11:30:12
(Профил | Изпрати бележка)
Браво на теб, че си го описала и написала.
Поздравления!


Re: Берковският път
от sia на 08.03.2009 @ 18:37:45
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина тръгват тръпки на края, поне при мен.
Харесах пътеписа! И ценя помагането ти!
Поздрави!


Re: Берковският път
от Ufff на 09.03.2009 @ 03:18:04
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че ни "повози" по този път и ни показа мостчето-ловец на забляни по красотата ! За пагубното - не знам. Градските пътища прибират повече жертви, много повече... всеки ден.