Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 756
ÕóËèòåðè: 0
Âñè÷êî: 756

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÊîðåíè
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: Slava56

"Õè÷ äà íå áåøå ñå ðàæäàëà!"

Êîëêî ãîäèíè íîñèõ â ñúçíàíèåòî ñè òåçè äóìè, áåç äà ìîãà äà ïðîóìåÿ æåñòîêèÿ èì ñìèñúë. Ïðèòèñêàõà ìå, ñìàçâàõà ìå, êàðàõà ìå äà ñå ÷óâñòâàì íåíóæíà, èçëèøíà, äà ñå ñàìîñúæàëÿâàì. Íî...òðÿáâàøå äà ãè ïðîèçíåñà àç
ñàìàòà, çà äà óñåòÿ èñòèíñêàòà èì òåæåñò. Òðÿáâÿøå äà ãè ÷óÿ îò ñîáñòâåíàòà ñè óñòà, çà äà îïðàâäàÿ òàçè, êîÿòî ìè ãè êàçà ïðåäè òîëêîâà ìíîãî âðåìå, â îíîâà äàëå÷íî ìîå íåäîèçæèâÿíî äåòñòâî.
Ìîÿòà áàáà ïî ìàé÷èíà ëèíèÿ - ßíà. Áëàãà, ñëàäêîäóìíà, ñëàäêîãëàñíà. Ãëàâà äà òå çàáîëè, ùå òè ïîáàå è - òîëêîâà. Ùå ðå÷åø, ÷å çàãðóáåëèòå é îò ñåëñêàòà ðàáîòà ðúöå èçñìóêâàò áîëêàòà. Çà âñåêèãî ùå íàìåðè äîáðà äóìà, íåêàíåí ãîñò ãëàäåí íÿìà äà îñòàâè, âúïðåêè ñìàçâàùàòà ÿ ëè÷íà òðàãåäèÿ.

Áàáî, áàáî, êîëêî ëè òè å äîòåæàëî, çà äà èçðå÷åø òåçè æåñòîêè äóìè! Äúëãî âðåìå ñå ïèòàõ - êàêâî òîëêîâà áÿõ ñòîðèëà, çà äà ãè çàñëóæà? Êàêâà âèíà ìîæåøå äà èìà åäíî äåòå, êîëêîòî è ïàëàâî äà å òî!
Ñåãà âå÷å çíàÿ - êàçàëà ñè ãè îò æàë çà ìåíå, îò îáè÷ ñè ãè êàçàëà. ×å òî, ìàëêî ëè áåøå òåãëîòî ìè, è âñå íà òâîèòå ðúöå... Êàê ñúæàëÿâàì, ÷å íå ñúì òå êàðàëà ïî-÷åñòî äà ìè ðàçêàçâàø, ÷å íå ñúì çàïèñâàëà âñÿêà òâîÿ äóìà...

... Êúñíàòà åñåí íà 1955 ãîäèíà. Íàâðúõ Äèìèòðîâäåí, íà ñåëñêèÿ ñáîð, òâîÿòà ïî-ìàëêà äúùåðÿ íå ñå ïðèáèðà â êúùè.  ñåëî íèùî ñêðèòî-ïîêðèòî íå îñòàâà. Äîíàñÿò òè íîâèíàòà íåéíèòå äðóæêè - ïðèñòàíàëà. Èçáÿãàëà ñ îíÿ Àíãåë, äðóãîñåëåöà, äåòî íå é äàâàøå äóìà äà èçäóìà çà íåãî, ÷å áèë áîëíàâ íåùî. À òÿ - õóáàâà ìîìà, êàòî êàðòèíà, òîëêîâà ëè÷íè åðãåíè â ñåëî ÿ èñêàò. Ïî òåðëèöè òðúãíàëà. Îòíåñëà ÿ ïèñàíàòà ñáîðäæèéñêà êàðóöà - áåç ìàé÷èí ñúâåò, áåç áàùèíà áëàãîñëîâèÿ...
Åõ, ìàéêà ñè, ùå ïðîñòèø. Ìîæå ïúê è äà èìà êúñìåò ÷åäîòî òè. Ïúê òî, âèæ, ñâàòîâåòå ìàé íå ñà ëîøè õîðà. Åòî, èçïðàùàò ñâàòîâíèöè, ñ äîáðî äà å âñè÷êî...
Íå ìó å ëåñíî íà íàðàíåíîòî ìàé÷èíî ñúðöå. Îòðîíâàò ñå îò óñòàòà òè óêîðíè äóìè:
- ×å áèâàøå ëè òúé?! Äà áÿõòå äîøëè íàïðåä, êàêòî ìó å ðåäà, äà ñå ñâàòîñàìå. ×å òÿ, ìîìàòà íè, íå áåøå îùå çà æåíåíå, ìàëêà å...
- Å-å, íå ñå ñúðäè, ñâàòÿ! Òî... îòêúäåòî ìèíàëà êîçàòà, îòòàì è ÿðåòî!
Âèæ ãè òè ñâàòîâåòå! Âñè÷êî íàó÷èëè. Âðúùàò ñïîìåíèòå òè â îíàÿ äàëå÷íà ãîäèíà, êîãàòî òè ñàìàòà îñòàâè áàùèí äîì è ïðèñòàíà íà ñèíåîêèÿ äîáðóäæàíåö. Ìíîãîëþäåí áå äîìúò íà Ìàðèí÷åòàòà. Ñâåêúð, ñâåêúðâà, äåâåð è ïî-ãîëÿìà åòúðâà, ïåòèìà ïî-ìàëêè äåâåðè, äâå çúëâè - ñîôðàòà åäâà ãè ïîáèðà. Ëåñíî ëè òè áåøå ñðåä òîëêîâà ÷óæäè õîðà ñàìà äà âëåçåø, áåç äà ñà òå ïîèñêàëè (êàêòî ìó å ðåä) ñâàòîâíèöè ñ ïèñàíà áúêëèöà? Êàêâî ëè íå å ïðåìèíàëî ïðåç ãëàâàòà òè. Ìúæúò òè - âñå â çàïàñ. Ñëó÷âàëî ñå å ñàìà äà îðåø è ñååø, äðåáíè äåöà ñàìà äà ãëåäàø.
Ïúê ÷åäîòî òè... ìîæå è äà èìà êúñìåò. Äâåòå é çúëâè çàäîìåíè, ñâåêúðâà é - ëè÷íà æåíà â ñåëîòî - ÷èñòà, ïðèáðàíà, êúùîâíèöà. Ñàìî çåòÿò äåòî å áîëíàâ ìàëêî, àìà... äà äàäå Ãîñïîä äà ñå îïðàâè, äà ñè æèâåÿò...
---------------------------------------
Íå äàäå Ãîñïîä! Íå ñå îïðàâè...Âíó÷êàòà òè íà ãîäèíà, êîëêî ïúòè ñè ÿ âèäÿëà? Íå å äàëå÷å ñåëîòî, ïðåç äâà-òðè áàèðà, àìà âñå ðàáîòà, ðàáîòà... Íî ñåãà ùå èäåø - íà ïîãðåáåíèå. Íå óñåùàø îñòðèÿ äåêåìâðèéñêè âÿòúð - òàêúâ îãúí å ïëàìíàë êðàé òåáå, êðàé äúùåðÿ òè, êðàé âíó÷êàòà òè. È âñå òè ñå èñêà ëúæà äà å.
Åòî, îòñðåùà ñå çàäàâà êàðóöà. Îêàçâàò ñå ðîäíèíè íà ñâàòîâåòå, íóæäà ãè ãîíè êúì Åëõîâî.
- Âÿðíî ëè å, ñâàòÿ?
- Âÿðíî å, âÿðíî-î-î! - ïðîïëàêâà æåíàòà. - ×å è äâàìàòà, ãîðêè÷êèòå...
Êàðóöèòå ñå ðàçìèíàâàò (ñòóäåíî å, íå å çà ñïèðàíå), à òè ïîëèòàø êàòî óäàðåíà. "Êàê òúé äâàìàòà, êîè äâàìàòà? ×å òî...íà Ãåíà íèùî é íÿìàøå!"
Îòòîãàâà ëè, ìèëà áàáî, çàïî÷íà äà ïîáåëÿâà êîñàòà òè? Îò òîçè ìèã ëè çàïî÷íà äà ñå ïðèâåæäàø êúì çåìÿòà? Óïëàøè ñå çà ÷åäîòî ñè, ÷å íàëè åäíî ñúñ ñúùîòî èìå áåøå çàðîâèëà îùå ìúíè÷êî, äðóãî ëè ñåãà ãóáèø?
Íå, äúùåðÿ òè ñè áåøå æèâà è çäðàâà. Íî òå íàèñòèíà áÿõà äâàìà - ñëåä ñèíà áåøå ïîåëà è ìàéêàòà... È çà òîâà ùå âè ðàçêàæà, íå ñåãà, ìîëÿ âè!
-----------------------------------------
... Ïðèþòèë ìàéêà è ñèí ãîëåìèÿò äâîåí ãðîá â ïîïîâñêîòî ãðîáèùå. À íà äåâåòòå äíè ìàéêà ìè ñå ïðèáðàëà çàåäíî ñ ìåí â ðîäíîòî ñè ñåëî...
------------------------------------------
Áàáà ìè ßíà çàãóáè åäèíñòâåíèÿ ñè ñèí äåâåò ãîäèíè ïî-êúñíî. Òðúãíàë âóé÷î ìè äà íîñè õðàíà íà äÿäî, êîéòî áèë ïàçà÷ íà ñåëñêèÿ áîñòàí. Òðúãíàë è íå ñå âúðíàë. Íàìåðèëè ãî íà ñóòðèíòà â íàïîèòåëíèÿ êàíàë äà ñòèñêà âñå îùå êîðìèëîòî íà âåëîñèïåäà, ñ êîéòî ñå äâèæåë. Ôàðúò çäðàâ, áóðêàí÷åòî ñ ÿäåíåòî çäðàâî, ÷àñîâíèêúò ñè òèêòàêà íà ðúêàòà ìó, à âóé÷î ìè - ìúðòúâ. Áàáà õîäè ïðè Âàíãà äà ðàçáåðå êàê å ñòàíàëî, íî äî êðàÿ íà äíèòå ñè íå ïîâÿðâà, ÷å å áèëî íåùàñòåí ñëó÷àé. Äî êðàÿ íå ñúáëå÷å è ÷åðíèòå äðåõè - äâàéñåò ãîäèíè. Ïðàâåøå ðåäîâíî ïîìåíè, ïàëåøå ñâåùè ïðåä äîìàøíèÿ èêîíîñòàñ (÷å ñåëñêàòà ÷åðêâèöà îòäàâíà áåøå çàïóñòÿëà) è ñå êðúñòåøå. Ïîñëå çàïî÷íà äà íå ñå êðúñòè...Ïðîñòè é, Ãîñïîäè, íî òÿ ìàé áåøå ïðåñòàíàëà äà âÿðâà â Òåáå. Êàçâàøå: "Àêî èìàøå Ãîñïîä, íÿìàøå äà ìè âçåìå äåöàòà, à ìåíå äà îñòàâè." Íå áåøå ïðîçðÿëà, ÷å ñè ïðåäîïðåäåëèë ñúäáàòà é - äà áúäå êîðåí, êîéòî äàâà æèçíåí ñîê íà ìëàäèòå ëèñòè; äà áúäå îãíèùåòî, íà ÷èéòî îãúí äà ñå ñòîïëÿò îñèðîòåëèòå é âíóöè.
À ìîæå è äà ãî å çíàåëà... Äà, ñèãóðíî ãî å çíàåëà - îòêúäå ùåøå äà âçåìå èíà÷å òîëêîâà ìèëîñò çà íàñ, ñèðîòíèòå...

Áàáî, ïîìíÿ ñàìî äóìèòå, íå ïîìíÿ êîãà, ïî êàêúâ ïîâîä ñè ìè ãè êàçàëà. "Õè÷ äà íå áåøå ñå ðàæäàëà!" À àç, ãðåøíèöàòà, è ïî-òåæêè äóìè èçðè÷àì â ÿäà ñè. Íà äåöàòà ñè ãè êàçâàì. Ïðåç êîëêî õèëÿäîëåòèÿ ñúì ãè ïðåíåñëà, çà äà ãè ñòîâàðÿ æåñòîêî íà êðåõêèòå èì ðàìåíå?!

Ã Î Ñ Ï Î Ä È, çàïóøè Ñè óøèòå, êîãàòî ìàéêà îòâîðè óñòà äà ïðîêúëíå äåòåòî ñè! È äà Ñè ÷óë, Ãîñïîäè, íàïðàâè Ñå, ÷å íå Ñè ÷óë! Çàùîòî òÿ, ìàéêàòà, îùå ïðåäè äà îòâîðè óñòà ñúæàëÿâà, ÷å ãî å ïîìèñëèëà, íî äÿâîëúò âñå ÿ áóòà äà ãðåøè.Òîÿ äÿâîë, äåòî å ÷àñò îò ñàìèòå íàñ è íå íè îñòàâÿ äîäåòî íå íè ïðèáåðåø ïðè Ñåáå Ñè, Ãîñïîäè! Áîæå Ìèëîñòèâè, ïðîñòè íà ìàéêèòå!...

À íå áÿõà ëè äóìèòå íà ìîÿòà áàáà: "Äà áåøå óìðÿëà è òè ñ òÿõ, äà íå òåãëèø!"?
Íå ñàìî ÷å íå ñúì óìðÿëà, íî è ïúðâèòå ñè ñòúïêè ñúì íàïðàâèëà â äåíÿ íà áàùèíîòî è áàáèíîòî ñè ïîãðåáåíèå...
À êîëêî ïî-ëåñíî áè áèëî, Ãîñïîäè, äà ñè èäà ñ òÿõ!
Íî Òè ñè èçáðàë ìåí - äà îñòàíà, äà ïðåìèíà ïðåç âñè÷êè ïðåìåæäèÿ, äà óñåòÿ âêóñà íà ñòðàäàíèåòî, äà ñå ïðå÷èñòÿ â íåãî.
Êàêâî ñè ìè îòðåäèë, Ãîñïîäè?
Íå å ëè çíàê òîâà ïðîõîæäàíå êðàé äâà êîâ÷åãà? Íå ïðåìèíà ëè â ìåí òåõíèÿò íåèçæèâÿí æèâîò, òÿõíàòà ñèëà?
... Çà äà ñå âúçðàæäàì îò ïåïåëèùåòî íà âñÿêî èçïèòàíèå.
Çà äà ñå ïðåâðúùàì ïîñòåïåííî â êîðåí, êîéòî ñìó÷å ñîêîâå îò äúëáèíèòå íà âðåìåòî è ïîääúðæà çåëåíî ðàçêëîíèëîòî ñå, ðàçëèñòåíî äúðâî íà æèâîòà...

ÃÎÑÏÎÄÈ, ÁËÀÃÎÄÀÐß ÒÈ, ×Å ÌÅ ÈÌÀ!


Ïóáëèêóâàíî îò alfa_c íà 26.02.2009 @ 08:34:02 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   Slava56

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 2


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 04:09:02 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Êîðåíè" | Âõîä | 2 êîìåíòàðà (4 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Êîðåíè
îò voda íà 28.02.2009 @ 03:08:43
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ðàçêàç çà ÷îâåøêàòà äóøà, ðàçïúíàòà ìåæäó äÿâîëà è Áîãà...
È çà ïðå÷èñòâàùàòà ñèëà íà ñòðàäàíèåòî...

Áëàãîñëîâåíà áúäè, Ñëàâà!
Ñ îáè÷, Åëèöà


Re: Êîðåíè
îò Slava56 íà 28.02.2009 @ 04:35:56
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://mamas.blog.bg/
Çà ìåí âå÷å å ÿñíî, ÷å ïîçíàâàø ñòðàäàíèåòî è íåãîâàòà ïðå÷èñòâàùà ñèëà! Áëàãîäàðÿ çà ñúïðè÷àñòèåòî...
Âúïðåêè âñè÷êî ïðåæèâÿíî, àç íàèñòèíà ñå ñ÷èòàì çà áëàãîñëîâåíà...
Áúäè è òè, Åëè!

]


Re: Êîðåíè
îò bosilka íà 26.02.2009 @ 20:15:47
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Mnogo vulnuvashto.... ne moga da go procheta bez da placha!


Re: Êîðåíè
îò Slava56 íà 26.02.2009 @ 22:41:37
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://mamas.blog.bg/
Áëàãîäàðÿ çà ñúïðåæèâÿâàíåòî...
Ìíîãî ãîäèíè ñà ìèíàëè îò òåçè äåéñòâèòåëíè ñúáèòèÿ â ìîÿ æèâîò, íî âðåìåòî íå óñïÿâà äà ïðåñóøè ñúëçèòå...Ñúëçèòå, êîèòî ÷åñòî äîðè íå ìîãàò äà ñå âèäÿò - êîãàòî äóøàòà ìè ïëà÷å...

]