Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 997
ХуЛитери: 3
Всичко: 1000

Онлайн сега:
:: ivliter
:: Marisiema
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСтрастите и странностите на известни хора и отражението им върху историята ни-5
раздел: Други ...
автор: galina

Пиринският сокол

Целият съзнателен живот на Яне Сандански е свързан с борбите за независимост на българите в Македония, но истинското посвещаване в "делото", става след срещата му с Гоце Делчев и Гьорче Петров.
Роден е в с.Влахи, Мелнишко, но по време на руско-турската освободителна война, семейството му се изселва и се установява в Дупница.
Срещата му с Гоце Делчев, разкрива пред него мащабите на ВМРО и целите на борбата на организацията и той поема пътя на професионален революционер.
Въодушевен от идеята за свободна Македония, Яне събира малка чета и преминава в Македония, където в продължение на три месеца обикаля редица села в подножието на Рила и Пирин, организира комитети и привлича нови съмишленици.
Но трябват средства за организацията. Тогава Яне Сандански в сътрудничество с Христо Чернопеев, организират отвличането на протестантската мисионерка мис Елен Стоун и нейната придружителка, българката Катерина Цилка. Целта им е да получат откуп, който да подпомогне финансовото осигуряване на организацията.
Аферата "мис Стоун" се проточва близо шест месеца. Въпреки трудностите, Сандански се справя с много такт в деликатната задача, с която се е заел.
След получаване на откупа, двете жени са освободени. Нещо повече, завръщайки се в Америка, мис Стоун изнася сказки в защита на справедливата кауза на македонските българи за освобождение.
След ненавременното избухване на въстание в Серския революционен окръг и смъртта на Гоце Делчев, Яне Сандански става ръководител на този революционен окръг и застава на страната на "левицата" във Вътрешната организация, която се тресе от разногласия между "леви" и "десни".Тези разногласия водят до кървави разправии и разцеплението и.
Левицата се обявява за децентрализация и самостоятелност на ВМРО, по отношение на българските официални среди.Според тях, верният път е автономия на Македония и Одринско и включването им в Балканска федеративна република. Дестицата е на противоположната позиция и проповядва присъединяване на Македония към пределите на България, като те са подкрепяни и от официалните български власти.
Но Балканската война слага край на тия разпри. Яне събира хора от Серска и Драмска околия и с четите си активно подпомага българската армия.
Но след прерастването на войната в междусъюзническа и особено след подписването на Букурещкият мирен договор през 1913г, се слага край на надеждите за освобождение на Македония.
Яне Сандански, както и много други българи в Македония, е съкрушен морално от постигналата ги национална катастрофа. Той се оттегля в Роженския манастир.Но и там борческия му дух не намира покой. Яне вижда, че над Европа надвисва заплахата от Първа световна война. Той разбира, че България не може да остане неутрална и замисля премахването на Фердинанд, преди да е извършил ново "престъпно безумие" и да поведе България в грешна посока.
Но планът ме остава неосъществен, тъй като е прострелян в Пирин от привържениците на десницата на ВМРО.
Песните за него, обаче, продължават да се пеят и не престават да вълнуват всяко родолюбиво българско сърце.


Публикувано от valka на 16.12.2008 @ 18:16:01 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   galina

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 08:04:40 часа

добави твой текст
"Страстите и странностите на известни хора и отражението им върху историята ни-5" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Страстите и странностите на известни хора и отражението им върху историята ни-5
от Voyka на 16.12.2008 @ 22:08:30
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, много се е стреляло в тая държава. Пък сега "ни дъх не лъхва над полени". Не призовавам към оружие, но много си мълчим. И сме станали едни търпеливи-и-и.


Re: Страстите и странностите на известни хора и отражението им върху историята ни-5
от voda на 17.12.2008 @ 00:29:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Галина!


Re: Страстите и странностите на известни хора и отражението им върху историята ни-5
от Pobeditel на 17.12.2008 @ 11:07:13
(Профил | Изпрати бележка)
Интересни исторически факти за голяма личност в нашата история!
Поздрави, Галина!


Re: Страстите и странностите на известни хора и отражението им върху историята ни-5
от persian на 26.06.2009 @ 10:34:58
(Профил | Изпрати бележка) http://persiangb.blogspot.com/
Яне не е положителна личност,а по-скоро отрицателна.Неговата простотия,грндомания и жажда за власт го карат да използва крайни методи за отсраняване на опонентите си във ВМОРО.По негово нареждане са убити много от водачите на десницата-Сарафов,Гарванов,Даев и др.От него започват братоубийствата в организацията.Затова,когато се представя някоя личност на хората,това не трябва да става едностранчиво.Поздрави.