Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 831
ХуЛитери: 3
Всичко: 834

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: pastirka
:: AGRESIVE

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаГастарбайтер
раздел: Разкази
автор: VOINOV

Благой Градевски повече не издържаше в това безтегловно състояние. След рухването на държавата, всекидневното повишаване на инфлацията, терора на борческите групировки и всеобщото озлобление, не му оставаше нищо друго – освен да се обади на братовчеда в западна Германия - за да го вземе на работа при него. От явно по явно ставаше, че тук в България въздухът не стигаше за всички.
- Блажко, Блажко – говореше, напълнила очи посребрялата му майка – седи си тука, синко! Какво ще рекат хората за нас, та ние ли сме най –пропадналите хора в тази държава? Само за твоето чедо няма хляб тук – ще кажат – как можа да се пръкне най-мързеливият, та само той да не може да си намери работа. Лошо ли ти беше като сервитьор? И парички си имаше и големците бяха все около тебе. Потрай, седи си тука, все ще се оправят някак си нещата. Е, и апартамент си имаш – има ли някой от твоите колеги толкова голям апартамент, а? С кон да вършееш вътре по стаите. Ще тръгнеш, а кой ще ти гледа децата? – го гледаше тя с отъжнелите си очи.
- Не майко, не! Ти просто не можеш по никакъв начин да разбереш как са се променили нещата в тази държава. Старото време свърши. Няма го. Това е. Разбираш ли го?
- Пък и Ромео Кастрев си е наше дете, но знае ли се как ще те посрещне там. Какво ли ще каже онази, германката?
- Майко! Спри се. Стига си чела. Решил съм и това е! Тръгвам. Ти само виж там, приготви само някой лев, да имам за из път.
- Седи си тука синко, що ти е да ходиш там измикярин на чуждите хора. Лошо ли ти беше тука…
- Млък! Ти не се разбираш от дума. Я вече на колко години съм! Да не съм малко дете. Две мнения по въпроса няма. Казах и тръгвам! Това е.
-----------------
В следващите дни се уговори с братовчеда по телефона, да потегли след седмица.
Пристигна в големият и забързан град. В ранното утро братовчедът го пое с колата си и го заведе направо в сервиза. Отвориха някаква врата в ляво на просторното помещение и влязоха в нещо като малка стая за почивка. Имаше само едно легло, малка маса с пепелник върху нея, стол и шкафче отстрани до стената.
Блажко облещи тъмните си големи очи.
- Това е братовчед.
- Тук в тази теснотия?!
- По-широко… в България. Това мога да ти осигуря за сега. Иначе знаеш, че прокурора в къщи – може и мен да ме изхвърли. – усмихна се накриво едновремешният симпатичен донжуан. Оженил се бе за германка дошла да летува по българското Черноморие. Но годините явно си бяха казали думата и сега се бе превърнал в един обикновен и посребряващ делови мъж. – Тук в дясно имаш тоалетна и душ. Приготвил съм ти и един работен комбинезон от моите, за първо време. По-нататък ще преценим какво ще трябва да направим. Ще работиш наравно с останалите. Нали каза, че първата ти професия е била “двигатели с вътрешно горене”?
- Да, бе, да! – потвърди дори с кимане на главата кандидат работника.
- За заплащането… ще се договорим. Е, няма да е като при германците, защото много добре разбирам, че от много години не си упражнявал тази професия. Но няма да те оставя така – без нищо.
- Братовчед, дай да се договорим още сега. Искам да си тръгна от тук с една що годе запазена количка и с някой лев в джоба. За друго сега не мога и да мечтая. За сега, де…
- Добре, добре, ти само работи съвестно, наравно с другите, пък аз ще гледам от моя страна да уредя нещата. Договорихме ли се?
- Да. Договорихме се. – и двамата стиснаха ръце.
Собственикът на сервиза го остави и се запъти към остъклената кабинка в ъгъла на сервиза, която използваше като свой офис, а същевременно широките и витрини му позволяваха да наблюдава работния процес.
Благой притвори вратата, заизважда дрехите си и се замисли. Де го чукаш – де се пука. Какво очакваше, а тя каква стана. Когато си бе идвал братовчедът заедно със съпругата си в България, те бяха сложили на трапезата и мило и драго, от всичко дето имаха, че и агне бяха опекли. Настаниха ги да преспят в голямата двукатна къща на село. Рекоха им “да се чувстват като у дома си” и да останат колкото дни пожелаят и да се хранят и поят колкото им душа носи и поиска. Българският народ е известен с гостоприемството си, и дори утре да няма за домакина, ще сложи пред госта все що има. А тук, тя каква стана. В тази ли малка бърлога ще трябва да преживее около половин година? Бог да му е на помощ. Не навсякъде хората са еднакви.
----------------
В следващите дни, окъпан обръснат и нахлузил синия гащеризон, работеше наедно с германските майстори. В повечето случаи се разбираха с десетопръстната система, както индианците, заливайки се взаимно в смях. По-късно в един момент го бяха запитали “какво търси тук като обикновен работник, щом като в България е собственик на огромен апартамент и притежава собствена кола”, а той изпъчил гордо гърди изясни, че след падането на Берлинската страна в България са настъпили непоправимо деградиращи икономически процеси. Но след някоя и друга година смята да ги покани на гости и да посетят красивото българско Черноморие. Но всички тези разговори се провеждаха изключително и само по време на почивките или времето за обяд, когато германците си позволяваха и по една халба – нещо което бе доста странно за българина.
В един от дните, уморен и усетил, че кръста не го държи, Благой се изправи с въздишка, забърса омазнените си ръце, бръкна и по навик извади кутията от джоба си и постави цигара в уста. Цъкна кибрит.
В същият момент се чу изтропване на остъклената врата. Братовчедът, облечен в синя манта, пристъпи към него и с длан вкара горящата цигара в устата му. Благой изцъкли очи в недоумение. Това пък – не го беше и очаквал.
- Тук си за да работиш осем часа, а не за да пушиш! По време на почивките и след свършване на работното време – можеш да правиш каквото пожелаеш. Ясно?!
Благой не можа да отговори. Преглътна и замълча виновно. Това не му беше България – където имаха навика, този дето иска да се измъкне и да остави другарите си да работят – палеше цигара в страни и важно напътстваше останалите. Та нали и затова се научи да пуши. Няма само другите да клинчат, я! А сега вече му бе трудно да се откаже от противния навик. Изглежда тук бяха други правилата. И наистина не бе забелязал някого от колегите си да извади цигара и да запали през времето за работа. Нямаше друг начин – ще трябва, хм…, да свиква…
----------------
В края на шестият месец братовчедът му подаде ключовете за колата и плика с банкнотите.
- Заредена е догоре с гориво. Лек път! И карай внимателно до България, ще трябва да минеш през няколко държави, а законите и хората навсякъде са различни. Когато пристигнеш ми си обади, за да знам, че си жив и здрав. Хайде, напред! – и му вдигна ръка в усмивка.
- Ще те чакам догодина на гости, братчед! Ще колнеме едно агънце и ще си побъбрим за нашите истории тук. – усмихваше се и Блажко. – Хайде останете си със здраве и поздрави децата и съпругата, понеже през това време не успяхме да се видим.
Братовчедът му помаха с ръка напътствено, усмихвайки се и клатейки благосклонно с глава.


Публикувано от valka на 03.12.2008 @ 09:32:29 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   VOINOV

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 11:25:04 часа

добави твой текст
"Гастарбайтер" | Вход | 8 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Гастарбайтер
от VOINOV на 09.12.2008 @ 07:00:27
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Благодаря, Зинка!
И твоите работи са много добри.
Поздрав за теб!


Re: Гастарбайтер
от zinka на 09.12.2008 @ 06:30:00
(Профил | Изпрати бележка)
Боли, като накърнено достойнство!

Много добра история, Войнов!
Много кадърно написана!

БРАВО!


Re: Гастарбайтер
от ASTERI на 03.12.2008 @ 16:43:11
(Профил | Изпрати бележка)
Цецо, Цецо–как ги редиш тези истории,сякаш си ги преживял...
Искренни поздрави!


Re: Гастарбайтер
от VOINOV на 03.12.2008 @ 17:07:01
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Ам, че знам ли... в някой от предишните животи...
Не, не - просто наблюдавам живота около мен.
Разкажи ми и някоя от твоите истории, може пък да получи нещо интересно.
Поздрави, АСТЕРИ!


Re: Гастарбайтер
от radi_radev19441944 на 04.12.2008 @ 10:04:14
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Някъде около два милиона, а може и повече, са на този хал. Но ми се струва, че техния хал е за предпочитане пред нашия.


Re: Гастарбайтер
от VOINOV на 04.12.2008 @ 11:27:22
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
За кой ли път се съгласявам с тебе, Ради...
Поздрав!


Re: Гастарбайтер
от mariniki на 04.12.2008 @ 19:36:53
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
тъжни истории...и не му се види краят...
не зная кое е по тъжно...гастарбайтер навън...или безработен тук...
все...немили - недраги...
Цветане...тъжна хроника е това на едно ...тъжно безвремие...


Re: Гастарбайтер
от VOINOV на 04.12.2008 @ 20:05:52
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Хроника на ежедневието ни Мариники,... такова каквото е...
И да го мъдрим, и да не го мъдрим - такова е...
Поздрав за теб!