Въведено на:
23 Юни 2016 09:37:36 » Защо затъваме в битовизми?
Изрових тая стара тема от дрешника, защото не обичам да вися в потните пробни и да меря нови теми...
И към заглавието на коментара ми. И в литературата ни ли трябва да затъваме в битовизмите си? Ама го болднах, а?
Искам да кажа, че аз искам да бягам. От сивото, прашното, омръзнало ми ежедневие. И като няма къде да избягам, тичам в писанията ми. В творчеството си, както би казал някой наперен писател. Затова понякога не съм разбран. Защото, за разлика от шкембестата ми реалия в имагинерния свят на фантазията съм добър спринтьор. И най много обичам да тичам по полетата на непознатото, на несъществуващото или обратно. На желаното и/ли отблъскващото.
Демек на това, което не е около нас. Или напротив, което до болка ни обгръща и не можем да му се изплъзнем тъкмо защото то се е скрило и мимикрира под формата на неизбежното.
Затова не разбирам онези, които разкъсват обкръжението си до кървава болка, в своите работи. Не искате ли да се отделите, поне са малко от омръзналото ви "сега"? Да избягате и сътворите, поне във фантазиите си едно друго място, недостижимо, лелеяно и дори малко гадно? Дори с риск да не бъдете разбрани и читателите ви да не се асоциират с нито един ваш образ?
Кажете ми...
Milvushina ХуЛитер
Записан(а): May 19, 2012
Мнения: 124
Въведено на:
25 Юни 2016 08:41:22 »
Лео, две думи за теб: speculative fiction. Не само на писателите-чукчи им писва от ежедневието. На читателите също. Затова Игра на Тронове, хрониките на Дресден и прочие са писък на модата от известно време. Пиши приключения. Към тях интересът не стихва от векове насам.
Да отговоря на оригиналния ти въпрос, под колко къс разбираш къс? Разкази под 1000 думи се наричат флаш. Импресиите най-често са такива, но те не са съвсем точно разкази. Добър флаш се пише много трудно.
От техническа гледна точка един разказ може да е кратък и ефективен, ако в него още в началото хвърлиш нещо познато за избраната от теб публика. Ако обстановката и конфликтът са познати на читателя, няма нужда да губиш време с тях.
Няма лошо да е и по-дълъг разказът, освен ако не се съобразяваш с конкретните изисквания на издател.
LeoBedrosian ХуЛитер
Записан(а): Aug 09, 2004
Мнения: 839
Въведено на:
27 Юни 2016 08:47:25 »
Milvushina написа:
От техническа гледна точка един разказ може да е кратък и ефективен, ако в него още в началото хвърлиш нещо познато за избраната от теб публика.
........
Няма лошо да е и по-дълъг разказът, освен ако не се съобразяваш с конкретните изисквания на издател.
Добре разбирам нуждата читателя да се припознае в нещо/някой познат образ или ситуация. Да, това гарантира комуникация с автора и читаемост, но....
познавам и автори, известни автори, които залагат на напълно непознатото. Примери, колкото щеш в любимия ми САйънс фикшън стил. Защо и аз да не се пробвам?
В дългите работи се губя, мисълта ми, езика ми, нюансите и първоначалния замисъл. Пробвал съм се и там (Едем, Пъкъл) но не мисля, че имам особен успех. Дори не довърших втория проект.
Благодаря ти за коментара ти!
Milvushina ХуЛитер
Записан(а): May 19, 2012
Мнения: 124
Въведено на:
29 Юни 2016 10:33:14 »
[quote="LeoBedrosian"]
Milvushina написа:
От техническа гледна точка един разказ може да е кратък и ефективен, ако в него още в началото хвърлиш нещо познато за избраната от теб публика.
........
Добре разбирам нуждата читателя да се припознае в нещо/някой познат образ или ситуация. Да, това гарантира комуникация с автора и читаемост, но....
познавам и автори, известни автори, които залагат на напълно непознатото. Примери, колкото щеш в любимия ми САйънс фикшън стил. Защо и аз да не се пробвам?
Благодаря ти за коментара ти!
Ако става дума за фантастика/фентъзи, там играят малко по-други правила. При модерния реализъм читателите ти са запознати с обстановката - те живеят в нея. При Ф/Ф не е така. Там сам си архитект на сцената, включително декоратор, техник, постановчик и прочие. Няколко думи за особеностите на жанра (който на мен ми е специалност).
За да е един къс ФФ разбираем за публиката, трябва да държиш здраво юздите на т.н. steep learning curve. С две думи, ако натовариш още първите параграфи с тежки описания, въводи, сухи обяснения и т.н. читателите са объркани и се виждат чудо. Читателите на този тип литература (а и на криминалетата) обичат да се чувстват умни. Харесва им да мислят, че са с една крачка пред героите или най-малкото заедно с тях. С две думи, ако на читателите виждат разказ, който разбират слабо, защото е изпъстрен с непонятни за тях неща, ще премигнат на парцали и ще затворят уеб страницата / книгата.
Големият капан, която искаш да избегнеш особено в най-късите разкази, е предозирането с информация. Има два начина да се избегне: или тексът да се разтегли в по-дълъг формат или да се избере по-лесно смилаема обстановка.
Какво имам предвид под смилаема обстановка. Ако в разказа ти има андроиди, не е нужно да се впускаш в дълги обяснения какви са, що са. Достатъчно е само да дадеш сигнал дали са пълни копия на хората или са по-скоро човекоподобни машини без креативно мислене. И това е достатъчно! Две изречения и си ти! Обаче ако имаш цяла цивилизация с култура и прочие и го изсипеш това в 2500 думи, става кашотина, братче.
Така че ако искаш да държиш ФФ разказите си под 2500 думи, заложи на разпознаваемите елементи. Те може да са си твои оригинални, но в същото време да са разбираеми за публиката ти.
Ако се интересуваш, мога да дам практически съвети за това как да опростим един разказ така че с по-малко думи да кажем повече.
Milvushina ХуЛитер
Записан(а): May 19, 2012
Мнения: 124
Въведено на:
29 Юни 2016 10:57:21 »
По отношение на дължината, ето някои насоки.
Страниците са важни само за издателя / печатното издание. Иначе гледаш броя на думи. Диалог с по 8 думи на ред се чете 5 пъти по-бързо от плътно изписана страница с повествование.
Разказ до 1000 думи е флаш.
Между 15-50 хиляди думи се води новела.
Над 50 000 думи говорим за роман, въпреки че понякога и 40 хил.+ може да мине за кратък роман.
Моите лични наблюдения са, че разказ до 6000-7000 думи може да се прочете наведнъж. Вниманието на хората започва да намалява след това. Не става дума за формата на Хулите, а по принцип.До 3000 думи като цяло хората четат без прекъсвания. Някъде 5000 думи е границата като се замисля.
Скъси тези цифри с 30-40% за уебсайтове и ги увеличи так с толкова за печатно издание, което държиш в ръце.
Не можеш да пускаш нови теми Не можеш да отговаряш във форума Не можеш да редактираш мненията си Не можеш да триеш свои мнения Не можеш да гласуваш във форума