Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 720
ХуЛитери: 3
Всичко: 723

Онлайн сега:
:: rosi45
:: LeoBedrosian
:: Marisiema

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДве филийки
раздел: Разкази
автор: milyovelchev

Четвърти месец вече съм в Германия, в Берлин. Налага се да помагам. Малката ми дъщеря е бременна с второ, ходи на работа и в същото време се готви за изпити — ще става експерт — счетоводител. Пера, чистя, готвя, водя внучката на градина, прибирам я, играем в парка. Уча я да кара велосипед и ... да говори на български. Когато пристигнах, не смееше една дума да обели. Сега чатка на български като дърто.

На четири години е, казва се Милена — умна, красива (като дядо си, макар че за себе си шеговито добавям „и ... скромен!”), но малко капризна. Яде шунката и кашкавала, а хляба побутва настрана. Следват разправии, рев, сръдни... Майка и́, когато и́ се кара, се кара на немски. Зет ми е немец. Добро момче. Ама, на́ — разреваха я рано сутринта, на закуска. Аз си мълча, не се меся. Който си има деца, да ги възпитава както знае. Не се меся!
Водя я към градината, държим се за ръце. Февруари е, снегът хрупа под краката, студът щипе бузите, но аз не бързам.
— Снощи получих покана за приятелство във Фейсбук от Асен.
— Кой Асен, дядо?
— Бяхме в един клас. В класа ни имаше четири циганчета: Мерджана, двама братя — Иван и Асен, и този, другият Асен. Не помня — Ангелов бащино име ли му беше или фамилно. Нямаше баща, беше сираче. Всички бяха добри деца, но с този Асен ... Ангелов бяхме приятели. Играехме, споделяхме детските си фантазии, понякога идваше у дома да учим заедно. Не съм го чувал и виждал откакто влязох в казармата.
— Защо дядо?
— Гледам му профила — завършил Великотърновския университет, Хумболт университет, професор станал... Голям човек!
— Колко голям, дядо? Като Крали Марко ли?
— Толкова години минаха! Друго не помня ... само това си спомням — двете филийки хляб, дето извади през голямото междучасие от торбичката, увити във вестник. От кого е видял, кой му е казал?! Децата обичат да подражават. Баща нямаше. Дали сам не си го беше измислил?

— Ти ли си я научил на тази щуротия?
Дъщеря ми стои с ръце на кръста и ме гледа заплашително. Аз си лежа на диванчето в моята стая и чета от електронната книжка „Калуня каля” на Георги Божинов.
— Каква щуротия?
— Ела, ела да я видиш!
Видях я. Взела в двете ръце по една тънка филия хляб и яде. Отхапе от едната, гризне малко от другата, притваря очи, блажено дъвче и преглъща. После пак.
— Кажи! Кажи на дядо си какво ядеш!
Малката дъвче и мълчи, не бърза да отговаря.
— Дядо ми е казал с пълна уста да не говоря.
— Не било хляб едното — държи се дъщеря ми за челото. — Представяш ли си?!
Представям си. Представям си го — късо подстриган, с бяла ризка, панталонки с тиранти, държи двете филии хляб и ръфа ту от едната, ту от другата. Оглежда се, да не чуе някой, и на мен, като на пръв приятел, споделя шепнешком: „Това не е хляб — повдига едната филийка — а кашкавал!”
— Било кашкавал!
Какво ми стана?! Корав мъж съм, а ме стисна за гърлото и ми насълзи очите този спомен. Не, не ... не е споменът! От друго ме заляха горещи вълни и ме оставиха без въздух. Винаги съм си мислил – бедна жена е била майка му на Асенчо. Дали го е виждала как гледа големите жълти пити „Витоша” и „Балкански” зад витрината при бай Сотир, докато е брояла стотинките за боб и олио? И си казвах: „Други бяха тогава времената... И хората.” А тя каква излезе?!
Отхапе си от едната, гризне малко от другата, бавно дъвче с притворени очи... Артистка!
— Който си има деца, да си ги възпитава. Аз не се меся!
Обръщам гръб и си тръгвам към стаята. Влача чехлите, а ми идва да подскоча от радост и да извикам, така че да ме чуе цял свят: „Хора-а-а! Чуйте, хора! Роди се Човек!”


Публикувано от Administrator на 25.08.2016 @ 11:59:38 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milyovelchev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
544 четения | оценка 5

показвания 42623
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Две филийки" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Две филийки
от doktora на 25.08.2016 @ 15:43:46
(Профил | Изпрати бележка)
))))
!!!
()


Re: Две филийки
от Markoni55 на 25.08.2016 @ 17:28:50
(Профил | Изпрати бележка)
Дано те чуят хората човече....Просълзих се и аз. Други са времената, но има неща, които си остават вечни...Добре е, че сподели. Бива си го разказът.