Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 802
ХуЛитери: 3
Всичко: 805

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Albatros
:: LATINKA-ZLATNA

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИнтелектуалната парадигма - 20
раздел: Романи
автор: Mojsei

Как да развием индивидуалността си?




(Продължение)

Лъжата за истината

До Кристоф Бурсейе,
Автор на книгата "Карлос Кастанеда -
Истината за лъжата"


Драги Кристоф,
Пред мен е твоята книга "Карлос Кастанеда - Истината за лъжата", която промени ежедневието ми. В момента публикувам поредия си роман "Интелектуалната парадигма", когато видях твоята книга. Няма съмнение, че Европа полага усилия да усвои логиката на Карлос Кастанеда, която е ядро на новата литература.
А аз ти изпращам по Интернет моя поздрав за следното:
Първо. Макар и твърде фрагментарно, още в самото начало на книгата си ти посочваш връзката между философията и поезията, което за мен не остана незабелязано. И това е така, защото в многобройни поетични текстове вече съм показал тази връзка като обосноваване на прагматизма в литературата и в частност в поезията.
Второ. Когато ти си търсил книгите на Кастанеда, си останал изненадан, че ги откриваш в раздел "Романи". Аз самият съм заобиколен от псевдоними, с които обичаме много да се шегуваме и затова сме си забравили дори и имената. Любима тема за шеги на някои от моите приятели - псевдонимите, са разделите за текстовете. Разбира се, че никак не е лесно да напишеш текст, пък на всичкото отгоре и правилно да го поставиш в съответния раздел. Но поставянето на книгите на Карлос в раздел "Романи" не само че е правомерно, но ми служи и като аргумент в наддаването при надсмиването с моите приятели - псевдонимите.
Приеми моите публикации като приятелски поздрав и заявка, че и ние - българите, четем не само автори като Карлос Кастанеда, но и автори от Европа, защото скоро ще си тръгнем на гости и ще има за какво да си говорим.


1.

Покръстването има особено място в българската история - от миналото ни облъхва гордостта на достойните ни предци, отстояли с живота си вярата и имената си. Жесток сблъсък под натиска на смразяващото насилие!
Но защо да се отнасяме в далечното минало, когато съвременното човечество живее под похлупака на насилие, което освен с обективните си прояви, съществува и субективно в сърцата на хората? Това е глобалният универсализъм на епохата, която започнахме с новото столетие! А какво да кажем за съвременните форми на обезличаване и обезверяване на хората? Нека да проследим как се прави това от Карлос Кастанеда - идеолог №1 на съвременността! Със своята "практическа философия" той пръв успя да "влезе" в човешката деструктивност и да я наложи като логика на лумпенизираната съвременна интелигенция. В същото време, самият той крещи:"Не ми вярвайте! Това, което пиша, са абсолютни лъжи!"
Процесът на лумпенизацията не се създава от Карлос, но Карлос се вписа в него като негов теоретик, като лъжец №1 на Новото Време. Защо? Защото времето е такова и създава, и своите теоретици, но...като идеолози, като лъжци.
Промяната на човешката идентичност, по посока на деструктурирането й, е ядро на "патоса" на тази "практическа философия".
Едно от първите неща, които трябва да направят последователите на тази "философия" е да променят чрез наркотиците сетивността си, за да влязат в невероятното, което е предметна област на чародейството, т.е. на философията. Но който иска да е ученик на Карлос, ще трябва да смени и самоличността си като се откаже от името си и приеме…псевдоним.
"Практическата флософия" се определя от самият Карлос Кастанеда чрез тоталност от определения като "магьосничесто", "нагуализъм", "знание", "владеене на намерението" , "чародейство". Няма защо да се съмняваме - Карлос Кастанеда е утвърденият методолог на съвременната литература.
Френският писател Кристоф Бурсейе издаде книгата "Карлос Кастанеда - Истината за лъжата", в която той показва тънък ментален усет върху творчеството на Кастанеда - признава тайнствеността на Карлос, това, че книгите му са изтъкани от лъжи, но и нещо друго - силата на неговите текстове. И К.Бурсейе е прав! Всичко това присъства в книгите на К.Кастанеда. Но колцина са тези, които ще могат да оценят този автор като действителен философ? А като философ Кастанеда присъства в своите текстове на ментално равнище между прикритата истина и отявлената, нагла лъжа за процесите на човешкото съществуване.
Тайнствената му загадъчност е негова рекламна марка, а лъжите са тези, които тласкат наивниците към "тревата" и към самоубийството.
А К. Бурсейе се заема да доказва истината за лъжата, докато въпросът е да се види лъжата за истината, за да се разкрие действителното значение на този автор и характера на усилията на неговите интерпретатори в Европа.
Нека да илюстрираме казаното! К.Кастанеда казва за своите творби следното, което се цитира и от К.Бурсейе: Аз "представям събитията, които са изпълвали живота ми на човек, възприел съвкупност от "различни" концепции и тясно свръзани с тях методи"(с.14).
От това твърдение на К.Кастанеда, К.Бурсейе прави извода, че авторът ни предлага да се докоснем до непознаваемото като дава примат на въображението, пред паметта и сетивата(с.14).
Това ли ни казва наистина Карлос Кастанеда? Не! Първо. К.Кастанеда говори за събитията, които са изпълвали живота му.Второ. Той разказва за тези събития по особен начин - от позицията на ансамбъл от овладени концепции, т.е. от позицията на интердисциплинноста, която съм обосновал като ситуативна системно структурна методология. Трето. Тази кенцептуалност той прилага и като метод при изследването и изложението на съответните събития.
Налага се правомерният извод, че К.Кастанеда е сериозен познавач на философията, когато обосновава гледната си точка, но...се оказва, че той доброволно е станал идеолог с това, че обкичва с лъжи текстовете си, които стават притегателен център за наивниците, тръгнали по пътя на своето самоликвидиране.


2.

-Кристоф Бурсейе обосновава нова гледна точка за изследване на творчеството на К.Кастанеда --казва Джиги. - Той признава, че не е адвокат на Кастанеда и няма намерение да го оневинява като лъжец и измамник, нещо което вече други са направили, а да му отдаде дължимото като автор.
-Тук отново сме в ракурса между истината и лъжата, Джиги - отвръщам аз. -Вярно е, че има такъв ракурс, чрез който може да се изследва Кастанеда като философ, психолог, логик, антрополог. Заслугата за издигането на този ракурс нека да приемем, че е на Бурсейе, но Бурсейе не е в състояние за защити собствената си гледна точка и от изложеното това става ясно.
-Кристоф преразказва две от историите на Карлос - за магарето и за лешояда, но така и не разбрах до какви изводи стига - казва Джиги.
-Няма значение какви са историите. Чрез тяхната емпирична достоверност той наистина стои на позициите на прагматизма. Така може да се обясни защо Кастанеда в книгите си разказва много истории, придавайки емпирична достоверност на разказа си - пояснявам аз.
-Но ти не казваш какво мислиш за гледната точка на Бурсейе, освен че е правомерна? - настоява за по-обширен отговор Джиги.
-Книгата на Бурсейе е още едно доказателство за самоличността на Карлос Кастанеда -лъжец, мошеник, шизофреник, апологет на опиатите. Но аз не споделям тази гледна точка при оценката на Кастанеда - казвам замислен.- За мен обществената значимост на текстовете на Кастанеда се свжда до това, че той става класик на деградацията и текстовете му носят неизмерима вреда на човечеството. Спекулацията, която създава не може да бъде създадена от малоумник. Бързам да кажа, че Кастанеда познава чудесно марксистката философия и я полага като ментална основа на своята идеологизация на истината. В това се корени силата на неговите книги - читателят чувства интуитивно, че в контекста авторът е прав, а на повърхността остава спекулацията, която въздейства подсъзнателно.
-Ти анализираш едновременно и Кастанеда, и Бурсейе, и по този начин показваш възможностите на разработваната от теб философия…Можеш ли да илюстрираш? - казва Джиги.
-Благодаря ти за съдействието? - казвам тихо.-Бурсейе цитира Кастанеда като казва:"За мен съществуват само пътуванията по пътища, които имат сърце, по всички пътища, които имат сърце"(с.65).Това е забележителен метафоричен израз, разкриващ важна философска позиция. Опитай да го разтълкуваш!
-Аз го тълкувам като основополагаща идея, която има ръководно значение или, както ти се изразяваш - функционира методологически - казва с очарователна дипломатичност Джиги.
-Да, така е! - казвам въодушевено.-Но тези пътища със сърце са израз на възприето тъждество между субективното и обективното в поетично-афористична форма. Но Бурсейе не достига до такъв анализ, а прави обширни разсъждания, сякаш само да трупа обем.


3.

-Може ли да се каже, че Кастанеда е екзистенциалист? - пита Джиги.
-Да! Той разказва за особен вид преживяване - това след приемане на дрога - казвам с нарастващо възмущение в гласа.
-А позицията на Бурсейе? - продължава да пита Джиги.
-Бурсейе пише следното:"Дрогата е само удобен, временен проводник, чрез който се достига до други равнища на осъзнаване" (с.67-68). Чрез страха се постигало въодушевление?! Описването на халюцинациите от поетите наркотици има за цел да предизвика желание да се опита, а тази литература се оказва реклама на наркоманията.
-Но, в такъв случай, тази литратура вместо да се тиражира, би следвало да се забрани? - казва Джиги.
-Да! - казвам категорично.
(Следва)


Публикувано от BlackCat на 16.11.2005 @ 23:39:09 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   Mojsei

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 16:05:58 часа

добави твой текст
"Интелектуалната парадигма - 20" | Вход | 5 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Интелектуалната парадигма – 20
от lusi на 17.11.2005 @ 00:19:35
(Профил | Изпрати бележка)
Моисей, какво ще кажеш за подсъзнанието, чувал съм невероятни неща?!


Re: Интелектуалната парадигма – 20
от vui4o на 17.11.2005 @ 08:50:52
(Профил | Изпрати бележка)
И каква стана тя!?Смазахме Фройд, тоя мизерен перверзник!Сега подкарваме Кастанеда,тоя нещастен наркоман!Да се готви Ницше,тоя драскач нагъл.Ще ги оправиш всички ти, one by one.Титан на мисълта си ти!Закрилник на Философията от разни самозвани недоносчета.Дерзай. Зима е !

Поздрави на Джиги.Мъченица е тя.Щом след толкова разговор те изтрайва.Медал е нужно да й се даде.За Поносимост в особено екстремни ситуации,каквито безусловно й предлагаш.


Re: Интелектуалната парадигма – 20
от lusi на 18.11.2005 @ 03:22:52
(Профил | Изпрати бележка)
Наркотиците убиват...


Re: Интелектуалната парадигма – 20
от mojsei на 19.11.2005 @ 14:01:34
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Луси! Посрещай гостите, моля те!


Re: Интелектуалната парадигма – 20
от mojsei на 19.11.2005 @ 23:52:35
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Джиги! Замислих се и открих, че с мен никак не ти е лесно. Ето защо мила, те катотизирам за светица...Амин!