Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 881
ХуЛитери: 2
Всичко: 883

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗа ценителите на Далчевото творчество - опит за анализ
раздел: Есета, пътеписи
автор: Amar

Творчеството на Далчев се свързва с постсимволистичния период в поезията ни. Той става отрицател на символизма, противопоставяйки на него нова опредметена поезия. Нарича символизма "мъртва поезия". Далчев обвинява символистите, че са лишили стиха от живот, че не предлагат нищо реално на читателя, че му отнемат действителността. За него те заменят реалния свят с някакво друго, имагинерно пространство.
Подобно на постсимволистите в този период след войните, Далчев приближава творчеството си към земното, към формите на земния живот. Той търси в предметния свят духовното, същностното, предава материалния свят в неговото богатство и многообразие. Така Далчев става изразител на нова линия в поезията. Според него се е родила необходимост поезията да се обърне към личността и да почерпи от нея "живителни сокове".
В разбирането на Далчев поетът няма мисия. Той е надарен с интуиция да разкрива истинския смисъл на нещата, да се докосва до висшите истини. Болката от отчуждението, поривът да се свърже с другите - "да живея като всички хора", очертават трагичния тон на неговата лирика. Изповяданите чувства в творчеството му не са само размисли, а са истински изстрадани.
Ключови образи в творчеството му са камъкът, прозорецът, стаята, часовникът, огледалото, балконът, вратата, пътят. Всички те са натоварени с особен смисъл. Чрез тях Далчев преминава от конкретиката към абстрактното, метафизичното. Поставя началото на една странна, интелектуална поезия, в която лирическият Аз е пределно самотен, той обитава един свят, изпразнен от съдържание. Далчевият човек е изпълнен с първични страхове - страх от безсмислените удари на часовника, винаги монотонни, повтарящи се, винаги едни и същи; страх от огледалото, което отразява единствено собствения му силует и ничий друг; страх от вратите, които оставят човека отвън на пътя или го залостват завинаги в празна стая на празна къща. Далчевият герой върви по винаги празния път и не стига никъде. Връща се назад по един и същите пътища и заедно с това - винаги непознати, винаги враждебни. Далчевият човек носи в себе си порива за бягство от тази безумна самотност, която го заличава, копнежът му за външния свят е изразен чрез символната натовареност на прозореца, чрез който лирическият герой може да види външния свят и сам да бъде видян, да бъде забелязан - да докаже, че го има, че съществува. В същото време лирическият Аз проглежда през този прозорец към собствената си душа и съзира нейното вълшебство, а сетне - и вълшебната красота на света отвъд прозореца. Прозорецът носи в себе си и този знак - чрез него човек провижда и открива най-скъпото, мечтаното, чистото, открива магията. И в крайна сметка всичко се оказва познато, старо, но е чакало да бъде открито с нови очи, с нова душа. Далчевата поезия носи и това послание към своя читател - често онова, което търсим, е вътре в нас. Човекът е затворен във вълшебството на света, което чака своя ред да бъде забелязано. Човекът живее в света сред другите и все пак е сам. Лирическият герой е сам в света и сам срещу него, затворен в себе си, но жадуващ за прозореца към света, който все някак си недовижда.
Може би една от най-внушителните картини на човешката самота в Далчевата поезия е представена в творбата "Повест".
Тук прозорецът към света е "затворен". Черният му свят затвърждава усещането за невъзможността да се прогледне навън. Вратата също е "черна" и "затворена". В случая този образ създава усещането за изолираност и отчужденост. Вратата отваря пътя навън, но също така и го затваря. В поезията на Далчев тя е зловещо пространство, през което само се излиза. Тя води към празнотата на небитието. Ако оставаш вътре, сякаш оставаш завинаги. Може би, застанал отвътре, човек се чувства защитен, но все пак уплашен, защото от човешката болка и страх не можеш да се спасиш зад никоя врата.
Творбата е "повест" за самотния човек. Живият герой на "повестта" се въвежда след експозицията, в която се набляга на това, че в къщата не живее никой. Стопанинът, в лицето на затворения в дома човек, който като че ли липсва в живота, отникъде не се е връщал и никъде не е заминавал. А на вратата е окачен лист:
Стопанинът замина за Америка.
Повторението на обстоятелството "никъде" във вариант "отникъде" е всъщност назоваването на далечната земя. За лирическия Аз тя е "никъде", защото тук е неговият истински дом, в който той живее и не живее.
Отдавна всички книги са прочетени
и всички пътища на спомена са минати.
Понякога лирическият герой се оглежда в огледалото, за да не бъде така пределно самотен. Огледалото е символ на свръхсамотата, на онази задушаваща, изпразнена от съдържание самота, в един изпразнен от смисъл живот, отвъд който няма нищо. Основното му внушение е пустотата, липсата на истинско. И огледалото не отразява нищо ново, никого друг. Отразява единствения лик. Самотата изчерпва съществуването, ограничава го в себе си и го оприличава на себе си. Живеене и самотност се сливат в едно. Такава е абсурдната човешка самота в Далчевия поетически свят. Тя е толкова всепоглъщаща и така пределна, че отнема от живота всяко събитие, всяка любов, лишава го от действие, от вълшебство, от магия и го прави статичен - статично самотен. Толкова самотен, че сякаш никога не го е имало.
И сякаш аз не съм живеел никога
и зла измислица е мойто съществуване!
С тази констатация творбата се откъсва от индивидуалния случай и се превръща в общочовешка драма - трагедията на човешката самота. Човешкото съществуване става почти незабележимо, лишено от цветове и звуци. Единственият звук, който се чува, е монотонното "люлеене" на махалото, вторачено в нищото.
Часовникът е един от централните образи в Далчевата поезия. Ако прибавим понятия като "врата", "прозорец", "огледало", "портрет", ще имаме възможно най-краткия символен речник на неговото творчество. В това отношение Далчевата поезия се приближава до "диаболичната" литература, в която подобни предмети символизират съня, страха и смъртта, преплели се и формирали трагичното емоционално пространство, в което животът едновременно е и не е. Злото вече не идва от конкретните социални пространства, а от самото битие - като лишено от смисъл и същност, като знак на вечното небитие. Когато злото се яви от бездната на една празнота, която не можем нито да разпознаем, нито да овладеем, ние го наричаме "дявол", а литературата, свързана с него, определяме като "диаболична".
В този случай часовникът е смъртоносен знак на времето. Той сякаш престава да брои времето на ефективната деятелност на човешкото битие и започва да поема смъртоносните тласъци на небитието и да мери тактовете на един смислово олекнал живот. Самата опозиция "живот - смърт" отслабва, защото се изтриват белезите, които да различават едното от другото - живота от смъртта. Дяволът поднася огледалото, за да ни покаже истината за празнотата и да ни повлече към сенчестия край на своите видения.
В този смисъл часовникът също е третиран като дяволски инструмент - той върти времето в кръга на пустотата, в тактовете, които не прибавят, а отнемат. Изтичането на времето не е свързано с мъдростта на природната цикличност, нито пък със законите на биологичното, то тече, за да изтрива, разрушава.
В стихотворението "Повест" Далчев създава визия за вечно движещия се часовник, който всъщност блокира времето, опразва го.
И ден и нощ, и ден и нощ часовникът
люлее свойто слънце от метал.
Махалото и стрелките на циферблата се опитват да нарежат времето на стандартни части, едни и същи, непрестанно повтарящи се и така да лишат света от различие. Името на смъртта е Кръг, безкрайна повторителност, власт на същото, което никак не може да се отлепи от отреденото му пространство - циферблата.
Смъртта присъства в живота именно като насилствена форма на опразване, отнемане. И ако Далчев възпява "способностите" на камъка /"Камък"/, то е, защото много му е нужен символ на устойчивостта, който да противостои на изменчивостта и празнотата на човека и човешкото. Камъкът единствен успява да се изплъзне от вездесъщата мощ на разпада.
В "Повест" Далчев изгражда образи и на природните часовници - градините, реката.
А много пъти пожълтяваха градините
и аз не съм навярно същият.
Градините са метафорични стрелки, които, движени от тласъка на сезоните, бележат отместванията на природния часовник. Течащата вода е също символ на изтичащото време. Повторението натрупва количества време, но не е способно да произведе белези на различието. То не отличава, а по-скоро заличава. Поради това часовникът работи като идеален знак на празнотата - неговите стрелки са антипод на лицата, враг на самоличността. Другото име на смъртта е Празнота. Затова и в Далчевите къщи и стаи е празно, защото стопаните им са прободени от кинжала на времето и са изхвърлени от безмилостните стрелки на часовника в нищото, наречено Америка. Стрелките опразват, те са метафорични знаци, които изчистват следите от всяко възможно присъствие.
След като описахме тази знаци на часовника, той се превръща в символ на нашия опит в негативното, в опразващото движение, в опустошението. Човек е неспособен да задържи нищо и тази ужасяваща скорост на изтичащите през пръстите неща, подобно на бягащите стрелки по циферблата или на ударите на махалото е жестока форма на неидентичност, на нищото. Така стигаме до най-важното име на смъртта в Далчевата поезия - Нищо. Нищото дори не е празнота, защото тя все пак носи знака на липсата и има някакъв антипод. Нищото няма нищо, то е просто една жестока, абсурдна, безкрайна повторителност на нямането.
Във финала на "Повест" текстът се връща в началото. Кръговата композиция заключва като в рамка затворената стая. Внушава се усещането за безизходността на човешкия живот. При Далчев самотата е нежелана, потискаща, смазваща и плашеща. Той копнее за живот отвъд тази стая, отвъд "черните" прозорци.
Затворените пространства у Далчев създават усещане за страх от неизживения живот, от пропиления живот, страх от живота, който е отминал безследно и не е оставил нищичко след себе си, нито полъх, нито намек, че някога го е имало. Това засилва внушението за човека като сам в света, човека като напълно отчужден и изолиран, което поражда страх от битието. Битието става враждебно и всява страх от преходността, от мимолетността на всичко в този живот, страх от безвъзвратно отминаващото време, което отнема съществуването.
Далчевите творби са неизчерпаеми откъм внушение. Предметите в стихотворенията на поета носят винаги някаква информация, някакво познание. Вещите подчертават преходността на човека. Те остават след него. Вещите са представени в тяхната демонизация, в лишеността на тяхната функционалност - зазидан балкон, затворена врата, саксии без цветя, угаснало огнище. И така те, неслужейки на човека, го отделят от света и стават по своему атрибути на дяволското, сатанинското. Далчевите творби отразяват тъгата на живота, безсмисленото съществуване на този, който не е получил и не е дал - живот безкраен, но и безначален. Човеци, които идват и изчезват безследно, човеци, които тъкат нишката на своя несъстоял се живот, на своето ненамерено битие, което се изплъзва измежду пръстите им.


Публикувано от BlackCat на 14.05.2005 @ 23:33:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Amar

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 22:10:41 часа

добави твой текст
"За ценителите на Далчевото творчество - опит за анализ" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: За ценителите на Далчевото творчество - опит за анализ
от angar на 15.05.2005 @ 23:45:53
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Не съм от ценителите на Далчевото творчество; защото много съм слушал за него, но не го познавам.
Ясно е, че ти го познаваш много добре. Но нали уж Далчев отхвърля символизма, нарича го мъртва поезия. Защото символистите "не предлагат нищо реално на читателя, отнемат му действителността, заменят реалния свят с някакво имагинерно пространство". От друга страна Далчевият герой "върви по празния път и не стига доникъде".
Според мен тезата, че Далчев се различава от символистите, не е доказана. Напротив - аз, който не го познавам отдругаде, освен от този ти очерк, оставам с впечатлението че и той е като тях - не стига доникъде.


Re: За ценителите на Далчевото творчество - опит за анализ
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 16.05.2005 @ 11:59:26
(Профил | Изпрати бележка)
Ето ти един от най-актуалните анализи. Ти със сигурност го познаваш. Може би Ангар ще го прочете и ще пожелае контакт и с Далчев.


Дяволските часовници
Валери Стефанов



1. Часовникът е преводач на абстракцията, наречена “време”. Чрез него ние “виждаме” времето и си създаваме илюзията, че можем да бъдем негови господари. Какво всъщност “показва” часовникът???

• Показва нашето място в координатната система на часовете и минутите. Ориентира ни спрямо някаква координатна карта на нашите ангажименти, способства за синхронизиране на различните дейности на хората.

• Той поддържа нашата отговорност към една мрежа от социални конвенции. “Времето не е частна мярка, а продукт на човешките споразумения...общото време е неделимо от общоприетата социална архитектура. То е институция, зависима от останалите власти – религиозна, политическа, икономическа, всяка от които налага своята времевост с помощта на технически и юридически приспособени инструменти.” (Силвиан Агасински). Часовникът е инструмент за социално композиране на времето.

• Часовникът е антропологичен шаблон, който оказва много мощен натиск върху индивидуалността. Епохата на модерността нагласява индивидуалния часовник спрямо много и различни ритми.

• Часовникът показва нашата склонност да оперираме с идеята за движение. Движението, според Аристотел, е ключов момент за определяне на времето. Времето като стрела (вектор) и като змия, захапала опашката си (кръг). Върху представите за движещото се време се налага цял спектър социокултурни шаблони от типа: раждане, умиране, разцвет, упадък, залез и др.

• Часовникът показва и че часовете не са чак толкова равни. Има привилегировени часове, които се отмерват от камбанарии и залпове. Значещи часове: дванадесетият час, например. Той е разделящ, апокалиптичен, в който времето може да прекъсне своята нишка и да въведе нов календар.(напр. в стихотворенията на Смирненски).

• Движението на стрелките набелязва отместването към фаталния край. Часовникът е неизбежният свидетел на всяко пътуване към смъртта. “Vulnerant omnes, ultima nekat” (всички нараняват, последната убива – надпис под часовник в Рим)

• Времето може да бъде зависимо от нечия власт. Такава е мечтата на всички тирани, които променят календара. Да владееш часовника, означава да композираш структури и власт.

2. Дяволските часовници
В литературата, наречена “диаболична”, страхът, сънят и смъртта са се преплели и формирали трагично и травматично емоционално поле. Злото не идва от социалните пространства, а от самото битие, от бездната на една празнота. Часовниците тук са смъртоносни знаци на времето. Те престават да броят времето като ефективна човешка деятелност и мерят тактовете на един смислово олекнал живот. Човекът става “сянка” тогава, когато социалната му арматура се “стопи” и актуалността на присъствието му стане проблематична. Часовникът изглежда като дяволски инструмент, който върти времето в кръга на пустотата, в тактове, които не прибавят, а отнемат. Времето тече, за да изтрива, разрушава и подравнява. В диаболичната литература героите нямат имена, биографии, освен колективната биография на всички човеци, написана от смъртта и страха. Писателите на двадесетте години използват широко диалектиката на спрелите и движещите се часовници. И двата вида символично представят присъствието на смъртта – като дебнеща или като пристигаща.

В “Повест” А.Д. създава визия за движещия се часовник, който всъщност блокира времето, опразва го. Името на смъртта е кръг, безкрайна повторителност (виж и в “Старите моми”).Ролята на антипод на изменчивостта и празнотата на човека и човешкото играе камъкът – символ на устойчивостта. Той се изплъзва от вездесъщата мощ на разпадането, но тъй като не може да произвежда белези на различието, е равностоен на смъртта.

Образът на часовника често е скрит на смисловото “дъно” на образния свят. Часовникът е скрит навсякъде, където има кръг или движение, което се повтаря – колелата на

още коментари...


Re: За ценителите на Далчевото творчество - опит за анализ
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 16.05.2005 @ 11:48:53
(Профил | Изпрати бележка)
Хайде да си спретнем едно анализиране по Далчеви стихове, искаш ли? А и можем да направим конкурс по теми от Далчев. Четеш ли философските му откровения? Имам любими сред тях. Ще ти ги предложа след малко.


Re: За ценителите на Далчевото творчество - опит за анализ
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 16.05.2005 @ 12:02:46
(Профил | Изпрати бележка)
Мисли на Атанас Далчев

“Поезията не е общуване, а приобщаване. Приобщаване към Идеята, Красотата, Истината.”

“Ако изкуството само отразяваше действителността и нямаше пред очи един идеал, как би могло то да съдейства за промяната на действителността?”

“Светът трябва да се вижда в цялости, където всичко прониква едно в друго. Също и човекът- душата и тялото да се схващат в единство.”

“Днешните писатели страдат от един и същ недостатък:искат да кажат всичко. Те не са разбрали още, че изкуството започва от момента, когато писателят се научи да избира и следователно да премълчава. Красотата в голяма степен се дължи на липсата.”

“Реализмът е по-скоро етическо, отколкото естетическо понятие. Той предполага сила да видиш истината и смелост да я кажеш.”

“С куршум можеш да убиеш човека, но не идеала. Да унищожиш идеала има само едно средство: да му дадеш да се осъществи.”

“Изглежда, колкото са по-културни, толкова хората са по-затворени и уединени. Събирайки ги на едно място, цивилизацията ги раздалечава един от друг.Човек е истински самотен само в града.”

“В моята “Повест” исках да покажа, че самотният човек унищожава сам себе си;че неговото битие не е автентично и в сравнение с истинското-онова на социалното общуване-то просто изглежда като “зла измислица”, че човекът е човек и живее истински само с другите.”

“Вие/К.Гълъбов/ сте ме уловили цял-такъв, какъвто съм. С удивителна точност сте определили диагнозата на тая страшна болест, с която толкова време се боря и която наистина не е само моя-прекалена духовност.”


“Патриотизмът е в известен смисъл официално чувство, насаждано чрез възпитанието и вменявано на всекиго като задължение. Показно и похвално, да не кажа дори изгодно за този, който го проявява, то в редки случаи само е дълбоко и искрено.”

“В този “подлунен” свят на явленията всичко остарява и е обречено на загиване.Едно стихотворение остарява, както остарява една къща, руши се от времето...Най-бързо остарява онова, което е търсено: фразата, големите думи.”

“Реториката се появява там, дето истинското чувство липсва.Тя идва почти винаги да скрие една празнота, както украсата-един недостатък.”


“Трябва да се придържаме о конкретните неща.Те ни предпазват от общите фрази и големите, но празни думи.”

“Винаги съм се криел в своите творби, а когато не съм можел да се скрия, съм се иронизирал.”

-“Формализмът” и “поезия за малцина”- ето докъде може да доведе и доведе поезията символистическото схващане. Поезията от жива и дейна, каквато трябваше да бъде, стана мъртва и ненужна. Символизмът е мъртва поезия.”

- “Има винаги едно звено между старите и младите. Това звено между символистите и новата ни поезия беше Дебелянов. След символистичната поезия на Яворов тия стихотворения ми даваха същото усещане, каквото имах, когато турих за пръв път очила. Светът излизаше из някаква неопределеност и мъглявост;нещата добиваха контури, ставаха невероятно близки и осезаеми, както след дъжд. ебелянов откри света в мига, когато трябваше да го напусне. С тия пет-шест стихотворения, писани на фронта малко преди смъртта, той постави началото на най-новата ни поезия.”

“Нищо не изглежда по-остаряло от това, което е било ново вчера.”

“Хуморът е веселата смърт на поета.”

“Поезията умира от много музика.”

“Животът е като клечка кибрит: додето се озърнеш да видиш къде си, и той угасне.”