Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 868
ХуЛитери: 4
Всичко: 872

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: rosi45
:: Lombardi
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСамочувствието ми като балкански човек
раздел: Есета, пътеписи
автор: vintersorg

Навсякъде вече чувам-по телевизията (ако не са ми изключили кабелната), по радиото (в случай че съседът не е свил антената), даже по вестниците чета за безброй чудни и дивни местенца по широкия свят. Всеки ден все това, все това...Къде какви красоти имало, какви добри и трудолюбиви хора живеели и прочие, и прочие...Дори вечер, когато седна пред внушителния си телевизор марка "Велико Търново" (от онези с японските кинескопи), все ще се намери някоя Гена Трайкова да ме информира колко било хубаво в Малайзия и какви сърдечни хора били парагвайците.

Бомбардиран от подобен безконечен поток факти и наблюдения, аз си задавам един въпрос: "Ами ние бе,Гена?". И друг: "Ами аз бе, Юксел?" Нали съм си балкански човек, имам своето мнение, знам си мястото между Черно море и Далматинските острови, а освен това имам и самочувствие. Това самочувствие остава като затулено зад тъмния облак на глобализацията, когато отвсякъде ме заобикаля такава информация за щяло и нещало!
Отдръпни се, Гена-нека ти покажа нашия свят, не другия; нека поговорим за мен, за балканския човек, неговото място в този свят и самочувствието му като такъв.
Не ме е срам, че съм балканец! Никога не съм го крил, а дори напротив-гордея се със своя балкански произход тъй както американският чиновник се гордее, докато поставя на бюрото си флагчето с червени и бели звездички в ъгъла. Моето самочувствие не е по-малко от неговото. То се извисява гордо като Пирина; извива се важно и възтежко като мътните води на Вардар; бушува подобно на Мраморно море през януарските нощи. И нямам ли право ?! Че защо не ?! Какво друго ми остава сред този свят на опустошителни войни и терористични заплахи освен едното самочувствие! Ами, имам си го-мое си е! Какво са някакви американци, малайзийци и филипинци пред мен, балканския човек! Пепел...пепел на вятъра, както се пееше в една песен.
На мен морето ми е до колене, а дори си е казано, че "от Витоша по-високо нема". Така е...и това ми доставя голямо удоволствие, че чак мед ми капе по балканското сърце като иракски петрол по американска цистерна. Самочувствието ми се издига все повече и повече, почуквайки по някой компютър. "Българска работа!", казвам си. Това, че частите за него са правени в Правец и половината са брак, не е от голямо значение.
Ами я вижте комшиите гърци-цял свят се стече при тях на Олимпиадата. Вдигнаха съоръжения за милиони долари! Е, вярно, че няма да могат да си върнат разходите още години, но поне стана "сеира" и светът ги видя!
Абре Гена, закъде сме ние без албанската боза ?! Закъде сме без турските баклави, гръцките пилафи, сръбските кебапчета и македонската наденица ?! Ех, като задими скарата на центъра в петък...Ех, като се опнат онези кебапчета на жарта-пък народ, народ-кошер! Един продава чехли за 2 лева, друг кюнци за пернишки печки... Пък някой ще запее с продран от алкохол глас сръбския хит "Очи, очи", ще се чуе оглушително подсвирване...Леле,дръж се,земьо балканска!
Някъде встрани долитат звуци от китара-някой е пуснал архивна касета на "Щурците"...Както казват хората- "Може да съм селянин...ма съм рокер!" Ще блесне на слънцето някой нож- оглеждаш се и виждаш трима врачежени продават бъчви. В съседство със скарата пък се е събрала интелектуално сдружена компактната група на "Клуб на пенсионера" и охладени под сянката на ореха припяват "Мой роден край, райска градина..."
Идилия! Балканска идилия, невиждана нийде другаде по света! И на мен ми иде да запея с тях- звучно, отчетливо и звънливо, със самочувствието на балкански човек. Да захванем сладкодумен разговор за оттеглянето на германците през '44-а или за дружните бригади в "Георги Димитров" над Костенец. Сам Балканът ще се приведе да ни слуша!
Та така,Гена! Ще знайш от мен, че и ний сме дали нещо на света освен карловската луканка и компютъра. Пък тогава ми говори, че американците имали някаква статуя на свободата. И-и-и-и-и, чудо!


Публикувано от hixxtam на 04.05.2005 @ 04:18:47 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   vintersorg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 13:18:52 часа

добави твой текст
"Самочувствието ми като балкански човек" | Вход | 3 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Самочувствието ми като балкански човек
от Vintersorg (minas_morgul@mail.bg) на 05.05.2005 @ 10:34:42
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! Всъщност, често си разсъждавам по подобен начин или в разговори с приятели се полуичава подобна интерпретация на социални темички. Това е едно от малкото записани размишления...


Re: Самочувствието ми като балкански човек
от batteria на 04.05.2005 @ 09:04:17
(Профил | Изпрати бележка)
Това с Юксел и Гена е попадение. Може да се играе с Ширин от Стърчипишково и Симеон от Кобург през погледа на арменеца в неделя, но Юксел и Гена, в десятката.


Re: Самочувствието ми като балкански човек
от Marta (marta@all.bg) на 04.05.2005 @ 06:35:12
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
;) и-иии, добре бе

Есето, добре подплатено със самоирония и хумор, показва пъстротата и нийдегонемането на нашите балкански нрави.