Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 786
ХуЛитери: 2
Всичко: 788

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСнахи
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

Ех, ширинето хукнало напред, до де ти око види. Нивята жълтеят благодатно, а пожънатите дишат с пълни гърди, отдъхват. Тежко снопи по кръстците чака колата да го извозят по харманите.
Жътва е усилна и дядо Добри рано изкара воловете, впрегна колата. Слънцето озаряше изтока, а той бързаше изгрева да ги свари на път. Подвикна на булките да тръгват. Скокна като млад между ритлите, бутна гърбовете на двата вола с дългия остен и те потеглиха. Катран беше сложил на главините, да не скърца никъде, леко да върви колата. Тежко й снопито, да не стане по пътя някой сакатлък.
Птичките в надпревара огласят храстите край пътя, въздухът тънък и чист, дишаш, дишаш и душата ти се пълни с радост.
Не спираха зад него да шушукат снахите. Стана драго на дядото в душата. За две години пет сватби дигна. Зор беше, но той къташе от години жълтици, че петтях му сина един подир друг се въдиха, пак тъй щяха да се заженят. Тъй и стана. Като тръгна най-големият, че и петимата подире му. Отсрами се дядо Добри за възхита на цялото село. Пет сватби за две години, пет снахи като звездици влязоха в големите му двори. Шетаха булките, помагаха на баба Добревица. Метяха широките плочници, менците все пълни с вода държаха, светна къщата, дари наредиха, градинките с цвете напълниха. Дом голям имаше дядо Добри, за всеки син по одая, судурми и изби, дамове, пълни с добитък. Хлябове всеки ден се печаха, гозби се готвеха, работа се вършеше. Ей го и днес. Синовете му станаха още по-рано и подкараха пет двойки волове с ритлените кола към голямата нива. Цял ден снопи ще возят. Дядо Добри натовари снахите на своята кола. Ще ги закара на нивата до корията, там има просо да се дожъва. Като се втурнат и петтях в чакъма до вечерата нивата ще е пожъната. Млади са, чевръсти. Няма да наема жътвари за просото.
Ей, къде е корията, остави дядо Добри снахите и обърна колата към голямата нива. Вечерта ще дойде да ги вземе докато синовете му се погрижат за добитъка по двора и приготвят всичко за вършитбата на другия ден.
Скокнаха младите снахи, оправиха престилките и кърпите си, оставиха торбичките в края на корията. Скътаха бъкела с вода на сянка, да е студена. Жегата ще е голяма тоя ден, жетва се лесно не жъне. Поседнаха под дървото, заприказваха, засмяха се. Далече ще са днес от зоркият поглед на свекървата, от усмивката под мустак на стар свекър и изгарящите погледи на стопаните си. Целият ден е за тях, ще работят както и колкото искат.
Смееха се на воля, подкачаха се, беше им светло на душите. Най-малката чевръсто се изправи на крака и хукна навътре в гората.
- Къде мари, лудентино, - викна най-голямата след нея.
- Елате, елате да видите чудни цветя. Няма такива по къра, елате да наберем - извика малката снаха.
- За какво са ти цветя, даже венец да свиеш на тая жега до вечерта на сухи билки ще стане - усмихна й се другата.
- Елате, елате, кой каза,че по жегата ще седим - заливаше се в смях малката и късаше цвете подир цвете.
Донесе голям букет и седна до каките си. Истина почна венец да вие. Другите и те посегнаха, после ставаха да берат още цветя,че не им стигаха. Кичеха се по главите, оглеждаха се една друга, дотуряха още цвят. По някое време им се прияде, бутнаха в торбичките и видяха какви благинки беше сложила старата им свекърва. Похапнаха, пийнаха водица и полегнаха. Гледаха синьото небе между дърветата, как трептят листата, шепнеха си разни тайни, смееха се. Леко ги галеше горският ветрец, любеше белите им, млади лица, приспиваше ги. Не усетиха как дрямката ги налегна. Млади, нощите малки им се сторваха, доспиваше им се. Свободата на деня ги люлееше, а сънят нежно докосваше блесналите очи. Така, сладко заспали, петтях етърви изкараха деня на свекровата си нива.
Той пък се изниза леко, слънцето затули с един лъч усмивката си и се търкулна към златните палати. Една по една булките отваряха очи, сънени, със зачервени бузи. От нивата им помахваше непожънатото просо, сенките ставаха все по-дълги. Скочиха уплашено, заоправяха се. Чудеха се какво ще кажат на стария си свекър, защо нивата седи непожъната. Ей го и той кара воловете с колата по прашния път, иде да ги прибира.
Най-малката тихом рече:
-Каки, да мълчите, дума да не продумвате. Аз ще намеря какво да кажа на стар свекър.
Още отдалече дядо Добри видя нивата небутвана, а снахите скупчени в края на корията като уплашени пилета. Зачуди се старият свекър. Не беше голяма, просото хубаво и право, леко се жъне, що е станало.
- Тате, - поде малката още преди да поздрави - ти знаеш ли ,тате, какво чудо стана. Сей ли се нива на кръстопът, тате, пращат ли се снахи да я жънат. Щом ти замина турци изскочиха от корията, разиграха конете си, нас погнаха. Разпиляхме се из гората, цял ден от тях бягахме и се крихме, не посмяхме в нивата да влезем.
Засука мустак стар свекър, видял вече отъпканата трева под дърветата, венците от цветя, празните торбички. Пък и знаеше той от стареите на селото,че турци тъдява тез дене няма. По туй време мъжете в селото зорко пазят, съгледвачи имаше по цял ден, зер жътва се жъне. Турците и те гледаха да не пречат на раята да прибере зърното, че данъци ще плащат с туй зърно.
Направи се дядо Добри,че вярва, реши,че дума няма да каже нито на мъжете им, нито на свекървата. Млади са, хубави и работни, прошка ще им даде.
Натовари петте гиздосии на колата, подкара воловете и само от време на време засукваше мустак и хитро се подсмихваше на себе си.


По народната песен „Дядовите Добреви пет снахи”

Милка Маркова


Публикувано от aurora на 23.01.2015 @ 14:34:07 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 17:41:47 часа

добави твой текст
"Снахи " | Вход | 7 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Снахи
от erka (elokolska@abv.bg) на 24.01.2015 @ 15:00:47
(Профил | Изпрати бележка)
:)...в едно усмихнато венче си ги сплела ;)

Поздрави!
Благодаря, че засука мустака на деня ми и го усмихна! :)))


Re: Снахи
от boliarkabg на 24.01.2015 @ 15:31:28
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
:) а ти ми стопли сърцето, благодаря ти!

]


Re: Снахи
от zinka на 24.01.2015 @ 14:45:12
(Профил | Изпрати бележка)
Да възкликне човек от удоволствие!
И сюжетът и разказът - чудесни са!!!

Поздравления!


Re: Снахи
от boliarkabg на 24.01.2015 @ 15:30:07
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
:) благодаря ти, чудесни са пак заради народния гений - фолклорът

]


Re: Снахи
от suleimo на 24.01.2015 @ 13:26:05
(Профил | Изпрати бележка)
Пет снахи в една къща...на ръце са я носили тази свекърва!
Много хубост от онова време има в разказа ти Миле!


Re: Снахи
от boliarkabg на 24.01.2015 @ 13:41:05
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
ако днес някоя свекърва има пет снахи всеки ден в къщи.....:), благодаря ти,че прочете!

]


Re: Снахи
от Kanegan на 24.01.2015 @ 10:35:18
(Профил | Изпрати бележка)
Щом има и песен за тази история, ясна е работата!Разнасяла е веселата случка!Благодаря boliarkabg!


Re: Снахи
от boliarkabg на 24.01.2015 @ 11:31:36
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
:) благодаря ти и аз, то за снахи и свекърви най-хубавите песни и приказки стават, ама свекърите винаги са добрички.

]


Re: Снахи
от IGeorgieva на 23.01.2015 @ 19:02:03
(Профил | Изпрати бележка)
"прошка ще им даде" - хубаво послание!
Поздрави за хубави разказ!
:)


Re: Снахи
от boliarkabg на 23.01.2015 @ 20:19:46
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Когато възрастните са мъдри, младите по-лесно се учат! :) Благодаря ти!

]


Re: Снахи
от starozagorez (peterpentchev@yandex.ru) на 23.01.2015 @ 17:32:44
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Милче! Зажадняла ми е душата за хубава проза!
Щастие и успехи!


Re: Снахи
от boliarkabg на 23.01.2015 @ 18:09:22
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Здравей,Петьо, жив и здрав!

]


Re: Снахи
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 23.01.2015 @ 15:33:00
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, развесели ме с тия снахи :)


Re: Снахи
от boliarkabg на 23.01.2015 @ 16:03:34
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
:)))) обичам ги!

]