Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 578
ХуЛитери: 1
Всичко: 579

Онлайн сега:
:: valchebnica

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСпестена болка
раздел: Разкази
автор: Valens

1980 година. Началото на декември. Малка стая в селска къща, строена още през турско. Закачливи пъстри перденца на малките прозорчета с решетки. Много саксии с цветя. Бумтяща печка на дърва и въглища. Върху нея – тенджера, ухаеща ароматно. Маса с шарена мушама и три стола. Каничка с
вино. Хляб. Три чаши. Три чинии. Двете пълни, едната празна. Крушка, олюляваща се от тавана, която премигвайки от слабия ток осветява двама души - възрастна жена и млад мъж. Баба Стана и Божан.
- Първата чашка, синко, е от Бога – казва баба Стана, докато му налива гъсто, червено вино от малката каничка. – Другите - вече са от Дявола. От мене да го знайш.
Божан, приседнал на крайчеца на дървения стол, слуша и едва-едва куса от киселото зеле с булгур, което чевръстата за възрастта си старица му е сипала, и притеснено отчупва мънички залъчета от големия краещник на белия, дъхав самун.
- Еж де – подканя го отново тя. – Не се срамѝ. Яяя, колчав мъж си. Минка скоро ще си дойде. В Девня отидоха с Рачето, братовчедка ѝ и с Петко, на Краса, библиотекарката, момчето. На кино сигурно пак... Не питах. То откак мъжът на Рачето взе жигулата не се спират. Ма ти, как можа толкоз време да не ѝ пишеш?! Изгледа си очите писмо да чака. Краката си ще счупи, като види Коста, пощаджията, да бяга да го пресреща. Бива ли тъй?!
- Нали Ви казах – замънка Божан – не исках да я тревожа. Пък и месец след аварията не знаех на кой свят съм. Казарма е. Струваше ми се... струваше ми се че така е по-добре за нея. Помислих си, ще помисли, че не ни разрешават да пишем. От болницата направо тук идвам. Да я видя. Да ѝ кажа. Всичко да ѝ обясня. Пък напролет, като се уволня... – гласът му затрепка от вълнение и бялото му лице поруменя. – Напролет ще дойдем с нашите да я искаме, както си му е ред.
- Тъй, тъй... – одобрително клатеше глава възрастната жена. После отведнъж помръкна. Сепна се. Минка ѝ беше едничка внучка. Двете се гледаха, откак майка ѝ избяга с оня серсемин и заряза и дете, и мъж, а пък баща ѝ, синът на Стана, не издържа на подигравките и съжалението на хората и почина няколко години по-късно. – Тъй, тъй... да ми искате момичето, значи. – почти на себе си продължи тя. – Е, то... Хората са го казали: „Женска рожба – чужда рожба”.
- Не, не – възрази Божан, прочел мислите на Стана. – Ще я поискаме, но като сме си говорили с нея, като сме си писали, искаме тук при Вас да живеем. Ако сте съгласна. Минчето винаги ми е казвала: „Аз баба си не оставям. Тя ми е и за майка, и за баща." А пък аз за Минка на всичко съм готов. – И той притвори за миг очи да я „види”. Нея, най-красивата си мечта: две златисто-слънчеви плитки, безброй лунички, небесносини очи, тънка талийка, пристегната с коланчето на ученическата престилка. Такава я бе видял в първия учебен ден в гимназията. Още тогава се влюби в нея, но чак на третата година събра смелост да ѝ го каже. Много трудно се разделиха, когато го взеха в казармата. Крепяха ги единствено писмата...
- Бабо! Бабо! Изненааадааа! - Влетя първо радостният глас на Минка, после тя с русите къдрици, небесносините очи, луничките, тънката талийка, после ръката ѝ хванала ръката на Петко, самия Петко и... „Сключихме брак!”, което увисна като дъждовен облак във въздуха.

Валентина Йосифова
08.12.2014 г.


Публикувано от viatarna на 09.12.2014 @ 18:24:40 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Valens

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 04:44:21 часа

добави твой текст
"Спестена болка" | Вход | 3 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Спестена болка
от mamontovo_dyrvo на 16.12.2014 @ 07:59:48
(Профил | Изпрати бележка)
Женска му работа...Ама е написано готино.


Re: Спестена болка
от Ufff на 10.12.2014 @ 16:40:21
(Профил | Изпрати бележка)
Прозаичка;)
Радвам ти се, {}


Re: Спестена болка
от boliarkabg на 10.12.2014 @ 07:44:07
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
харесах...тривиална случка, а всъщност - не. Забива в сърцето игла и вдига в гърлото буца. Поздрави!