Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 447
ХуЛитери: 4
Всичко: 451

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy
:: Boryana
:: yotovava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСтарата жена
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

Селото се е ширнало насреща по баирите. Къщята ту се емват нагоре по слънчевите пътеки към върха, ту тихичко слизат надолу към прохладата на реката. Жълтата пръст на високото се е сипнала, напекла се е и искри като златна. Там онова дето се белее ще да са гробищата. Колко бяло, все едно не е там пътят за оня свят. Старата жена избърсва една сълзица от набръчканото си лице и се усмихва на себе си.
Там е мъжо й, там ще иде и тя скоро. Време й е вече.” За какво се живее след човека ти, за какво?” - пита се тя. Кога той си замина мислеше, че си струва да поживее още малко, заради децата. Хвана се здраво за тази вяра и не укроти дните си. Тъй, ама годинки поотминаха няколко и тя взе да усеща тежки краката си, немощ някаква, нежелание дори една чорбица да си свари. Добри деца и внуци беше отгледала. Кога синовете й я видяха, че наистина закъса, големият се прибра. Работен, тих е той. По цял ден нещо човърка из двора, оживи къщата й, поднови я. Не мисли и не придиря за кого и колко работи. Хубаво му е нещо да измайстори, да посади, да отгледа. Внуците идват, наглеждат я. Кое откъдето се откачи и тича тука, на село, при баба.
Усмихва се на себе си старата жена, рейва поглед към синьото небе . Внуците...Това е най-голямата благодат, която Господ дава на хората. Да дочакат внуци. Кога се родиха трите деца на големия син и двете на малкия, жената беше още чевръста и млада. Не й тежеше нищо. Помагаше на снахите да отгледат милите й внучета, вземаше при себе си ту едно, ту друго. Водеше ги на селската детска градина. Не спираше от работа, но успяваха с дядо им да ги отгледат. Правеше закуски, дядото играеше с тях, вечер ги приспиваше с песни. Беше голяма певица на млади години и тихичко припяваше най-хубавите песни на внучетата. Те се привързаха към дядо и баба, не спираха да идват и когато пораснаха. Задомиха се и водеха цялото си домочадие тука, на село. Кога им се случеше радост и неволя пак при баба и дядо тичаха. Ех, сега са други времената. Разпиля ги живота по чужбина, че чак до Америка ги пръждоса. Няма ги, няма кой да отвори вратата. Добре,че синът й откак се завърна отваря туй чудо лаптопа, та вижда и тия в Англия, и тия в Америка. Не е същото, но поне чува гласът им и вижда ,че се усмихват.
Тежка въздишка се отрони от гърдите на старата жена. Облак затули веселото слънце и грозната му сянка падна върху селото. Само на снахите не можа да угоди старата жена. Особено на голямата. Не стъпваха тука, ама малката поне умее някоя добра дума да й каже. Голямата само мълчи и сумти, гледа лошо. Цял живот не можа да й направи старата. Ни с помощ, ни с подаръци. Гледаше с нищо да не ги задължава, да не занимава и мъжете им с нищо, само и само те да са добре. Самите снахи родени на село, не можаха да свикнат с това на мъжете си, не искаха и да се изкаже да идват. Не ги караха, бяха здрави с мъжо, синовете яки, работата си сами вършеха. Снахите седяха в града и се грижеха за някое от децата си, другите бяха на село.
„Нейде сме сбъркали”- мислеше старата жена. Е, сега е друго, разбира голямата си снаха защо не стъпва на село дори мъжа си да види. Не може вече свекървата нито да готви както едно време, нито баници и питки да меси. Уж все тъй е чиста и подредена, но стара е вече, стара, не всичко е както някога. Може пък снахата заради това да не иска да я види. Мъчи се къщата чиста да държи, кога разбере,че някоя от снахите ще намине. Пак мете, пак чисти, ама старост пуста. Очите не виждат, ръцете слаби, краката не държат. Сърцето й се свива кога е тука снахата. Дума не обелва, на масата сяда по-далече от свекървата, муси се. Понякога я чува какви думи нарежда на сина й, стомахът й на копче се свива, тежи й. Каилна е сама да седи, колкото може ще живее и както може. Само да не е причина за раздори в семействата на синовете си.
Погледът на старата жена бавно обходи насреща селото. Сърцето й се разнежи от гледката. Стана й мило. Това е бащината й къща. Цял живот от тук е гледала селото, баирите, слънцето. Облегна глава назад, в очите и пребеля нещо. Какво ли е пък това, какво бяло вижда отсреща. Там нищо друго бяло не знае да има освен гробището. То се белее така. Аааа, не е, облак бял иде към нея, расте. Че защо бял облак, големите облаци са черни. Чуди се жената, а облакът се разтваря, просинява небето и насреща иде мъжо й. Засмян, подава ръка и вика:”Айде, жено, ела при мене. Айде да те водя. Стига ти толкова тука. Ела с мене. Там е хубаво, спокойно. Айде”.
Жената подава ръка, надига се и е леко, леко, като птичка е. Тръгват двамата с мъжо й , облакът ги поема в белотата си и е тихо, и спокойно наоколо. Дори птичките не пеят.

Милка Маркова


Публикувано от aurora на 04.12.2014 @ 16:30:20 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 19:07:20 часа

добави твой текст
"Старата жена" | Вход | 7 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Старата жена
от suleimo на 05.12.2014 @ 14:34:28
(Профил | Изпрати бележка)

Такава е картинката в България! Възрастните хора буквално са зарязани от близките си. Често самите те не знаят какво да правят със себе си. Младите са се разпръснали по света да оцеляват и рядко намират време дори за скайп.
Преди свекърва ми се гневеше на своята, че изисква постоянно внимание. Сега колелото се завъртя. Мани...че и аз свекърва един ден ще ставам :)
Комплименти за трогателния разказ Миле!


Re: Старата жена
от Lucky68 на 05.12.2014 @ 15:56:52
(Профил | Изпрати бележка)
Златоуста сладкодумница си, Миле. Не всеки умее да разкаже за нещата от живота, колкото и тежки да са те, по толкова благ начин.
Поздрав от сърце!


Re: Старата жена
от kasiana на 05.12.2014 @ 12:00:44
(Профил | Изпрати бележка)
Трогателен разказ!!!!!

Сърдечни поздрави!:)


Re: Старата жена
от angar на 05.12.2014 @ 07:24:38
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Много мил, макар и тъжен разказ.
Но уви, така е.
В живота се случва и по-лошо.
На твоята старица поне лека и приятна смърт й е изпратил Господ.


Re: Старата жена
от mariposasenelalma на 05.12.2014 @ 01:26:24
(Профил | Изпрати бележка)
Като загребан с шепи от живота разказ...Трогателно...
Поздравления!


Re: Старата жена
от IGeorgieva на 04.12.2014 @ 19:07:59
(Профил | Изпрати бележка)
Вълнуващ разказ за стойностните неща в живота!
Поздравявам те, Милка!


Re: Старата жена
от doktora на 04.12.2014 @ 16:45:09
(Профил | Изпрати бележка)
...направо хваща за гърлото и не пуска...Милка, с умиление прочето...де сега такава обич
Док те ()