Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 2
Вчера: 1
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 545
ХуЛитери: 3
Всичко: 548

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: poligraf
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМедено кафе
раздел: Разкази
автор: ina_krein

Бразилското пристанище като резенче портокал светна пред погледа ми в далечината. Усетих прилив на щастие, усмивката ми се изтегна като в хамак от единия край на лицето до другия. Представих си всичките екстри на сушата – хубави питиета, страстни бразилки и нощи, изпълнени с музика, танци и веселба. Ала не забелязах облака, който стоеше облегнат на лакът на близкия хълм и иронично присвиваше хитри очи,вперени в нас.
Само след няколко часа изкъпани, обръснати и в почти идеален вид, тримата мускетари от многострадалния кораб „Ева“ поехме към поредното приключение на брега, а досадният облак подскачаше от покрив на покрив до нас. Понякога съм се питал защо в този убийствен следобед не си останахме на студена бира на кораба, и отговорът пристига сам – „Защото иначе сега нямаше да разказваш тази цветна история.“

Вървяхме по улицата точно като „нещотърсачи“, когато един надпис над кръчма ме порази. С латински букви, без лъжа, пишеше „Каса бира“. Спрях и посочих на другите двама откритието. Нямаше нужда от думи. Влязохме с бодра крачка. Облакът остана на отсрещния балкон и легна в току-що изпраните уханни чаршафи да се люлее.

Вентилаторите жужаха сънно в горещината и носеха уморена прохлада на посетителите, които се брояха на пръсти. Хвърлих поглед навън, прането спокойно се полюляваше.

- Ти сигурен ли си, че сме на точното място? – попита ме ниско Траян, който умираше някой да го почерпи.

- Сервитьорката е като разтопен шоколад – отговори свалячът Ленко и седнахме на най-близката маса.

След секунда се появи дребен човек, който заговори на развален български. Оказа се родом от Охрид, но така му се завъртяла съдбата, че се намерил един ден в Бразилия. Очите му светеха хитро, усмивката не слизаше от лицето му и можех да си отрежа в главата, че е от рода „селски зевзек майтапчия“, но благоразумно замълчах. От дума на дума, спомени и взаимно потупване по рамената, стигнахме до заветната фраза:

- Що не взема да ви почерпя, така и така сте ми седнали в кръчмата, с едно специално кафе.

Траян беше спечелен, сервитьорката попоглеждаше Ленко усмихната, значи направо ни бяха превзели, или почти.

- Медено кафе ли ще искате или с резняк?

От нес кафето на кораба и на трима ни се повръщаше, така че лекомислено поискахме първия вариант. Облакът любопитно повдигна завесата на един от прозорците и почти цопна в деколтето на красивата бразилка.

- И по една ледена бира – не се стърпях.

Небцето ми лепнеше от желание да се докосне до хладната пяна на питието и някак помежду другото меденото кафе мина на бърз кон през главата ми. Усещах погледа на небесното досадниче, присмехулните му зеници блестяха. Явно знаеше нещо, което ние не подозирахме.

- Елате, елате да видите целия ритуал, - покани ни любезно собственикът.

Наредихме се като за снимка и се загледахме в нещо като малка камина. Чашките – малки бакърени купички, просветваха в нагорещения пясък. Бях чувал за печено кафе, но никога не бях виждал процеса. Гледката беше прекрасна, особено отзад. Сервитьорката плавно се навеждаше, сякаш сипваше магически думи в кафето, а може би наливаше нещо наистина, защото няколко пъти доближи съд с течност до камината. После взе кръгъл поднос, по средата с изправена пръчка, завършваща с метална тежест. Подреди трите кафета като равностранен триъгълник и ги залюля, като самата тя се поклащаше изкусително при всяко люлеене. Внезапно обърна подноса и всички извикахме „А!“. Чашките стояха непомръднали, а кафето си стоеше мирно и се подсмихваше от бакърените купички на изненадата ни. Подсмихваше се и облакът зад ресните на отворената врата. Момичето пак залюля подноса, ние този път гледахме втренчено да не изпуснем момента, но и втория път изтървахме само едно „А!“, когато описа кръг над главата на шоколадовата красавица, а чашките стояха като залепнали с всичкото кафе в тях.

Македонецът и облакът се се забавлявха с нашето изумление. Мъжът поясни гордо, че той самият е научил момичето на това, знаел го от дядо си, който имал кафене в Охрид на главната улица. А небесният зезвек мълчеше, само някак загадъчно примигваше зад рамото на красивото момиче.

До тук, хубаво, но кой да ни каже, че имало още странни неща, дето ни предстояли в кръчмата. Сервитьорката поднесе кафето с усмивка, гарнира го с топъл поглед и ни попита дали искаме чаша с лед и вода.

- Няма нужда, съкровище, давай направо бирата – смигна ú приятелски Ленко.

Един вид сега ще гаврътнем кафето и минаваме на сериозните питиета. Тя пак се усмихна, повдигна вежди, погледна собственика, който махна с ръка – един вид, като иска човека, няма да му трошим хатъра, я.

Хванах с два пръста кафето и отпих голяма глътка. Погледът ми замръзна в горещината, а устните ми залепнаха като намазани с „Хелми“. Езикът ми удивен питаше какво за бога е това, а гърлото ми отказваше да преглътне. Погледнах другите двама. Лицата им изразяваха отчаяние и гняв. И имаше защо, но вината беше наша. Кафето бе смразяващо сладко, но не подсладено с мед или захар, а както по-късно разбрахме, с шербет. Нито да го изплюеш, нито да го преглътнеш. Спаси ни студената бира. Отпих огромна глътка и погледнах собственика. Той ни наблюдаваше сериозен и очакваше мнението ни за поднесеното.

- Как е, харесва ли ви моето специално кафе?

- Ми... – започнах с половин уста и погледнах момичето. То също очакваше усмихнато какво ще кажем или ще направим. Облакът бе провесил крака на простора и напрягаше уши да чуе какво ще измисля.

Нямаше как да обидим човека, който ни черпи, а в същото време малките чашки с кафе ми се запривиждаха като безкрайно море. С всяка глътка ми се струваше, че дъното никога няма да светне и да се свърши с безкрайното кафемъчение. Последната глътка бира, смесена с глътка кафе ми се стори като влизане в Рая след Чистилище. И двете чаши светеха празни, а аз се чудех дали ще ми стигне времето, за да стигна до тоалетната.

- Е, браво, железни момчета – похвали ни собственика и се засмя като малко момче. – Малко хора са минали това изпитание. Сега ще ви черпя по истинско питие!

- Не, не,не – в един глас извикахме тримата, а най-силно от всички Траян.

- Леа – обърна се той към момичето – по един супер джин с тоник за четиримата! И специално мезе!

Този път тоникът беше тоник, а джинът си беше джин. Мезето беше страхотно и пихме и ядохме до среднощ с нашия домакин. Дори облакът пи с нас и заспа като коте на бара.

От тази смешна история останаха три сериозни неща. - Траян никога повече не поиска някой да го почерпи, аз не пия кафе, а Ленко се превърна в най-грижовния мъж, когото познавам, защото само след няколко месеца превърна Леа в своя жена.

Ала всичко нямаше да се случи, ако не бяхме избрали да пием в онзи припичащ следобед „медено“ македонско кафе и ако онзи досадник, облакът, не се беше повлякъл с нас.


Публикувано от anonimapokrifoff на 24.11.2014 @ 07:15:57 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   ina_krein

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 19:41:16 часа

добави твой текст
"Медено кафе" | Вход | 7 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Медено кафе
от IGeorgieva на 25.11.2014 @ 20:49:18
(Профил | Изпрати бележка)
Не съм била в Бразилия, но се потопих в бразилско-македонската атмосфера!
И облакът е голям "досадник".
:)


Re: Медено кафе
от GalinaBlanka на 02.12.2014 @ 09:40:58
(Профил | Изпрати бележка)
Омагьосващ разказвач си! Поздрав!:)


Re: Медено кафе
от Narwal на 01.12.2014 @ 21:26:37
(Профил | Изпрати бележка)
Прекрасно! Много ми хареса. В Бразилия съм ходил доста пъти - в Паранагуа, Рио Гранде, Витория, Масейо, Порто Алегре, Рио де Жанейро и то по два-три пъти. Никъде не можах да срещна македонец. Още по-малко да пия медено македонска кафе. Там кафето, което съм пил е толкова горчиво, че направо сега като пиша го усещам. Но явно трябва да отида още веднъж поне! :)) Поздравления за прекрасния разказ!


Re: Медено кафе
от LATINKA-ZLATNA на 30.11.2014 @ 09:31:16
(Профил | Изпрати бележка)
Време е за кафе!
Хубав ден, ina_krein!


Re: Медено кафе
от kasiana на 26.11.2014 @ 20:11:58
(Профил | Изпрати бележка)
Великолепен разказ!!!!!!!
Вълнуващо предадена атмосферата на случката!!!!!
А облакът е персонифициран удивително!!!!!!!

Сърдечни поздрави!:)


Re: Медено кафе
от Kanegan на 24.11.2014 @ 08:52:15
(Профил | Изпрати бележка)
Едно медено кафе, какви случки носи в живота!!!Потопи ме в атмосферата на нещо новородило се след необикновена среща!Леко повествование, кратка форма и идея, която грабва.Денят носи неочаквани обрати за цял живот!Поздрав!!!


Re: Медено кафе
от suleimo на 25.11.2014 @ 16:04:15
(Профил | Изпрати бележка)
Някой моряк се е разприказвал и ти си го уловила.
Пред мен мълчат диванетата, да не взема да ги изтипосам в някой разказ. Само когато са усмихнато почерпени...изпускат нещичко, дето не бива да запомням :)
Зачетох се в бразилското ти бижу и ми изстина кафенцето.
Удоволствие на върха на перото си!