Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 818
ХуЛитери: 3
Всичко: 821

Онлайн сега:
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПо пътя на Виа Понтика
раздел: Разкази
автор: rumpel

По пътя на Виа Понтика, който всяка пролет и есен хиляди птици следват с точния си биологичен компас, се намирна Атанасовска лагуна. Тя е част от Бургаския езерен комплекс и на изток граничи с Атанасовска пясъчна коса, свързваща го директно с Черно море.
По същия този път една година можеше да се види как прелита ято щъркели, между които се откроява с кафявия си цвят малко кресливо орле.
Как грабливата птица беше попаднала между миролюбивите щъркели?
Спокойно, ще разберете. Та нали точно това е темата на днешния ми разказ…
Когато през 1913 г. добруджанската армия окупирала североизточните ни територии, кралицата на Румъния – Мария Единбургска харесала много завладяната българска земя и наредила да й построят лятна резиденция в местността „Трите воденици” край Балчик. В земите на двореца извират и до днес два кристалнобистри извора – „Акбунар” и „Чатал чешма”, чиято чиста и изобилна вода протича през малка долина и навремето задвижвала воденичните камъни на мелниците в местността.
Та, думата ми е, че на една от тях, от десетилетия се издигаше щъркелово гнездо. Всяка пролет двойка щъркели се завръщаше в него, като мъжкият го стягаше и надграждаше след зимните студове, а женската снасяше и мътеше по 3-4 яйца.
Дядо Славовият внук Данúко, който учеше ветеринарна медицина в Стара Загора, следеше с особено внимание двойката. Даже имена им беше дал. Мъжкият нарече Пигмей, а женската – Герана – богинята, която според древногръцката митология била превърната от ревнивата Хера в щъркел заради своята невероятна красота. И понеже пигмеите отвлекли сина й, се наложило всяка година да отлита на юг към Африка, за да търси своето бебе.
Първата работа на младежа, щом станеше сутрин, беше да заслони очи към слънцето и да отправи поглед към покрива, за да види какво правят неговите любимци Пигмей и Герана в гнездото си.
Но любопитството му относно живота им не приключи дотук. Един ден се промъкна до дома им и постави сред яйцата им яйце от креслив орел. Искаше да види реакцията на възрастните птици при излюпването на подхвърленичето. Беше чувал, че като моногамни, двойките непрекъснато се ревнували и появата на рожба от друг вид можело да доведе до убийство на женската – един вид отмъщение към изневярата. Изобщо не се замисли тогава, че с действията си, наистина може да причини смъртта на една великолепна птица.
Дойде денят, в който се излюпи и последното щръкле, а малко след него бял свят видя и орлето.
Докато то издаваше безпомощни кряскащи звуци, другите му братя и сестра съскаха като разбеснели се котки.
Ден-два възрастните птици кръжаха около гнездото сякаш в паника, после нещата поеха по делничния си ред и врявата се укроти.
Пигмей и Герана се грижеха всеотдайно и за 5-те пилета. Носеха им жаби, гущери и змии и докато изминат летните месеци, те пораснаха и започнаха да летят.
Кресливото орле до такава степен се беше асоциирало с щъркелчетата, че дори се влюби в женското и неотклонно го следваше навсякъде.
После се заесени и семейството прелетни птици заедно с орлето се присъедини към другите ята, поели по далечния път на Виа Понтика.
Така тази година по-наблюдателните хора можеха да видят сред ятото бели, едри щъркели, прелитащи над Атанасовското езеро, розово на цвят не само заради лъчите на залязващото слънце, много по-дребната и различна по род птица как се рее над топлите въздушни потоци в посока Африка.
И всички цъкаха с недоумение, какво всъщност се случва в природата, и то не така, както трябва да бъде обикновено.


Публикувано от anonimapokrifoff на 16.11.2014 @ 13:45:21 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   rumpel

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 07:24:28 часа

добави твой текст
"По пътя на Виа Понтика" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: По пътя на Виа Понтика
от kasiana на 18.11.2014 @ 06:11:46
(Профил | Изпрати бележка)
Харесах много!!!!!

Сърдечни поздрави, Руми!:)


Re: По пътя на Виа Понтика
от IGeorgieva на 17.11.2014 @ 21:15:27
(Профил | Изпрати бележка)
Интересна и поучителна история.
Чудесно разказваш, Руми!
:)