Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 738
ХуЛитери: 2
Всичко: 740

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТиквеният фенер на Народните будители
раздел: Други ...
автор: 4i40

Тиквеният фенер с присъщата си упоритост се опитва трайно да се намърда в българските национални традиции. Става дума за Хелоуин.
На пръв поглед - безобидно веселие, маскарад, карнавал, причина да се шегуваме. В годишния календар винаги има място за още един празник. Децата се радват, на другия ден не се учи, всички са доволни.
Всеки празник е символ и памет за нещо. Денят на братята Кирил и Методий, Гергьовден, Димитровден, Коледа, Великден...
Хелоуин е езически келтски празник от Ирландия. Тези примитивни в културата си и агресивни в битието си племена се страхували от смъртта. Вярвали, че на точно определен ден мъртвите оживяват, идват да си отмъстят и да вземат телата на живите. Ставало вечерта срещу Samhain /Самхаин/ - келтската нова година. Това било страшна нощ. Вратите на жилищата се залоствали, огнището се загасяло, а хората се обличали в животински кожи за да уплашат бродещите привидения. Няма сравнима с нашия календар дата, но изглежда този страх се е предавал през вековете. Както и ритуалите да се уплашат мъртвите, да се прогони смъртта. В нашата езическа традиция , това са кукерските празници – шум и страшни маски с рога и звънци.
През 853г. Папа Григорий ІV, за да приобщи езичниците към християнството, обявил първи ноември за ден на всички светии и мъченици за християнската вяра. След разделянето от католицизма, православната църква е съхранила този празник. В първата неделя след Петдесетница се отдава почит на „Всех святих“ - всички безименни и неизвестни герои, които са живели и страдали заради вярата си в Йисус Христос. През 2014г. Денят на всички български светии беше на 15 юни. Празникът на Вси Светии се празнува в католическия свят на 1 ноември. Тогава хората често пътуват из цялата страна, за да се погрижат за гробовете на роднините си като ги украсяват с фенери и венци.
През 1840г ирландски емигранти пренасят в Америка легендата за Джак – пияница и хитрец, който след смъртта си не бил приет нито в рая, нито в ада, а бродел по земята с фенер от издълбана ряпа. По-късно ряпата била заменена от тиква – по-често срещана и по-лесна за дълбаене.
Днес Хелоуин означава забавления, зловещи шеги и вицове, а хората, които участват в тях, са облечени като вещици, върколаци, скелети, чудовища от всякакъв вид. Децата от западните страни почукват на вратите на съседите и питат „Trick or Treat?” (Дяволия или почерпка?). Този въпрос е поставен като заплаха и ако съответният човек откаже да им даде сладкиши, те ще му направят една дяволия. Всичко това става вечерта на 31 октомври.
Този „празник“ няма нищо общо с духовността, традициите и вярванията на българския народ, той има повече общи неща с езическите практики и ритуали, отколкото с православната вяра. Най-големият проблем на този псевдопразник е, че чрез него се изопачават основни идеи на християнството. В православието отслужените на Архангелова задушница /2 ноември/ служби дават надежда, светлина, възпоменание за починалите, които не са забравени. В никакъв случай починалите наши близки не се възприемат като духове, които не могат да намерят покой, и затова са принудени да ходят по земята. Към мъртвите изпитваме почит и уважение и не си ги представяме като зли демони и вещици.
Друга криеща се зад този празник опасност е, че вместо да се покаже истинското лице на злото, то се предава в забавна светлина. Предава се посланието, че може да се шегуваме със злото и дяволът да ни забавлява. Агресивността и насилието са развлекателни форми на празнуване. Такава норма на поведение може да има трайни последици върху психиката. Деца от детската градина, облечени като призраци, върколаци, мъртъвци и скелети с брадви и ножове, от които капе кръв. Хелоуин внушава, че злото е около нас, с него може весело да се съжителства, което е насърчаване идеите на окултното, на сатанинските организации.
Хелоуин е и бизнес. В САЩ се очакват 7 млд. долара приходи от продажба на тиквени фенери, костюми, фойерверки и празненства. Сурогатен американски ден на всички светии, прекрасно организиран и финансиран. Голям брой реклами и телевизионни предавания, мероприятия в училища, офиси и ресторанти, внимание от страна на пресата и телевизионните канали. През 1978 година историята за безсмъртен маскиран сериен убиец постави началото на 10-серийния филм „Halloween“. Филмът генерира почти 400 милиона долара приходи от продажба на билети.
Какво общо има между традициите и самобитната култура на древната страна България, запазила през вековете неповредена църковна традиция, пренесла азбука и християнство в съвременния свят и ирладското езичество? Пространството е пълно с: „Арт ателие Хелоуин“, „Хелоуин в Лидл“, „20 секси костюма за Хелоуин“, „Сладки за Хелоуин – рецептите на Звездев“, „Креативна хелоуинска тиква“... Тъжно е, като ги четеш.
Умните ни, красиви и интелигентни деца ще пръснат българските гени по света. Нека знаят за Хелоуин, св.Патрик и св.Валентин. Ами за св.Иван Рилски, св.Георги Победоносец, св.Николай Чудотворец? Какво е Богоявление, Черешова Задушница и Йорданов ден?
Попитах в английската гимназия – „На първи ноември ще ходите ли на училище?“
Отговорът беше – „Не, нали е Хелоуин!“
Всъщност, тогава е Денят на народните будители.
Най-главното в човека е неговата вяра, неговият светоглед. Ако се повреди светогледът на нацията, няма да помогнат нито законите, нито парите, нито оръжието. Ако човекът стане безнравствен, той ще започне умело да заобикаля законите; в политиката той ще избере пътя на двойните стандарти; парите ще постави в услуга на себе си и на своите пороци, а не на благото на обществото; с оръжието ще се възползва непредсказуемо и агресивно.
Всичко започва от тиквения фенер и народните будители.
27.10.2014 Л.Калудов


Публикувано от anonimapokrifoff на 30.10.2014 @ 07:20:48 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   4i40

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 14:16:48 часа

добави твой текст
"Тиквеният фенер на Народните будители" | Вход | 12 коментара (26 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от rajsun на 30.10.2014 @ 09:43:53
(Профил | Изпрати бележка)
"...Вие България ли търсите?
Боя се, че сте закъснели."(((


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 30.10.2014 @ 10:08:28
(Профил | Изпрати бележка)
Боя се, че "светогледа на нацията" отдавна е повреден и безвъзвратно загубен. Безнравствеността е навсякъде, вяра, чест и достойнство отдавна са думи без садържание, а пошлостта, мерзостта и двуличието тържествуват пирово.

Остава ни само да опечем озъбената тиква в шпора!

Поздрави за позицията Калудов!


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от daro на 30.10.2014 @ 11:22:02
(Профил | Изпрати бележка)
към този текст е нужно да се докоснем с "чисти ръце"(не като на

оня дето си ги изми), да си запалим свещица и да четем, да

вникваме, да се изпълваме... в тъмна стая... и изобщо да не си и

помисляме за електричество...поне за една нощ

Благодаря... моите почитания!

Осветени дни! :)

(.)


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от Lefty на 30.10.2014 @ 13:07:09
(Профил | Изпрати бележка)
Всичко, което сте написал е факт, но какво е решението?
Да се забрани Хелуин, та забраненото е най-сладко или да се спре търговията с хелуин аксесоари? Би било безсмислено, както навремето западната култура и влияние беше табу, подчертавам беше, защото сега преливаме от това влияние.
Въпрос на възпитание е от страна на родителите да обяснят на децата си, но това не важи само за празник, като Хелуин, но и за всяко друго нещо в този живот. Освен това Хелуин е нещо, който с възрастта се израства, точно както се случва с дядо Коледа, Феята на зъбките и т.н. С една дума не мисля, че Хелуин представлява заплаха за обществото или пък за децата. Напротив, като всяко друго нещо е въпрос на избор. Колкото до Народните будители, децата и младежите знаят за тях толкова, колкото и преди популяризацията на Хелун у нас или казано с други думи колкото знае бащата, толкова знае и сина. Ако всеки, който чувства нещата, като вас се погрижи за поколението след себе си, то не виждам проблем. Светът е шарен и такъв трябва да бъде, за да има добро, трябва да има и зло.


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 30.10.2014 @ 13:19:59
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Най- главното в човека наистина е неговата вяра. И аз недоумявам тази склонност страната ни да припознава за свои такива езически и измислени празници. Страна с история, традиции и култура, каквито американците колкото и креативни да са , никога няма да могат да си измислят. Бизнес е , да.. Но...и това ще мине, като толкова много неща..:)
Поздравления за постинга! И аз благодаря!


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от Bockpece на 30.10.2014 @ 15:07:06
(Профил | Изпрати бележка)
А не си ли давате сметка, че популярността на тези "чужди" празници идва от това, че те имат облик, има някакво веселие, което е различно от делника - костюми, грим, тайнственост и пр.
Децата обичат тези неща. За тях това е приключение. Питате ли се, защо не празнуват, например, Деня на народните будители. В какво всъщност се изразява празнуването на този празник? Има ли нещо, което го отличава от делника? Не, няма такова нещо.
Ако поставим въпроса за Хелоуин, то тогава не трябва да празнуваме и Коледа по начина, по който съвременността ни го поднася. Пак е бизнес, само че тогава оранжевото се сменя с червено.
Всъщност по времето на т.нар. социализъм Коледа не се празнуваше, нито Бъдни вечер. Моето семейство се събираше на Бъдни вечер с типичните постни манджи, дядо палеше тамян в една лопата и минаваше по всички стаи в къщата и казваше: "Ела, дядо Коледа, да изгониш дявола". И това е, нито подаръци, нито дандании.
Продължавам да спазвам тази традиция и моите деца знаят какво е Бъдни вечер, но знаят и Коледа - с подаръци, шум и пр.
Та, мисълта ми е, че ние сме виновни за това, че определени празници е се отличават по нищо от делника и децата ни ги неглижират и избират други. А пък други наши празници, които са свързани с някакви ритуали са неприложими за изпълнение в съвременната градска среда.
И накрая искам да кажа, че не ни е виновен Хелоуин за това, че не празнуваме Деня на народните будители.



Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 30.10.2014 @ 15:30:41
(Профил | Изпрати бележка)
Ето още едно откровение и признание, че "ние сме виновни". Напоследък наблюдавам странна метаморфоза в българина. Признава си, че е виновен, посипва си главата с пепел, пищи и ... до там. Не предприема нищо, за да изкупи тая своя вина и да промени нещо, дори малко нещо в себе си, бита си, или околните. Знам, че не е лесно, но и признанието, че сме виновни ще ни свърши същата работа, като типичното себеусмиване и себепсуване.

Съзнавайки, че дела трябват, а не думи се отправям, към едно светло дело - ще се напия безпаметно, за да забравя чувството си на вина :D:D:D

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от daro на 30.10.2014 @ 16:10:53
(Профил | Изпрати бележка)
Нели, забележи, че човека е изключително деликатен, мислещ,

тревожен... не обвинява, а ни запознава. Точно будителството

не се нуждае от целофан и финтифлюшки - това не е карнавал

или купон - ако не искаме да го принизим до разновидност на

култура.

Апела е отправен към нас - не към децата ни! "Агресивността и

насилието са развлекателни форми на празнуване." - Това

нашите децата ли го измислиха и приложиха?

Потресаващото според мен е в следното:

"Попитах в английската гимназия – „На първи ноември ще ходите ли на училище?“
Отговорът беше – „Не, нали е Хелоуин!“

Те не знаят...

И тъжното е, че интелекти като Калудов, който нямам честа да

познавам(за съжаление) се срещат все по-рядко и се приемат

като отживелица.

Спокойна вечер!

(.)

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от Bockpece на 30.10.2014 @ 19:56:50
(Профил | Изпрати бележка)
Моите уажения, Даро, но не знам какво общо има тук интелекта на Калудов.
Аз изказвам мнение по текста, който е публикуван в сайта. Имам това право. Но понеже ти заговори за него ще кажа, че едва ли този този текст е индикатор за интелигентност.
Първата му част, която ни разкрива що е то Хелоуин, може да се прочете навсякъде.
Следващита част - има ли почва у нас - са разсъждения на автора, които се споделят не само от него в публичното пространство не за първи път, така че и тук липсва орогиналност.
А по повод въпроса на Калудов, ще учат ли децата на 1 ноември, аз ще му кажа: Не, няма да учат, защото е събота.

Спокойна вечер!

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от daro на 31.10.2014 @ 08:57:08
(Профил | Изпрати бележка)
"...какво общо има тук интелекта на Калудов. "

липсата на агресивност, начина на поднасяне на съждения,

задълбоченост, виждане в дълбочина, скромност, която не го

лишава от уникалност, желание да се даде шанс на поколението

ни учейки го на видимос, отвъд екзекутиращите го медии и

форматиращите го нагласи на посредствеността...

все неща с огромни липси и излишества в обществото ни, света ни

...опитай се да вникнеш в първия ми коментар...и тихо... нямай

задължение за отговор

Светъл ден! :)

(.)

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от Bockpece на 31.10.2014 @ 13:07:18
(Профил | Изпрати бележка)
Текстът, предложен ни от г-н Калудов, не е нито задълбочен, нито уникален. И не мисля, че не е агресивен, напротив. В него се противопоставят православие и католицизъм. В него има доста неистина, изказана под формата на съждения и изводи.
Какво, например, означава това: "Този „празник“ няма нищо общо с духовността, традициите и вярванията на българския народ, той има повече общи неща с езическите практики и ритуали, отколкото с православната вяра. "
Та повече наши празници са езически или преповтарят езически обичаи. Та нали преди на приемем християнството, независимо под каква форма (православие, католицизъм и др.) сме били езичници.
Какво е това: "В никакъв случай починалите наши близки не се възприемат като духове, които не могат да намерят покой, и затова са принудени да ходят по земята. Към мъртвите изпитваме почит и уважение и не си ги представяме като зли демони и вещици."
Знае ли г-н Калудов, защо на Бъдни вечер трапезата не се прибира. Ако не знае, ще му кажа - защото народът вярва, че духовете на мъртвите идват при нас да се нагостят.
Какво е това: "Хелоуин внушава, че злото е около нас, с него може весело да се съжителства, което е насърчаване идеите на окултното, на сатанинските организации."
Знае ли г-н Калудов, че това прилича на анатема и че никое дете не мисли така. Всъщност с разсъжденията си г-н Калудов сатанизира празника.

Мога да пиша и още, но спирам до тук, Даро, и не ми благодари!

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от daro на 31.10.2014 @ 16:30:24
(Профил | Изпрати бележка)
много бих искал, но няма за какво


]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 02.11.2014 @ 22:51:47
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Точно по тази тема сякаш всички сме прави в някаква степен..Много бих искала да опровергая Нели, защото наистина е много тъжен факта, че страната ни сякаш губи идентичност в склонността си да подражава на чужди празнични и пр. изяви.Но наистина не ни е виновен Хелоуин. Децата се кефят на празника без изобщо дори да вникват в някакъв сатанински смисъл.Просто им е ден , в който могат да се преоблекат с карнавален костюм, да им е забавно, да получат лакомства.. Безспорно по- подходящи са ни разни обреди от нашия фолклор, които са радвали децата по села и градове преди години, които са ги събирали и активирали..Но това сякаш е останало назад във времето.В съвремието си какъв актуален празник чисто наш можем да им предложим, в който те да се изявят? Казвам го с цялата вина на човек, който е вложил много труд за да направи неодобряваният от мен самата Хелоуин в празник за..около сто и двайсет деца.За който се записваха предваритлно и родители, баби дори, казаха: " Добре, че сте измислили нещо да се забавляват децата! " На който доведоха и едно вече перфектно говорещо български петгодишно момиченце сирийче.Родителите й- мюсюлмани с радост я оставиха да я преоблечем и нарисуваме като вещичка-само и само да се забавлява, да е щастлива. Ясно е, че е комерсиален и измислен празника, но нямам против когато ни глобализира и обединява.Важно е нашето отношение и проявление в този празник.Няма как да накърни вековната ни същност, мисля.Красноречив е и факта, че едно хелоуинско костюмче на вещичка, вампирче, или друго крокозъбелче върви по десетина- двайсет лева в Джъмбо, докато една народна детска носия първо трудно можеш да намериш, а и под 350 лева няма. Винаги ще е така- децата ще ни учат как да ги поучаваме. Да не се страхуват, да не са суеверни, а вярващи. Народът не обича мъдрости и поучения в ценности, затова най- приемливият начин да ги получи е както като да дадеш на дете лекарство- набутани между хляба и зрелищата- по лесно се преглъщат. :) Така действат незабележимо и отвътре.:) Ако перефразирам думите на ..не помня кой го беше казал..- Ако не можеш да се отървеш от Хелоуин, набутай се в него.:)) Важно е нашето отношение и нашето разбиране на нещата. Защо пък да не е поучителен Джак? Нека знаят децата, че пиянството и безделието водят до безпътица. Пък и колко му е да им представиш всички версии на мита- например за това как е стигнал до България..- Лутайки се между рая и ада, неприеман никъде там, попаднал в тази междинна станция-България, където хората са гостоприемни и приемат всичко. Кандидатствал по европрограма и му отпуснали декари празна земеделска земя, на която засадил..тикви. От които изработвал светилници и будилници. Вечер пиел само по едно малко, или по една бира с комшията, докато играели на табла, или викали за Лудогорец пред телевизора. .И пр. и пр. Все пак той е този без идентичност, не ние..Колко му е да го превърнем в наше момче?! :))

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от DY на 30.10.2014 @ 16:26:11
(Профил | Изпрати бележка) http://sluchaina.blogspot.com/
Някак не съм съгласна. Ако разглеждаме така нещата, излиза, че посланието на Сурва и кукерската обредност също носят посланието, че дяволът и злото ни забавляват. Ако човек стане безнравствен, това едва ли ще се дължи на древен келтски празник, който цели (и го постига) да възпита децата в приемане на смъртта като нормална част от живота, а не да насажда страх и ужас. Не намирам за уместно ограничаването на светогледа на съвременен човек единствено до националната традиция. В съвременния свят човекът има възможност да избира - дори да избере да не е религиозен, което вероятно се доближава най- много до традиционната за българина народопсихология. Човешките ценности са човешки, а не плод единствено на религиозно възпитание. Надявам се, няма да отречете правото ми на мнение. Всичко започва и свършва първо с човека, а в какво вярва той - негова си работа, стига да е достоен и честен човек.


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от hixxtam (hixxtam@hulite.net) на 30.10.2014 @ 18:13:13
(Профил | Изпрати бележка) http://slovo.bg/hixxtam/
В съвременния свят, Диана, основния процент от хората не избират, на тях им се натрапва влияние, те биват облъчвани от медиите и заработва стадния принцип. Хайде провери колко пъти ще се спомене денят на будителите от СМИ, какви видеорепортажи ще има и колко пъти ще се натрапва(точно и ясно се изразявам - натрапва) хелуин. За това говори Любо и аз съм щастлив, че го познавам и сме приятели. В последните години в България се натрапват всякакви католически празници, поставяйки на заден план нашето, православното, това, което ни е запазило през вековете. Любо, както и аз нямаме нищо против тези празници, всеки народ си има традиции, но не бива това да е за сметка на нашите. Истината е, че СМИ в момента не обслужват националните интереси, а такива на НПО тата финансирани от някъде си. Това е трагичното.

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от DY на 31.10.2014 @ 09:34:53
(Профил | Изпрати бележка) http://sluchaina.blogspot.com/
Хипо, с тази теория още по- малко мога да се съглася. Това, че основният процент от българите не избират, а се оставят на нечие влияние, е вярно, но също е вид избор. В моето семейство религията никога не е била на дневен ред, така че ако нещо ни е запазиело, надали ще е точно това. Но пък винаги сме почитали традициите - предимно езическите, но нямам нищо против и Дивали (хиндуисткия празник на светлината) или Патрик-леприкона. Много е лесно да се измъкваме с "СМИ", но това по никакъв начин нито оправдава родители и учители, нито замазва гафовете на църквата. Не можеш да ме убедиш, че трябва да чакам СМИ-то да ме уведоми кога е редно да празнувам каквото и да съм решила да празнувам. А ако празнувам Дивали, това няма да ме направи по- малко българка. Всеки народ си има традиции, така е, всяко семейство - също. Не виждам какво пречи да се съвместяват традициите, след като това е желанието и изборът на хората. "Национален интерес" - дори не знам какво имаш предвид под това словосъчетание. Оживяване до следващата зима? Но Хелоуин, или Патрик, или Дивали нямат вина за това. Пък и се хващам на бас, че виновниците не са празнували тези празници.

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от daro на 31.10.2014 @ 10:06:25
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравление, Диана - наричаш избора под "нечие влияние -

"вид збор"!?

...за мен това е манипулация и унижение на човешката ни

същност, но толкова необходима за

комплексарската ни малоценност

....затова са ни необходими! - не само Будителите, но и

Апостолите

...и нека да престанем непрекъснато да определяме и отправяме

вини - време е да потърсим себе си в Себе си... с отговорност и

жертвена цялост в приложение, независимо от вероизповедание

и етническа принадлежност

Светъл ден!

(.)

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от DY на 31.10.2014 @ 12:16:43
(Профил | Изпрати бележка) http://sluchaina.blogspot.com/
Здравейте, daro. Не мога да разбера точно какво искате да кажете, вероятно грешката е в мен. Да, абсолютно смятам, че съзнателна и разумна личност е в състояние сама да определя дали и доколко да се поддаде на влияние. Независимо чие. Светъл ден и на Вас.

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от hixxtam (hixxtam@hulite.net) на 31.10.2014 @ 10:11:58
(Профил | Изпрати бележка) http://slovo.bg/hixxtam/
Моето мнение не отрича твоето, Диана. Не иде реч за чакане от СМИ. Те не се мотаят. Те действат по поръчка. Говориш за твоето семейство, че не религията го е запазила, аз пък съм сигурен, че ако не е била религията от 14 до 19 ти век, твоето семейство може би нямаше да е това, което е в момента. Под национален интерес разбирам българското. Какво остава от него? Дори киселото мляко не си запазихме, а го произвеждаме по чуждестранни технологии. За елементарни неща говоря, Диана. Всяка една държава трябва да запазва етническите си традиции, а не да ги захвърля и тъпче, за сметка на "вносни" такива. Да оставим "хелоин", заменихме Тр. Зарезан с Валентин. Само не ми казвай, че това е църковен празник. Това е езически такъв, запазил се хилядолетия в едно и също астрономическо време(не е само традиция, а е и опит), ние го променяме и естествено веднага допълваме дупката с друг. Знам само едно - народ, който не уважава и не защитава традициите си, е обречен на претопяване и изчезване. Това е доказано от световната история многократно.

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от DY на 31.10.2014 @ 12:33:35
(Профил | Изпрати бележка) http://sluchaina.blogspot.com/
Хипо, с последното изречение съм абсолютно съгласна - това е доказан факт и за съжаление, тенденцията за нашия народ е такава. Но това няма нищо общо нито с празниците, нито с СМИ-тата. Как да прави киселото мляко всеки си избира - и явно болшинството българи са избрали чуждестранните технологии. Същото важи и за мартениците, и за сурвачките, и за коледните играчки, и за още хиляда неща - у нас си ги правим сами, ей-така, по семейна традиция. Познавам още само две семейства, в които съществува такава традиция. Познай, дали е виновен който и да е католически или друг празник? В моето семейство на 14.02 се празнуваше единствено рожденият ден на баща ми, но никога не съм била против синът ми да направи "валентинка" ако реши. Ако достатъчно добре знае да прави маартеници, нямам нищо против да знае да прави и "валентинки". Българското ще остане там, където има нужда от него, в хора, които си го имат и нямат нужда някой да им казва какво точно се празнува. Не спорим, обсъждаме :). Народът има нужда първо да познава традициите си, за да ги уважава. Това се учи в семейството и в училище. Поздрав, отивам да се правя на СМИ :)

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от DY на 31.10.2014 @ 16:30:39
(Профил | Изпрати бележка) http://sluchaina.blogspot.com/
ето какво опровергава цялото ти говорене за СМИ-тата: http://pressadaily.bg/publication/58855-%D0%A2%D0%B8%D0%BA%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%84%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80-%D0%BD%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B1%D1%83%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8

]


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от sradev (sradev за пощите go2.pl wp.pl) на 30.10.2014 @ 18:35:57
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
Поздрави за текста.
Халогена е само жалка част от това, което търсим навън. Дошъл е великият MoneyToo и всеки ден му се кланяме в супермаркетите. Така по-будните търсят себе си в древни светове. Така е било, така е отминавало. "Оно се не врати" казваше сина ми.


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от erka (elokolska@abv.bg) на 30.10.2014 @ 21:47:13
(Профил | Изпрати бележка)
:)...хм, появила се е празнина,
а природата не търпи празни пространства...
Все пак нещо свети, та дори и в тиквен фенер ;)


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от giro на 31.10.2014 @ 10:19:03
(Профил | Изпрати бележка)
интелигентно развита теза, кулминираща в основния въпрос - откъде започва всичко...
последното изречение е съждение, с чиято формулировка не съм съвсем съгласен, но именно в него е поантата...
и така, струва ми се, че темата не е "не на хелоуин" и другите тинтири-минтири, а докога сурогатите, иначе с право на живот, ще бъдат ерзаци на автентичното...
но пък, виж - сладоледът отдавна не се прави с прясно мляко, обаче сладострастно се накапва по хищните джуки на рекламната изкусителка и ние копнеем да станем на сладолед... вместо на хора...


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от Markoni55 на 31.10.2014 @ 16:09:48
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се да те видя отново в сайта ни любим Чичо. И отново с интересно и задълбочено размишление. Да, не може да се приеме еднозначно. По-важно е, че предизвиква размисъл. А това е смисълът. Сполай ти.


Re: Тиквеният фенер на Народните будители
от LATINKA-ZLATNA на 01.11.2014 @ 11:54:18
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравление за текста, 4i40!

Честит празник на будителите!