Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 581
ХуЛитери: 4
Всичко: 585

Онлайн сега:
:: rajsun
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРамки
раздел: Разкази
автор: giro

Рисувам. Преди хич, а напоследък - понякога. Обичам рисуването все пак. Не знам дали ми се отдава, но днес рисувам къде-къде по – добре, отколкото на времето, когато учех за художник. Но това е въпрос на субективна преценка. Когато е самооценка – винаги е положителна, нали!?
Имахме юбилей – намколко си години от завършване на Художествената гимназия. Няколко активиста, съхранили до преклонна възраст комсомолското дръзновение, организираха по този повод изложба на випуска. Хубаво, ама аз нямам картини. Каквото съм нарисувал през годините съм подарил – на мен за какво ми е, то не става за нищо. Хората приемаха с благодарност подаръците, някои споделят даже, че ги харесват. Така си е – те и салам Камчия харесват.
Реших да издурдисам нещичко за изложбата.
Е, сега вече ще видите, че талантът си е талант!
Аз съм живописец. По-точно исках да бъда такъв - полупиян да размахвам големите, сочни четки по ширините и дължините на необятните бели платна, да пръскам в екстаз боя навсякъде, а омацаните ми дънки да доказват по Главната улица що за артист съм аз - неразбран, но велик.

Не бях рисувал много дълги години. Нищо работа за гения в мен, очакващ стреса на творческия будилник, навит от Божествената ръка за неизвестен нему час.
Звънна. Айде в специализираната книжарница. Оле, майко – нищо не вдявам – то едни четки, боички, моливи, платна, хартия и какво ли не – красиво, марково и непонятно за мене.
Абе, викам, то хубаво ще купя разни работи, ама ателие нямам – как ще се развихря без тепих?
Излезнах от книжарницата, пуша на пейката, пък и г-жа Каменица повиках. Някои смятат, че ние, мъжете, знаем защо. А тя е една дърта и нагарчаща сладурана с тупирана бяла коса и вечно студени крайници. Женска му работа. Не е много умна, ама доста е поживяла. От лаф на лаф решихме да го давам по-скромно, че на Големия тепих да не дойде некой Котоошу да ме надървари. И друго – сетих се за колегата Пикасо. Рисувал той по едно време само с туй, с което разполагал в сиромашката си бърложка. Еми, и аз така.
Влизам пак в художествения дюкян. Продавачката, явно докосната от изкуството, се хили. Бахти самодееца значи. Съвсем обиграно този път посочих с хладно изражение няколко листа за акварел, взех няколко туша, малко четчици и акрилни боички, а – и малко сух пастел, та да маскирам непоправимото. Като поанта в този спектакъл, взех и едно хартиено тиксо. Изиграх етюда и си тръгнах.

Скитам аз, рисува ми се, а няма къде. Хоп, на гости ми дойде една мисъл. Аз изглежда не съм много гостоприемен, та подобни гости при мен са рядкост. Викам си – ами в канцеларията на секретарките има едно до друго две свободни бюра – титулярките им са в отпуска. Другите са едни такива ухилени, носят на мръсни шеги, а някои дават и да ги пощипвам. Не е сексуален тормоз, понеже не е тормоз. Поне те така мислят. Ето ти идеално място за седалище на Твореца. Импровизирано, но вдъхновяващо!

Разгъвам листовете и със замах праскам хартиеното тиксо върху тях, пък и го гърча по малко, за да му дам пластичност и фактурност. Именно това обясних с апломб и на респектираните секретарки. Почвам с туша, после с акрила, драскам с пастелите... Ту се приближавам, ту артистично и примижало се отдалечавам. Мрънкам недоволно - за да ме утеши аудиторията. Възклицавам възторжено – възторгва се и тя. Голям кеф, това рисуването, бе, пък аз да не съм разбрал до днес! Питат ме плахо – какво си нарисувал, това какво е? Амиии, казвам – абстрактен експресионизъм, Джаксън Полак милиони направи в този стил.

Сготвеното занесох бързичко в една минигалерия, където правят рамки. Галеристът, малко нежен спрямо мундарската ми муцуна, за половин ден направи рамки на трите полюции в смесена техника. Рамките - разкош. Цената им – отлична с оглед високата стойност, която изведнъж придадоха на творбите ми.

Нося картините в изложбената зала.
„Ей, Киро, браво! Много са готини работите, а рамките са супер!”
Изложбата мина – сантиментални срещи с мили съученици, чийто имена съм забравил някъде в абитуриентския махмурлук. Сърдечни прегръдки с преподаватели, които ми късаха нервите. Слово от доброволец, касателно вечната ни младост и неотвратимо вдъхновение. Снимки. После запой и нещо като неосъществен секс със старите гаджета.
Свърши се най – накрая и тоя мастраф.

Ех, че са ми хубави картините, бе значи! Супер художник съм бил, а чак сега да го разбера. Какво ми трябваше да се баталясвам в това право, чийто абстрактен експресионизъм е по – неразбираем и от творбите, сътворени с опашката на джаксън-полаковото магаре.
Ексхебиционистът в мен е в множествен оргазъм. С треперещи ръце и един насинен нокът забивам три пирона в стената над бюрото ми. После ритуално закачам рисунките. Кабинет – галерия! Аферим!, както казваме ние, българите.

След два дена от отпуска се връща моята съкилийничка, Еленка. Веселячка с обем от цял кубик жива плът. Много ми се зарадва, аз на нея – също. Прегърнахме се. Като си взех сулука, й викам:
„Льонката, скивай какви картини съм закачил тука! Ако не ти харесват, само ми кажи – махам ги веднага.”
„Как ще ги махаш бе, Киро, хубави са, я виж и какви рамки имат! Дъщеря ти ги е рисувала, нали?”
„!!!!!!!!!!!!????????”

Като си тръгна художественият критик, махнах обруганото изкуство. Величествено обиден съм. Като мантра си мрънкотя: „Оммм, мани я тая, падме хум! Оммм нищо не разбира тя!”
Не знам, сигурно нещо обърках словореда, та мантрата не фана дикиш. Нейсе, оцелях.

Льонката винаги закъснява за работа - сигурно прави закуска за дузина английски гребци-академичари. Та рано сутринта на другия ден занесох в кабинета едни картинки, действително нарисувани от моята дъщеря. Тя е на четири години и рисуването й се отдава много – колкото на всички останали на същата възраст. Обаче тя нарисувала един триптих, посветен на цветята и калинките. В това, че точките на насекомите са в цинобър светъл и са четен брой, а венчелистчетата - в умбра натурална и розов кант, аз откривам напъпващия гений. Бащичка!
Закачам трите фолмастерни рисунки на осиротелите пирони. Чакам отзиви с мрачна усмивка. Няма тибетски мантри. Пуснал съм си пошлото „ТМТ” и съм отворил вратата към коридора за ужас на белоцицорестата съседка, която е дибидюс като Ивана някоя си.

„Пиле, оглушах още от коридора, нАмали малко да си кажем добрутро!”
„Мараба, Льони! Ха, добре дошла!”
„Ей, че аз се нанесох при теб още миналата година, бе! Защо така тържествено ме посрещаш?”
„Новите творби харесват ли ти?”
„Ти защо махна старите, да не те обидих нещо? Нали ме знаеш ква съм цапната!”
„Не бе, момиче, как ще ме обидиш, просто реших да сложа едни мои работи, от новите.”
„Абе вие, художниците, сте шантаво племе! Защо са в такъв говнян цвят цветята, а калинките са като с малформации? Карай, и тия ми харесват много, ама не мога да го обясня. Но пък рамките на вчерашните бяха страхотни!”


Публикувано от viatarna на 04.09.2014 @ 16:09:24 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   giro

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 08:20:11 часа

добави твой текст
"Рамки" | Вход | 8 коментара (17 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Рамки
от mamontovo_dyrvo на 20.12.2014 @ 00:52:54
(Профил | Изпрати бележка)
Готино е, че рамки нямаш! Побърка ме да се хиля, копеле пловдивско такова! Сега го разбирам Док от морето защо говори така възторжено за теб. Но това хилене...


Re: Рамки
от giro на 20.12.2014 @ 18:08:51
(Профил | Изпрати бележка)
целта е смехът, а смехът е най-готин, когато е към теб самия!

]


Re: Рамки
от mamontovo_dyrvo на 20.12.2014 @ 21:35:09
(Профил | Изпрати бележка)
Да ама трябва го сътвори някой, нали?

]


Re: Рамки
от giro на 21.12.2014 @ 13:36:17
(Профил | Изпрати бележка)
да се смееш на себе си не е творчество, а честност... последното, обаче, е задължителна част от творчеството...
благодаря ти слоньонък !

]


Re: Рамки
от suleimo (suleimo8@gmail.com) на 05.09.2014 @ 15:51:25
(Профил | Изпрати бележка)
Значи правилно си сменил изкуството. Я гледай...тъдява колко ценители намери :)
Взех си дозата усмивки от творбата ти :)


Re: Рамки
от giro на 05.09.2014 @ 16:18:50
(Профил | Изпрати бележка)
да кажа като братята руснаци /че напоследък това родство се възражда/:
алкохолът в малки дози е полезен във всякакви количества! :)))))))))))) а изкуството си е едно - талант и искреност - непременно заедно! затова и ми е трудно да приема, че правя изкуство ;)

]


Re: Рамки
от giro на 05.09.2014 @ 11:59:48
(Профил | Изпрати бележка)
за да не хълцам в досадна повтаряемост под всеки пост, ще ви кажа:
радвам се, че съм тук, а вашето признание ме прави адски недисциплиниран чиновник:)))
БЛАГОДАРЯ ВИ!
впрочем, дисциплината не е силната ми черта - завърших с намалено поведение и така я карам до днес... няма очаквания - няма проблем!
Киро дъ артист


Re: Рамки
от mariq-desislava на 04.09.2014 @ 16:20:51
(Профил | Изпрати бележка)
Леле, чак на мен ми се дорисува, пък и аз не съм рисувала от петстотин години.:) Откакто завърших подобно на споменатото училище. Имаш доста забавен стил на писане, не за първи път го забелязвам, но чак сега се обаждам.


Re: Рамки
от psevdo на 04.09.2014 @ 17:05:37
(Профил | Изпрати бележка)
благодаря, че се отби многопрофилна колежке :))))))))))
рисувам, не е да не рисувам, но трябва от време на време да си ударя някое шамарче:)))
Ти къде си учила? Преди 500 години училищата бяха добри...:)))
поздрав, Киро

]


Re: Рамки
от Rodenavlotos на 04.09.2014 @ 21:02:57
(Профил | Изпрати бележка)
Хе-хе, и аз научих нещо полезно! :))) Ш-ш-ш-шт!

]


Re: Рамки
от giro на 04.09.2014 @ 17:08:29
(Профил | Изпрати бележка)
хм, ужас! в края на рабденя какви грешки се допускат:((( нищо, благодаря ти за отбивката!
поздрави, пак Киро

]


Re: Рамки
от mariq-desislava на 04.09.2014 @ 17:12:50
(Профил | Изпрати бележка)
Нищо, де, поне узнах, че си имаш и друго никче, пък аз си нямам друг профил.:) Училището ми беше общообразователно с много профили, пък аз бях в рисувателния пет годинки, в Русето по-точно, още помня как по цели нощи опъвахме платна от чаршафи, пък за рамките си беше жива мъка, защото ги майсторяхме от каквото ни паднеше.:)))

]


Re: Рамки
от giro на 04.09.2014 @ 17:28:36
(Профил | Изпрати бележка)
платна от чаршафи:)))-ми ти си ми от генерацията, бе дуалистична именнице:)))
ползвала ли си американ? най-евтиният вариант, но му трябваше повечко туткал, че много попиваше преди грунда... сега има всичко, време няма... време има, друго няма... айде да не задълбаваме!
бъди здрава!

]


Re: Рамки
от Rodenavlotos на 04.09.2014 @ 19:51:34
(Профил | Изпрати бележка)
Ох, караш ме да се хиля сама като лудите. :))) Кой знае защо, асоциирах този текст с песента на Висоцки- "Посещение музы". Същото възхитително чувство за самоирония. Прекрасен си! Твоите писания направо водят до пристрастяване. Поздрави, приятелю!


Re: Рамки
от zebaitel на 05.09.2014 @ 07:27:00
(Профил | Изпрати бележка)
Как ще ги махаш бе, Киро, хубави са, я виж и какви рамки имат!


Ха-ха, смърт за всеки художник е това възклицание!

Много те бива да напишеш нещо самокритично, самоиронично и поръсено обилно с такова количество хумор!!!

Денят ми започва с твоя разказ и с тоя на Осичката, та цял ден ще ми е готино!


Re: Рамки
от doktora на 05.09.2014 @ 09:00:21
(Профил | Изпрати бележка)
Хехехехеехеехех
Удоволствието е изцяло мое, Киро, браво и за идеята, и за осъществяването й, макар че е ксплоатирана доста (за рамките) , но казвал съм ти, леко пишеш и леко се четат историите, които разказваш с неподражаемо чувство за хумор!

П.П.
...впрочем, поназнайваш някои работи от АРТ средите, аха "-)

Никос, също опитвал, но не купувал рамки хе ))))))


Re: Рамки
от daro на 05.09.2014 @ 10:48:19
(Профил | Изпрати бележка)
оооо, колега Де Кирико (само да не се обърква с ДиКиро ;)))

припомняш ми за възклицанието на едно момченце по време на изложбата ми

миналата година - "мамо, мислих, че големите не рисуват като децата!" :)))

...в този миг то порасна, а аз се смалих

кво да ги правиш - дечурлига... екзекутори, такива! ;)))

мац, една :) за твоя разказ

(.)