Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 841
ХуЛитери: 4
Всичко: 845

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: Albatros
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифта Киселото топче
раздел: Произведения за деца
автор: ivalex

Преди да си тръгне Есента остави закърпено местенце в облачето, капчица засъхнало гроздово петънце сок, една залутана оса кацнала на падналите круши намигаща с оченце. После Есента се търкулна по хълма като медена монета тракийско слънчице и се скри в долчинката. Почука на портите на Зимата, събу си сандалите, заплете в житените си коси две жарави от звездите та да я топлят по пътя към дома и въздъхна.
Шепа залутани светулки се втурнаха да се сбират под полите й, а Есента им направи дупчица в раираното си джобче, сетне отхапа от една ябълка и приседна на влажната трева.
Колко се бави Зимата, а как и се придрема на Есента. Тя се огледа и видя едно жълтоперестото синигерче кацнало на един храст целия покрит с сребърни листа и блестящи оранжеви топчици. Деветте палави южни вятъра рошеха опашката на птичето, му свиркаха в ушенцето...
- Кога тръгваш за оттатък, на топло.
- Любопитен съм да видя пак зимата, оставам тука.
- Тръгвай, тръгвай после ще е късно, тръгвай с нас.
Ято диви патици подреждаше на небето ребуси, едно перце полетя надолу. Ветровете го пипнаха, стреснатото перце разпери ръчици и се издигна нагоре, нагоре да се върне при патиците.
Жълтото синигерче огледа дръвчето, и клъвна едно от оранжевите плодчета.
- Бррр... ама то било кисело. Как го ядът врабците това?
- Чик чик, хвана се, хвана се... пробва ги нали?
- Не стават за ядене. - намръщи се птичето.
- Не стават, ама ни послуша и дойде да ядеш. Хи хи, чик чик вие синигерите сте големи жълтури.
- Да не знаех кой с жълто около човките, идете се огледайте в локвата..
Птичките изпъчеха коремчета и смешно се препираха. Есента протегна ръкави и тръсна от тях няколко китчици червеникави плодове от калина, ала птичета не ги видяха.
По надолу в локвата от сутринта се миеше едно облаче, то чу разправията и се разсмя, а краища му се накъдриха. Щом си среса перчема, то вдигна мокри крачоли и побягна да си поприказва с рояка пеперуди смучещи сок от димитрочетата. Две брезови листенца кацнаха на тревата, едното беше златно, а другото с точици. Синигерчето ги видя тях и литна да провери какво е написано на гърба им. Понякога брезата пишеше малки писма на птичките, друг път смешни стихчета и приспивалки на гъсениците.
- Пада скреж и звън от хлад - сричаше птичето. То умееше да чете защото миналата зима беше стояло на прозорчето на Пепичек докато той се учеше буквите. А после продължи - иде зима, студ и...
- Хайде, ела да играем с топка - махаше с крачета черното паяче Тик от своята чудновата мрежа - от четене ще те заболи кратуната. Гледай имаме нова топка. Мятай.
Синигерчето цяло лято клатушкаше паяжинката, силно хвърляше меката топка от паяжина точно в средата, а паячето я улавяше миг преди да прелети през мрежата.
- Знаеш ли Карфичка има кашлица? - поде паячето.
- Затова ли си у дома?
- И температура има - поясни паячето.
- Дали ще яде препечени филии?
- Майка й ми каза лимони с мед.
- Пеперудите са по киселото, или не, не май бяха по сладкото. Ааа, трошички от сладкиш може ли?
- Отивай намери лимони.
- Имам друга идея - чуруликна синигерчето и литна към храста със сребърни листа.
Откъсна една оранжева топчица и хвръкна през полето към боровата горичка.
Есента стана и закрачи след птичето искаше още малко да му се порадва.
Пилето кацна на една тънка смъркова клонка. Старата паячка го чакаше, тя подхвана долния край на кафявата си престилката си и търкулна плодчето вътре.
- За Карфичка е, ама не е лимон.
- Какво е? - притесни се паячката.
- Кисело топче, нека пийне капчица?
- Добре, щом е киселичко може.
- Утре ще е здрава - писна птичката и литна.
Есента скръсти ръце и се усмихна.
- Значи това би приятелство - прошепна тя на себе си. Закопча копчетата на вълненто си елечето и с бърза крачка се върна пред портата. Като стигна там тя усети, че ръбовете на полата й лепнат, а краката й мръзнат. Опря цяла длан и почука още веднъж, тоя път екота прокънтя далече, високо над портата.
Пантите се прокашляха, а въздуха охладня от очакване, портата се отвори. Зимата излезе и рече:
- Идвам.


Цялата история заради една малко плодче от ракитник, което се търкулна от ръчичките на дъщеричката ми и тя попита за кой ще е това топченце. Благодаря за прочита.


Публикувано от viatarna на 14.10.2013 @ 17:31:20 



Сродни връзки

» Повече за
   Произведения за деца

» Материали от
   ivalex

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 12:10:03 часа

добави твой текст
" Киселото топче " | Вход | 5 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Киселото топче
от Milvushina на 15.10.2013 @ 10:00:58
(Профил | Изпрати бележка)
Като приказките от моето детство, каквито вече рядко се пишат. :)


Re: Киселото топче
от secret_rose на 14.10.2013 @ 19:38:58
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
И аз ти благодаря за приказката...


Re: Киселото топче
от Kanegan на 14.10.2013 @ 18:30:59
(Профил | Изпрати бележка)
Това кисело топче много весели мисли поражда, хей!
Есента за някои носи тъга, за други рояк от фантазии, весели чудесни, вълшебни, чудати!Изобщо няма нищо, че все по- малко грее слънцето, дърветата губят листата си и мръзнат в пелена от мъгли.Забравих, че е есен, а очаквам с нетърпение и зимата!Поздрав!:)


Re: Киселото топче
от mariniki на 15.10.2013 @ 00:46:11
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
мило и драго ми беше да прочета тази прекрасна приказка
от феята на детските сърчица... радвам ти се, от сърце..


Re: Киселото топче
от rumpel (rumpel@abv.bg) на 15.10.2013 @ 12:55:57
(Профил | Изпрати бележка)
Много поетична и приказна /не знам какво друго определение да дам/ приказка. Вярвам, че стигне ли до съвременните деца, ще й се радват.