Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 817
ХуЛитери: 4
Всичко: 821

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаХохолок
раздел: Разкази
автор: secret_rose

На книжката му пишеше Павел Льопа, но той не знаеше да чете и помнеше името си само Льопа, както го наричаха всички.
Приживе баба му понякога му казваше Павлик, но ехото за нея и милите и очи бе толкова далечно, че не намираше път към ума му. В онзи злощастен ден обаче мъжът с бастуна го назова с цялото му име и плашещите пламъци в очите му задавиха Льопа до безмълвие. Не успя да възрази. Стана, нахлупи капата и тръгна след него.
Навън бе смразяваща руска зима. Ледни ножове вилнееха из вкочанения въздух и свистяха на милиметри от дъха му, твърди и безжалостни снежинки, големи колкото педя плющяха лицето и той нищо не виждаше. Вървеше бавно след шейната на господина, хванал здраво задната дръжка на кошницата за багаж и от време на време побутваше ако запре в някоя преспа, та да помогне на кончето. Малко беше още, рано му бе за впряг, но Бастуна не пита. След час се озоваха пред кованата врата на познатата сива къща, зад която се процеждаше светлинка.
- Пристигнахме. Отваряй вратата!
Льопа скочи и дръпна дръжката, докато господина се изхлъзваше от стъпенките и му подаде ръка. Бастуна я отблъсна. Влетя в къщата като хала, тръсна се на голямото червено кресло и кресна за водка. От ниша в стената като видение се отдели девойка с шише и стакан в ръка, наля му, изчака да я гаврътне, наля му втора и пак така безшумно се скри.
- Какво чакаш, марш горе! И да си свършиш работата добре днес, че те оставям гладен!
Льопа преглътна и затътри нозе по дървената стълба към втория етаж. В стаята този път имаше три девици. Без да ги поглежда пое подаденото му шише, изпи съдържанието и си свали панталона. Замижа. Някой го бутна на лежанката до стената, беше го страх да гледа. Стискаше зъби, като че ще го бият и искаше да не чува кикота и хленча на жените, да не усеща меките им ръце и сухите устни.
- Бързо, бързо, оправяй полата! Другата! Господина не обича да чака! Бързо!
Момичетата се изреждаха една по една върху Льопа, изцеждаха и изсмукваха до капка живота от него, но горчилката от шишето вършеше чудеса и всичко беше наред. Свърши се. Той се надигна, все още стиснал очи, опъна си гащите, завърза колана и излетя от стаята като попарен. Долу Бастуна се бе надигнал и с нетърпение потропваше по мозайката.
- Тръгваме!
От години всеки ден се повтаряше едно и също. Вечер държаха Льопа в тъмна стая без прозорци, на крива метална кушетка, сглобена от наставени две, да побере длъгнестата му снага. Беше по-висок от връсниците си като момче, по-висок от всички хора на земята, главата му опираше тавана на всяка богатска къща, в която влезнеше а раменете му приличаха на гърба на огромен гардероб. Бабината му колиба покрив нямаше затуй беше израстнал толкова, като житен клас, отправил стъбълце към слънцето, сигурно заради житната каша, с която го хранеше тя. Денем помагаше на двора. Доеше козите, ринеше на конете, мъкнеше тежки ведра от кладенеца и миеше стълбището. Хранеха го с една дървена паница, която често поделяше с Настя - най-старата козица на Бастуна. Животинката имаше плашливи очи и Льопа все гледаше да я опази я от някой ритник, я от заколение, мучейки срещу здравеняка Иван с ножа като зададе пятницата. Всеки петък изнасяха едно яре, а в неделя и по някоя ялова овчица. Настя не беше имала дребни и едва я опазваше. Не знаеше как да говори, никой не го беше научил. Помнеше да си отваря устата за ядене и вода. И за водка, ако някой му даде. Огнената течност топлеше свитото му гърло повече от горчилката в сивата къща.
Със същата съдба в тяхната усадьба* живееха още трима осиновени братя. Андрей, Паша и Алик. И те бяха високи като Льопа и имаха силни гърбове и ръце. На тях им харесваше онова, което вършеха и живееха щастливо. Само Льопа не искаше, но нямаше как. Бастуна правеше деца, силни и здрави, светлооки деца с дълги бели коси, които продаваше в Тюмен и подземните мини на Сибир за златни монети. Льопа не знаеше защо тези деца трябва да са силни и красиви. Льопа искаше само да опази Настя, да я спаси от смърт.
- Време му е. - Господина тръсна лулата и се зае да я пълни с тютюнец от черната кутия на писалището. Засука мустак, досущ рисувания портрет на стената.
- Затова ли го нарече по име?
- Аха... Нали знаеш, 7 години, не повече. После започват да питат. В неделя ще го закарам на панаира. Ще звънне със злато, като не може да приказва.
Очите на жената, приседнала на крайчеца на канапето насреща му светнаха жадно.
- И ще стане мой.
- Твой. Както го искаш. Докторке.

На сутринта в неделя Льопа се сепна - събудиха го по-рано от друг път. Нагиздиха го с лъскави червени одежди и му препасаха богатирски меч. Благодари и затърча към Настя да и покаже. Беше му мила, пети месец носеше козленце, пръчле. Даде и сухи листа, беше и ги набрал още есен, целуна я и обеща да се върне. Бастуна го чакаше отвън, бяха изкарали голямата шейна, шарената, с четирите коня. До него беше и госпожата, увита в кожи. Наведе глава и седна зад тях. Не беше виждал панаира, но беше слушал другите да разказват със светнали очи. Чудо било, от всичко имало там, всеки се веселял и пеел. И въртележка имало, която качвала децата чак до звездите с голямото си сребърно махало. Очите му се изцъклиха и едва не изскочиха като зърна шаренията и тълпата. Пъстри забрадки се мятаха в бързи танци, червени ботуши ги обграждаха, имаше гармошки, качета - пълни до горе със сгущьонка и буренца с квас, кукурузени връзки и червена захар на клечки, пироги с творог. Продавците подвикваха и се смееха, разливаха самагон по халбите и вдигаха тежки наздравици след полата на някоя завъртяла се вихрено мамаша, подрънквайки по чугунените съдини, наредени на масите или със златните накити, накичени по ръцете им. Тук зима нямаше, свирепите очи на нощта бяха останали в сивата къща и Льопа гръмко се засмя.
- Слизай. Ще впрегнем тебе в шейната.
Той учудено се огледа, но Бастуна говореше точно на него. Измъкна се от седалката и пое запотената чаша водка, която му подадоха. Гаврътна я наведнъж с едно отмятане на главата.
- Сега сваляй наряда. Гол!
Подчини се. От някъде беше изникнал Паша и стискаше в ръце неговата Настя. Не можеше да я види, очите му се смъглиха и се надуха като зачервено виме. Свали кафтана и изтърпя да преметнат впряга отгоре му. Стегна жилите на ръцете, изви врат и изтръгна от пресъхналото си гърло най - безшумния стон на болка, който до тогава не знаеше. Напъна се, веднъж, дваж, повдигна тежката метална шейна и я завъртя към Бастуна. Понесе се вихрено след нея или напред, помете де що нозе и ботуши зърна и завъртя към госпожата, зейнала в средата на пътя. Тълпата народ, насъбрана от зрелището ревна с възторг а Льопа видеше само разпорения корем на Настя.
Спря на място. Заваляха пари. Всички сякаш крещяха в едно, ръкопляскаха и се дивяха на силата му. Към него посегна Паша, подаде му наградата, вдигната високо над калпака - печена коза, кървяща още, зачервена, тръпнеща. Льопа понечи да се дръпне, но бастуна на господина опря метално жило в гърба му. Замижа и отхапа. Задъвка. Мислеше за пръчлето. Вдигна ръка, омаза лице с кръвясалото месо и без да мисли го заби в лицето на осиновителя си. Събори го, стъпка го, народа се разбяга, изплашен от големите му ръце и камшичения му поглед, а Льопа с два скока се озова на пътя, с две крачки - отвъд и още малко да стигне до къщата. Обърна яхъра, избута качетата край дувара, събори пръчките от ланшната лоза, стъпка тютюневата кутия на Бастуна и се скри в стайчето си. На кушетката видя ярето. Едва белееше, малко такова, живо ли, не ли. Сгромоляса до него на земята, извади изтръпнала длан, позабърса мазолите в рогозката и посегна да го погали, после го вдигна. Лекичко, като с любов. Както муцунката на Настя побутваше. Едва го положи обратно и нещо го погали и него. После усети желязната игла на госпожата по вената на врата си и чу гърления и смях.

_____________________________
*
Хохолок – едно от значенията на думата е цветен семенос.
Усадьба – чифлик.


Публикувано от alfa_c на 03.02.2013 @ 16:33:10 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.66
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 07:32:59 часа

добави твой текст
"Хохолок" | Вход | 7 коментара (15 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Хохолок
от mariq-desislava на 03.02.2013 @ 16:44:38
(Профил | Изпрати бележка)
Не очаквах толкова ужас при теб и затова ми дойде нанагорно, да си призная.:) Напомни ми за едни страшни руски приказки, които ми четяха като малка, направо ме размазваха централномозъчно. Но твоят разказ е толкова въздействащ не толкова заради зловещинята, а заради неочакваните въртели на действието - тъкмо, когато мислиш, че ще си отдъхнеш, ти забиваш по-надълбоко свределчето.


Re: Хохолок
от secret_rose на 03.02.2013 @ 16:58:59
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Съжалявам за неприятната изненада... Знаеш ме, че обичам да пиша за истинския живот, нищо, че понякога си позволявам приказки. Те са ми баланса, иначе ще полудея.
Сексуалният тормоз над мъжете в точно този аспект, не насилие от страна на жени, е силен и дълбок момент от руската история и много ме е занимавал преди. Разказчето, както и всички други на руска тематика, са само пробни... Лошото е, че в ума и сърцето ми е съвсем по друг начин, с думи още не ми се получава, да пиша за Русь...

]


Re: Хохолок
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 03.02.2013 @ 17:58:25
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав, човешки разказ!!!


Re: Хохолок
от secret_rose на 03.02.2013 @ 19:11:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ако може по човешки за нечовешкото...
@--;--

]


Re: Хохолок
от lordly (lordly@mail.bg) на 03.02.2013 @ 21:51:27
(Профил | Изпрати бележка)
А-а-а-а, това си е направо..... Свалям ти калпак и поклон!


Re: Хохолок
от secret_rose на 04.02.2013 @ 13:12:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Радвам се, че ти хареса разказа...

]


Re: Хохолок
от Milvushina на 03.02.2013 @ 23:01:28
(Профил | Изпрати бележка)
От близо 10 минути обсмилям какво да ти напиша и все още не зная. Искам да кажа нещо, но... но!

Работата е там, че жестокостта и примитивността не са запазена марка нито на националност, нито на време, нито на пол. В най-суровите обстоятелства се раждат най-нежните приятелства. От най-големите трагедии се раждат най-великите пиеси. Въпреки че това вече сме го говорили, едва ли някога можем да кажем достатъчно по въпроса.

П.П. Виждам, че най-добрата дума за хохолок все пак е... хохолок! :-D


Re: Хохолок
от secret_rose на 04.02.2013 @ 13:14:12
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Точно си ми е заглавийцето :)) Здраво семе в красива обвивка и в нежен полет...

]


Re: Хохолок
от Jenia (jivkova@hotmail.com) на 03.02.2013 @ 23:22:12
(Профил | Изпрати бележка)
мъчно ми стана! И толкова отворени въпроси! Уж е само разказ, а все едно прочетох за реален живот.


Re: Хохолок
от secret_rose на 04.02.2013 @ 13:14:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Не са ли всички разкази частички от самият живот...

]


Re: Хохолок
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 13.02.2013 @ 19:47:27
(Профил | Изпрати бележка)
Страхотно пишеш, ама нищо ново не казвам...


Re: Хохолок
от secret_rose на 13.02.2013 @ 22:37:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря, Влади...

]


Re: Хохолок
от Boryana на 15.02.2013 @ 16:02:53
(Профил | Изпрати бележка)
Браво ти за този разказ! Истински човешки са погледът и същността на онзи, който може да види, преживее и оплаче чуждата мъка. А ти си го направила така, че ми се мълчи дълго. Скалпел е този текст…



Re: Хохолок
от secret_rose на 15.02.2013 @ 16:07:59
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря ти за прочита...
Заради негативната атмосфера, която вероятно носи, не се харесва особено, а и на мен ми бе трудно да го довърша, оставих го наполовина... Но това е част от една скривана и покривана руска история, която дълго ме бе вълнувала преди и някак остатъчно се наслояваше утайка, която знаех, че един ден ще напиша. Из императорска Русия е ставало какво ли не... навярно и писано има, но ми тежеше.

]