Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 392
ХуЛитери: 6
Всичко: 398

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: LeoBedrosian
:: pc_indi
:: Elling
:: pastirka
:: Markoni55

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАмма, глава 8
раздел: Романи
автор: secret_rose

Афганистан, 1979


Огънят е живот в живота. Огънят е живо същество, но идва, когато можем да го захраним и си отива веднага, щом храната свърши. За да просъществува огънят, трябва непрекъснато да яде, да поглъща, а когато вече няма какво – да му дадем себе си, душата си и от нея да поема толкова, че да да сияе като звездите на небето – неугасващ и пречистващ. Колко мога да му дам? Мога ли да се превърна във факел, в ярък пламък, горящ над нищетата и омразата.

Салима заметна кърпата си и излезе навън. Звездното небе тази нощ бе по-ниско от всякога. Малките блещукащи фенери приличаха на очи, готови да се усмихнат. Или на цепнатини, през които да слезе Огънят, ако го повика. Днес звездите бяха благосклонни – Небесната Майка бе чула молитвите и и бе отметнала от покоите си балдахина на невежество и слепота. Днес Салима можеше да вижда по-ясно отвсякога и не трябваше да губи време. Щеше да седне ето тук, до каменното лице на скалата, да изчака две песни преди първият прорез на утрото и да запали жертвеният си пламък. Тя постави малкия вързоп до себе си, облегна се на твърдта и затвори очи, нашепвайки древни молитви.

Емир – Хан се разбуди от остро усещане на страх. Гърлото му бе пресъхнало и грапаво, напираше кашлица, която не можеше да излезе и затъкваше дробовете му, сякаш нечии кокаливи пръсти го стягаха. Не можеше да диша. Посегна към мръсното канче с вода на сламата до рогозката и отпи. Почувства се по-добре. Стана. Новолуние. Звездите сякаш падаха надолу към него като светлинен водопад. Наметна черджето, с което се завиваше нощем и излезе навън. Нощите тук бяха хладни, дори студени, а днес във въздуха се носеше странна, забравена мекота. Тръгна надолу към селото да се разтъпче и се размисли за Амма. Баща и бе забързал женитбата и всеки ден у тях се събираха сватове. Носеха дарове, отнасяха дарове – дребни, ръчно изработени украшения, платове, везани на ръка, накити от сушени плодове и мъниста, храна. Момичето виждаше рядко, вече не излизаше на разходки покрай скалите а седеше в малката стая на бащиния си дом и тъкмеше чеиз. Абдулла – бъдещият жених ходеше из селото като наперен петел, закичил на видно място отпред на чалмата си едра телена брошка с тъмен опал в нея. Емир - Хан подозираше, че опала е истински. В тази страна скъпоценностите се въргаляха в прахта под нозете на хората и имаха стойност само когато трябваше да се откупи живот.
Общността го бе приела другарски. В началото срещаше съмнения и подозрителни погледи, чуваше шушукане и тихи подвиквания, които бързо затихваха, дадеше ли им ухо. Сякаш във въздуха се носеше неприятен, синкав дим, извисен от душите на селяните, но после бавно се разсея – до него достигаха добри намерения и приемане. Имаше нужда от приемане. Не разбираше причината, но искаше да остане тук. За дълго. За кратко. За колкото е нужно.
Нощем лежеше на хълбок и наглеждаше дремещите животни. Денем хващаше гегата, намяташе ямурлука – сякаш тук изобщо вали, но пясъчния дъжд бе дори по-опасен – набиваше се в порите, очите, ноздрите, попиваше в кожата и мозъка, залепваше по косата и натежаваше на миглите докато не пресуши и последната капка живителна влага, извираща от очните кладенчета за да предпази погледа, и поемаше към пасищата нагоре по хълма. Няколкото глави добитък бяха живота на тези хора. Млякото, кожите, месото. Животът на едно яре тук бе по-ценен от човешкия.
Тъничък звук прекъсна размислите му и той спря. Стори му се, че някой напява. Снижи се, притича по посока на звука и се заслони зад скалата. От другата страна гореше малък огън а около него забулена жена махаше с ръце и накъсано пееше. Взря се, потърка очи и се напрегна – движенията на жената напомняха древни магически ритуали, приличаха на ягия. Дали не грешеше? В забутано мюсюлманско село нямаше кой да изпълнява ягии. Нито каквито и да било ведически ритуали. Но жената вдигна ръка и хвърли в огъня цветове – от тук не се виждаше добре, но сякаш бяха бели. Бели цветове в огъня... Емир – Хан забрави предпазливостта си и приближи още.

Салима придърпа вързопчето, постави го внимателно на колене и го разтвори. Отдели чашките от него настрани и внимателно ги подреди. Сухи листа от апамарга – беше ги пазила години наред, скрити в грънците, чорапите, под дюшека – къде ли не, само и само да не ги открие Фатих и да ги изгори. Апамаргата не можеше току – така да се хвърля в огъня, беше свещена. Смола, ориз. Цвят от Мелиса. Семена, корени, стърготини от кора на рита и изсушени черупки от сапунени орехчета. Храна, билки, подправки. Вода и бадемово масло. После стана, разтвори пръстите на ръката си и ги отправи с молитви към космоса и великите неземни сили. Всеки пръст бе част от света – природата, небесата, водата, животът и душата. В другата си ръка държеше дълга запалена пръчка и с огнения и край изписа във въздуха първият звук на сътворението. После докосна с ръка гърдите си, там, където бе сърцето, челото си – за да разтвори всичковиждащото око и корема си – за да събуди семката, връзката с Небесната Майка. Извиси глас и запя накъсани стихове на майчиния си език.

Емир – Хан съвсем изостави предпазливостта и приближи още. В жената бе разпознал майката на Амма. Не знаеше какво прави тя, но движенията и бяха омайващи. Видя я как се наведе, събра в шепа семена и прах от земята и ги хвърли в огъня. После потопи пръсти в съд с вода, уми очите си с нея и разпръсна капки над пламъка. Вля му течност, от тук не се виждаше – навярно масло, защото пламъците лумнаха като гладна паст насреща и се извисиха наравно с гласа и. Нямаше да го забележи, изглеждаше в транс. Съвсем се забрави и стъпи на оградения с камъни кръг, в който Салима извършваше ритуала си. Тя се обърна, спусна по него невиждащ поглед, изрече неразбираеми слова и хвърли в огъня шепа ориз.
- Оризовите зърна са децата ми.
- Какво правиш, Салима... Ако те видят ще те убият!
Жената се стъписа за миг, вдигна ръце нагоре и се наведе над загасващия огън. Зарови пръсти в топлата пепел и я разспиля към него. Строполи се.
- Днес аз не благодаря, нито благославям. Днес аз не се поклоних а изисках. Днес призовах небесата да оградят светът на Амма с непробиваема стена така, както аз оградих този огън с камъните на пустинята. Ти, човече, нямаш работа тук. Всеки ще бъде разрушен, никой няма да остане... върви си!
- Салима, трябва да те отведа в дома ти, ако те видят ще те убият...
Той се взря в очите и – очи на луда, с разпалени пламъци в тях, сякаш огънят бе проникнал съществото и, бе я изместил от калъба плът и я бе обзел като сахиб, чиято воля извираше към него. Излъчваше сила. По вените му пролази страх, онзи страх, който го бе разбудил. Беглите му познания за веда се ограничаваха само до страха. Действията и не приличаха на благословените ритуали на жреците, нито на благодарствените танци около домашното огнище на вярващите. Беше магия.

„Нощта е твоята майка, димът – твоят баща! Духът – праотецът ти! На ляво, надясно, напред!”
Салима откъсна от шията си метално украшение и го хвърли в пепелта. Като от нищото изригна пламък и обгърна метала. Тя се снижи, зарови ръце в пламъците, измъкна от тях малък лъскав кинжал и го хвърли в съда с вода до нея с думите: „Елате, слънчевокожи! Хвърлете камъка си!”.
Съскане раздвижи водата и тихо угасна. Салима извика, заклати се и рухна бездиханна до пепелището.
Емир – Хан скочи, разбута въглените, посипа пясък отгоре им да ги скрие и плисна съда с водата встрани. Подхвана припаднала жена и я издърпа до скалите. Събра набързо разпилените вещи и чашки, уви ги в бохчата и и ги затули зад един камък. Потупа я по рамото:
- Хей... Хей, събуди се... Салима, събуди се... съмва се. Не трябва да те намират тук, Салима...
В този момент нещо силно го удари и той заби лице в пръстта.


Следва...


Публикувано от hixxtam на 08.10.2012 @ 13:43:58 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 12:33:22 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Амма, глава 8" | Вход | 8 коментара (30 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Амма, глава 8
от boliarkabg на 13.10.2012 @ 13:07:12
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Мила Меги, ти си една от пътечките ми към познанието...познанието за истинското. В същото време четейки те си мисля: каква Гавра/не обичам тази дума,но е така/ правим ние с всички филми, уж познавателни за Изтока и древността. Колко нахално и необразовано говорят за точно тези места и Земи всички ония фалшиви днешни пътешественици с камери в ръка... Ти,мило момиче, ни допускаш до тези благословени Земи открехвайки ни леко батистената завеска към тях, да погледнем, да нададем ухо и да дочуем техния шепот идещ от древноста...
Благодаря ти...


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 13.10.2012 @ 17:14:44
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Всички правим каквото можем...
Двама души могат да гледат едно и също нещо, но да виждат различни неща в него - съвсем нормално е.
А това, за което пиша обикновено съм го живяла, някак, дълго време... Ако бе само един поглед и аз нямаше да видя много. Не знам...
Вдъхновяват ме човешките очи и ръце. Те сами по себе си са цели романи... Но написаното е онова, минало само през мен, затова може и да не е точната истина, а просто моята истина.

@--;--


]


Re: Амма, глава 8
от boliarkabg на 13.10.2012 @ 18:02:12
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
може би твоята истина е добра за мене?

]


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 14.10.2012 @ 10:03:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
резон :)
Благодаря ти...

]


Re: Амма, глава 8
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 10.10.2012 @ 19:08:33
(Профил | Изпрати бележка)
Чакам си екшъна:)


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 10.10.2012 @ 19:15:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря :)
След някой ден...

]


Re: Амма, глава 8
от Milvushina на 09.10.2012 @ 14:20:57
(Профил | Изпрати бележка)
Не съм доволна, не съм никак доволна! Тъкмо се зарадвам като малко дете на сладкиш с черешки. Аха, има нещо новичко, седна да чета. 10 минути... и пак съм обратно на старта.

Браво, че го и публикува, защото вече бях готова за Бунт!

"В този момент нещо силно го удари и той заби лице в пръстта."

... всъщност бунтът само се отлага. Ама за много кратко, така да знаеш! :)



Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 09.10.2012 @ 14:30:29
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ама ако е по-дълго трудно ще седнеш да го четеш :р
Освен това имах гости и не ми се занимаваше с романи :))) но вече ще си го пиша и публикувам.
Децата и ги намират, не селяните. Екшън има, ама по-нататък. Ся една усмивка искам, щото издадох от следващата глава :)))

]


Re: Амма, глава 8
от Milvushina на 09.10.2012 @ 14:46:23
(Профил | Изпрати бележка)
И още как!! = http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTa5ADd9iP110zU3na48Dql9jwAPU2gV3mQTCjJhohTOnP2drXjs2vCwSDE Не, бе, аз те разбирам, аз също бих си гледала гостите първо. Ама моя милост си е мрънкач по природа. Ще ти поискам 10, поне едно ще дадеш!

Чинно държа да те информирам, че както баба меца от медеца не се бои, така и аз страх от размера нямам. По-конкретно, рекордът ми за четене на български е 680 страници за един ден. Как точно, каза, ще ме уплашиш? :-D

Също така искам да отбележа, че не може да става сравнение между Амма и Извезани души. ИД са малко като баклава - много сладки, но тежка и не можеш да погълнеш всичко наведнъж. Не че Амма е хумор и сатира, но в моите очи разликата е съществена.

]


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 09.10.2012 @ 15:27:58
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Диване :)) Идвай у нас да ти я разкажа "Амма" :))) че с тези рекорди по четене няма как да те засити човек :р

В интерес на истината по замисъл не е както го публикувам. Нали слагам по 2 глави от 1979 и по две от по-раншните (редно е да вървят паралелно, затова, а и самия роман започва от средата) и всъщност всички тези по 2 глави са по една. Но виж колко дълги ще стават наистина, ако ги пускам така... И като цяло, толкова е замотана и объркана история, че ако някога ще става на книга, доста ще се размества. Сега гледам да я напиша и да си я подредя в главата, че с 4 главни герои (4-я още го няма на хоризонта), съвсем ще се омотая. И по това се различава от Извезани души. Душите бяха... един дневник, страничка по страничка, без никакви сътресения около писането.
На мен лично историята на Мерием-Амма ми е по-интересна, понеже не е моят живот. Но дали ще я разкажа интересно... нямам представа...
И затова много, много ти благодаря за вниманието, прочитите и отношението... понеже самата аз няма как да преценя - става ли за четене или не...

]


Re: Амма, глава 8
от Milvushina на 09.10.2012 @ 15:59:16
(Профил | Изпрати бележка)
http://gatherer.wizards.com/Handlers/Image.ashx?multiverseid=23203&type=card :-D

Ами то такъв беше планът, ама да знаеш каква драма стана само... ама ще ти обясня другаде като ми остане време.

Разбирам, че имаш колебания по отношение на формата, но преди да съм видяла как точно се свързва и завързва историята, не мога да дам мнение. Годините в началото помагат да се схване смисъла на кое след кое е хронологически. Едно мога да ти кажа - засега работи, най-вече за това, че човек си задава някои въпроси. Например, как е тръгнал от точка А и е стигнал до точка К и после как до точка Н?

Историята си е интересна - заформя се завръзката, а ти, разбира се, прекъсваш като реклама по време на сериал. А-аха ще се целунат и хоп, малка пауза. Знам ги аз тия трикове, от телевизията ги знам! :)

]


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 09.10.2012 @ 16:15:03
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:)) Рекламите са си нужни. Ти знаеш ли, че докато трае рекламата на Хюррем султан, успявам да измия чиниите от вечеря :))) и докато мия чинии, режисирам 99 сюжета в продължение, пък накрая се оказва, че имам слабо въображение :р
Щото тая Хюрремка е непредвидима.

Мерси.
Щото има хора, които го четат това тук а още не са свързали Емир-Хан от Болу с Емир-Хан от Афганистан. И бях започнала да се питам наистина ли пиша толкова неразбираемо...

И като заговорих за Хюрремката... ето едно подаръче, сглобено и преведено от мои дружки тук по Турция (да използвам да благодаря и на Мистик, понеже много ми помага, и за романи, и за проучвания, и за преводите ми... и макар да не влиза по литературни сайтове, тя прави сериозна литература, и не само):

http://www.dailymotion.com/video/xu5vxv_yyyyyyyyyyyyy-yyy-67-yyyyyy-yyyyyyy_shortfilms?start=0

(един отрязък е само)






]


Re: Амма, глава 8
от Milvushina на 09.10.2012 @ 20:47:52
(Профил | Изпрати бележка)
Аз съм винаги спирам звука на рекламите, че ме ядосват колко високо ги пускат.

Е, как можеш да не го свържеш. Емир-Хан не е като Мария - име под път и над път. Поне за българските читатели не е! При това в предната глава нали много ясно се разказваше за това как ще се влюби в жена от друга, далечна земя.

Много се надявах сериалът да ми помогне с някои визуални идеи, но не! Очаквах да приличат много повече на портретите на Левни! Но нека не превръщаме романа ти в дискусия за филми. :)

]


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 09.10.2012 @ 20:54:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Не, не, няма да се влюби, ще води. Ще води жена от далечни земи.
Влюбен е в Мерием глупчото :)))
Има такива любови - до живот. Или до много животи. За тях обикновено пиша...
Чела ли си "Бел Ами" на Мопасан? Тъкмо смъкнах екранизацията. Тиха вечер ти желая... @--;--

]


Re: Амма, глава 8
от Milvushina на 09.10.2012 @ 22:41:23
(Профил | Изпрати бележка)
:> На мен като ми кажеш, води жена, аз разбирам нещо любовно. Почти виждах някакъв триъгълник там, или четириъгълник, че в романтичните истории нечетните числа са преходно явление!

Един ден трябва да седна и да преведа вамирските си истории. Ще видиш нещо в тях за безсмъртната любов, убедена съм.

"Бел Ами"? Не съм! Ще си запиша.

]


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 09.10.2012 @ 23:07:45
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Води - значи женен е. Ама любовта е друго :))
Аз съм чела книгата много отдавна. И сега щях да гледам филма, обаче един приятел в чата взе, че ме разсмя и... от шегата му се роди една глупост, един разказ... Тъкмо го пускам.
:)))

]


Re: Амма, глава 8
от Milvushina на 10.10.2012 @ 09:01:18
(Профил | Изпрати бележка)
ДАААААААА, говори си. :-D
Ти си мислиш, че нещо обясняваш, но така само заплиташ интригата oще повече!!

Разказ, ама нъцки. Още няма нищо публикувано. :/

]


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 10.10.2012 @ 09:03:13
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ще го публикуват де, снощи го оставих за публикуване. :)
Аз обаче изчезвам, баба ми е починала. Ще ходя в България.

]


Re: Амма, глава 8
от anonimapokrifoff на 09.10.2012 @ 10:52:43
(Профил | Изпрати бележка)
Интересно и колоритно разказваш.


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 09.10.2012 @ 12:19:40
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Опитвам..
Благодаря :)

]


Re: Амма, глава 8
от kasiana на 08.10.2012 @ 22:37:46
(Профил | Изпрати бележка)
Празник за душата ми е всяка твоя творба, Меги!!!

Бъди!!!


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 09.10.2012 @ 09:06:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:) благодаря..

]


Re: Амма, глава 8
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 08.10.2012 @ 19:19:53
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова увлекателно разказваш,мога да чета с часове:)
Чакам продължението:)
Сърдечни поздрави:)))


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 08.10.2012 @ 21:05:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Утре ще го пусна сигурно, готово е, само да го прегледам.
Благодаря ти, Кате...

]


Re: Амма, глава 8
от zaltia на 08.10.2012 @ 19:17:13
(Профил | Изпрати бележка)
Винаги научавам нещо ново при теб...
А и толково интересно, и вълнуващо разказваш Меги...
Много ти се радвам...
Благодаря ти Меги!


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 08.10.2012 @ 21:04:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Дано успявам.
Ако знаеш какъв дъжд пляска тук от часове... и още нямам пердета на прозорците и го гледам като омагьосана...

]


Re: Амма, глава 8
от zaltia на 08.10.2012 @ 21:17:15
(Профил | Изпрати бележка)
Ти обичаш много капчиците Меги...
Веднъж ми беше казала за тях, че са най- малката, и най- съвършенната видима с просто око форма, че дори и сълзата колкото и да е тъжна е красива...
Ще си позволя и нещо мое за дъжда:

Излез навън любов, и целуни дъжда,
във всяка капка ще откриеш любовта...

И аз много го обичам...
Хубава вечер Меги!

]


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 09.10.2012 @ 09:07:29
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
http://www.youtube.com/watch?v=3HesvNbPSCk&list=UUQt-H-1K87092SEVyQpAVkw&index=8&feature=plpp_video

]


Re: Амма, глава 8
от samotnik на 13.01.2013 @ 19:51:53
(Профил | Изпрати бележка)
Дай още, не мъчи ;-)

Още.


Re: Амма, глава 8
от secret_rose на 13.01.2013 @ 22:01:44
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Още... чак като го завърша. Малко остана.

]