Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 777
ХуЛитери: 0
Всичко: 777

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАмма, глава 4
раздел: Романи
автор: secret_rose

Афганистан, 1979


- Какво е това? Убодох си пръста! Какво носиш под дрехата си!
- Кръст.
Непознатият се засмя, издърпа синджира от врата си и и го подаде. Тя го хвана с два пръста и изумено го заразглежда.
- Но това е... бодлива тел! Носиш кръст от бодлива тел!
- Има си история. Ако и днес ми дадеш хляб, ще ти я разкажа.
Амма бръкна в торбата и извади увито в плат полуизсъхнало парче сирене.
- Откраднах го за теб. Яж.
Той пое парчето с треперещи пръсти, разви го и захапа. Имаше вкус на тиня.
- На колко години си, Амма?
- На седем. Ще стана на седем съвсем скоро, когато луната добие прозрачен, безцветен вид в който ние пътниците не можем да се оглеждаме. Така казва мама. И когато лицето ми бъде скрито нацяло и червеното ми цвете разцъфти, ще стана жена на Абдулла.
- Какво? Не си ли твърде малка за женене? И защо си пътник, ти не пътуваш.
- Всички сме пътници, така казва мама. Тук никой не остава завинаги, затова не трябва да плача а да се омъжа за Абдулла.
Той погълна последния залък и Амма му подаде комат хляб. Задъвка.
- Кой е Абдулла, Амма?
- Моят жених. Носи бяла чалма и прилича на дядо Нармид, затова мисля, че не се страхувам от него.
Емир-Хан преглътна с мъка и загледа детето. Беше чувал за обичаите да се годяват деца за възрастни мъже но все се бе надявал, че са приказки. И в Източна Турция сред кюрдското население традицията бе спазвана и прилагана, но момичетата бяха по на 13-14, седем му се струваше твърде рано. За щастие тя спомена червеното цвете, което означаваше, че поне още няколко години Абдулла щеше да стои далече от нея.
- Амма, знаеш ли какво е брак? Разбираш ли какво е да се омъжиш?
- Означава да живея в дома на Абдулла и по-рядко да виждам мама и братята си.
- Това не те ли натъжава?
- Може би малко ще тъгувам за Бесим... Той е най-малкият от братята ми но е по-голям от мен. На осем е. И той си има невеста, в корема на леля Сабиха. Ще се роди скоро и ще празнуваме годеж. Защо този кръст е от бодлива тел?
- Защото... – очите му се спуснаха надолу към хоризонта. Вятърът се усилваше, подемаше пясъка и го завихряше в красиви малки дайрета ниско над земята, толкова ниско, че оставаха недокоснати от извисения креслив глас, идещ откъм селото и нанизващ пресекливо към тях „А-мммм-ааааа...”
Момичето скочи като попарено, махна на странника и забърза по пътеката към селото. Салима преметна забрадката си и впи остри очи в приближаващото дете. Беше открила отсъствието и преди минути и бе тръгнала да я търси преди Фатих да се е прибрал и да е видял, че я няма. Синовете и отдавна бяха насядали около дървената синия под навеса с надежда майка им да им сервира вечеря навреме, без да чакат прегладнели завръщането на бащата. Щом Амма приближи вдигна ръка и я перна силно по главата. Детето залитна, скри се в къщи и Салима го последва, подвиквайки да се измие и да сяда на масата. После влезе в кухня, вдигна тежката тенджера със сварен нахут и я помъкна с пъхтене към насядалите деца.
Всеки ден бе приличен на предишния, всеки Господен ден, от как се бе омъжила за търговеца. Раждането на петима сина не бе променило нищо, въпреки уверенията на мъжа и, че ако го дари с наследник ще бъде най-щастлива на земята. Бъхташе като робиня, готвеше и шеташе, слугуваше на дома и съпруга и не получаваше нито мила дума ни дори поглед, който да я разпали и да даде повече от себе си. Бе отмъкната насила от обятията на любящата си майка, едва навършила шестнадесет, бе била забрадена до неузнаваемост и доведена тук, в мюсюлмански Афганистан – светът на мъжете, където жената не притежава нищо, дори собствените си деца, дори името си и бе преименувана на Салима. От деня, в който позна Фатих, Вандана изчезна. И когато за последен път Аллах я дари с Благостта си – плод под сърцето, и в дните на пълната луна една нощ доведе на бял свят румено момиченце с очи като мъгла и Фатих я преби, задето му е родила дъщеря а не син, се зарече да я предпази. Да я предпази от живота тук, от мъжете, от себе си. Нарече я Фарзана, на майка си и Амма – на майка му. За първото име понесе дълго и тежко наказание, но Фатих го остави. Да и напомня Пакистан. И тя помнеше. Всеки поглед, потъващ в дъждовните очи на Фарзана я отвеждаше далече, много далече, чак до долината на Инд, където девойки с къносани пръсти танцуваха с вятъра а във въздуха живееха Ведически химни.

„.Смърт и безсмъртие нямаше тогава,
не бяха ден и нощ в раздяла,
бездиханно...”

После Фатих слезе от Хайбар, пресуши Пенджаб с „Аллах Акбар”, посече живеца в дома и и я отведе. Бог да го пази. Да пази и децата му...
- Мамо! Хайде мамо, гладен съм!
Бесим бе любимото и дете. Обичаше ги всичките но само от неговия глас трепваше така, сякаш наранена гълъбица гледа как малките и политат надолу към твърдта на земята. Най-малкият и син, последната и молитва. Фарзана не биваше да се ражда, Фарзана бе грешка. Всички женски чеда бяха грешка на Аллах. В страна като тази не биваше да живеят жени. Никога.
Засрамена от мислите си наведе глава и залепи на лицето си поглед на неодобрение.
- Шабара! Шабара!* - кресна към децата и се зае да пълни паниците им.

...

Емир-Хан въздъхна след разветите плитки. Момиченцето си отиде и не знаеше кога и дали ще се върне отново. Трябваше да тръгва. Трябваше да се отдалечи, за да не и създава неприятности, а също и да си намери работа. Последно бе работил в една каменна кариера, бе къртил плочи от наслояванията с малка кама а после ги бе изтръгвал от огнищата им с голяма и тежка манивела, бе ги пренасял до купчината отвън и ги бе тварял на камионетки и талиги с конски впряг за да заминат към селата и строежите и всичко това за къшей хляб и чаша вода. Мазолите и раните по ръцете му още гъгнеха и пареха. След злополучното изтръгване на голям каменен къс, който бе раздробил коляното му и го бе приковал задълго на легло, Мустафа, началника на бригадата се бе смилил над него и му бе дал пари за път. А може и да не искаше да го храни и лекува повече. Проклетият крак все още го болеше и пречеше на придвижването а пустинята бе все така далеч. Малката му помагаше да отдъхне от дългия път и да се съвземе. Но не можеше да остава. Трябваше да върви. Имаше само една пречка да тръгне веднага – кръстът от бодлива тел, талисмана му, бе останал в нея. Утре щеше да си го поиска обратно и да потегли.
Подпря гръб на скалата, опъна болния крак напред и се отпусна да поспи.

____________

*Шабара - търпение (урду)

Следва...


Публикувано от hixxtam на 07.09.2012 @ 09:00:37 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 05:29:42 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Амма, глава 4" | Вход | 11 коментара (30 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Амма, глава 4
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 07.09.2012 @ 09:51:23
(Профил | Изпрати бележка)
Много добра разказвачка си !:)Не може да се откъсне човек ,седне ли да чете :)Учиш ни на човещина и ни караш да се вгледаме навътре в себе си .......
Сърдечни поздрави Меги :)))


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 07.09.2012 @ 09:53:51
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря, Кате...
Тази история ще тече малко мудно, бавничко, като ветрец по пясък... Радвам се, че те увлича...

]


Re: Амма, глава 4
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 07.09.2012 @ 11:10:16
(Профил | Изпрати бележка)
шехерезада си:)


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 07.09.2012 @ 11:14:57
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
меги съм, но напоследък и в това се съмнявам... :)))
здравей :)

]


Re: Амма, глава 4
от Kanegan на 07.09.2012 @ 11:18:14
(Профил | Изпрати бележка)
...много мъдрост ни поднасяш, благодаря ти...Поздрави!:)


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 07.09.2012 @ 11:44:48
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря...

]


Re: Амма, глава 4
от zebaitel на 07.09.2012 @ 12:39:41
(Профил | Изпрати бележка)
Разказвай, разказвай, Меги, слушаме те!!!


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 07.09.2012 @ 12:41:32
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря Зеб...
Разказваме заради слушателите наистина... @--;--

]


Re: Амма, глава 4
от zaltia на 07.09.2012 @ 13:27:13
(Профил | Изпрати бележка)
Като тъжна приказака е...
Поздрави Меги!


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 07.09.2012 @ 13:39:29
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря :)

]


Re: Амма, глава 4
от mariq-desislava на 07.09.2012 @ 14:25:30
(Профил | Изпрати бележка)
Това е някак доста по-добро от Извезаните души, в смисъл, че се развиваш като разказвач.:)


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 07.09.2012 @ 14:28:22
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Сигурно защото това е много по-лесно... понеже не е моята история :) макар пак да си е моята история. Не е за мен...
За развитие - ще видим. Имам навика да потъвам в излишни подробности и описателност, на моменти досадна дори и на мен :)))
Благодаря, Деси.

]


Re: Амма, глава 4
от kasiana на 07.09.2012 @ 18:28:37
(Профил | Изпрати бележка)
Аплодисменти!!!!!

"- На колко години си, Амма?
- На седем. Ще стана на седем съвсем скоро, когато луната добие прозрачен, безцветен вид в който ние пътниците не можем да се оглеждаме. Така казва мама. И когато лицето ми бъде скрито нацяло и червеното ми цвете разцъфти, ще стана жена на Абдулла.
- Какво? Не си ли твърде малка за женене? И защо си пътник, ти не пътуваш.
- Всички сме пътници, така казва мама. Тук никой не остава завинаги, затова не трябва да плача а да се омъжа за Абдулла."

......

Твоята Амма отсега ми е любимка!!!

Сърдечни поздрави, Меги:)))

Каси



Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 07.09.2012 @ 19:17:45
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Гледай къде пипна точно :)))
Тук-там си вмествам някакви си мои кодове и смисли, дето нямат много общо с външния облик на романа и тези няколко цитирани изречения са такива. Когато пиша, творбата има две лица - едно видимо, и едно само за мен. Защото не съм сигурна, че което е за мен, би било добре поносимо...

@--;--

]


Re: Амма, глава 4
от kasiana на 07.09.2012 @ 21:05:21
(Профил | Изпрати бележка)
Което е за теб, е най-истинското, най-вълнуващото!!!
Не знам дали подозираш колко красива Вселена си, Меги, но аз съм щастлива, че чрез творбите ти, мога да се докосна до тази Вселена, т.е. до ефирната ти същност, Чаровно, Дете!!!

Сърдечни поздрави:)))))

Каси

]


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 10.09.2012 @ 12:04:52
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
@--;--

]


Re: Амма, глава 4
от anonimapokrifoff на 07.09.2012 @ 19:31:52
(Профил | Изпрати бележка)
Много добро предчувствие имам за този роман!


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 07.09.2012 @ 19:33:44
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
След този ти коментар съм сигурна, че ще го завърша @--;--

]


Re: Амма, глава 4
от Ray_Jay на 09.09.2012 @ 21:22:04
(Профил | Изпрати бележка)
Ще чета с интерес за Афганистан. Знаеш защо. : ) Тъжно ми е, че не успяхме да се видим, но другия път. :))


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 10.09.2012 @ 12:03:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Другия път :)

Знам. Затова май го пиша...

]


Re: Амма, глава 4
от Ray_Jay на 10.09.2012 @ 12:48:29
(Профил | Изпрати бележка)
На теб, не ти трябва причина, за да пишеш вълшебно! :) Но чета с интерес! Макар че, почнах да ги разбирам и начина им на мислене, че като не можеш нещо да промениш, просто го приеми, защото, инак хем ще го живееш, хем ще те измъчва неприемането му. :)))) А то като приемем нещо, дори се научаваме да го обикнем, вместо да мечтаем за друго, което се оказва нерядко същото, но под друга форма и опаковка! :))))

]


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 10.09.2012 @ 13:45:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Приемането някак не стои на дневен ред при тях, просто се случва. Имат ли избор - живеят само сред различни :)

]


Re: Амма, глава 4
от Milvushina на 10.09.2012 @ 19:28:34
(Профил | Изпрати бележка)
"Там, където животът мечтаеш, за да живееш, между жегата на деня и студа в сърцето, с разкоша на приказките и мизерията на дома, в земята на контрастите, задния двор на ада."

Казват, че имало някаква утеха в това да вярваш, че съдбата ти е написана на челото. Казват, че фатализмът помагал.

А на мен пък ми се иска да видя един свят, в който няма жени. Нека им е хубаво. Нека.


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 10.09.2012 @ 19:31:42
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Думите в кавички са разкошни...
Бих се радвала на свят без съдби..

]


Re: Амма, глава 4
от Milvushina на 10.09.2012 @ 21:42:48
(Профил | Изпрати бележка)
Мои са си думите. :) Защото и аз от много години се чудя, как издържат тези хора? По-конкретно, жените как понасят това? Така пише в книгите - че вярата във висша сила помагала. Така е, значи е така.

Може би съдбите ни са написани, може и да не са. Но докато го вярваме, всичко си продължава по старому.

]


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 10.09.2012 @ 22:09:13
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ние сами си ги пишем... - причина-->следствие.
Всичкото ни си ни е заслужено :)))

]


Re: Амма, глава 4
от boliarkabg на 11.09.2012 @ 11:58:36
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
светове...,благодаря ти мила Меги,че ме водиш из техните дебри.


Re: Амма, глава 4
от secret_rose на 11.09.2012 @ 12:07:52
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
И аз благодаря...

]