Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 534
ХуЛитери: 0
Всичко: 534

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЯпонски легенди - Бялата хризантемa
раздел: Приказки
автор: Caniko

     Преди повече от хилядолетие, някъде между Нара и Киото, незнайно как сред полските цветя израстнали една до друга две хризантеми – бяла и жълта.
      В един късен следобяд, както обикновено, градинарят Огава се връщал от училището за изящни изкуства. Пътят му минавал през ливадата и решил да спре за кратка почивка. Докато се любувал на красивия залез погледът му бил привлечен от двете хризантеми. Никога не бил виждал такива цветя. Те се откроявали с царствената си осанка и красивия си цвят. Огава не бил просто градинар, той умеел да разговаря с цветята.
      - Каква прелест! Бихте ли ми се представили, мили госпожици.
      - Ние сме хризантеми и ни е много приятно, че ни забелязахте.
      Усмихнал се.
      - Заслужавате името* си, найстина сте впечатляващи.
      Докоснал жълтата и си представил как би се променила в градината му. Знаел много тайни как да направи цветята по-атрактивни и по-привлекателни.
      - Непозната жълта красавице, ако дойдеш с мен, ще те направя най-красивото цвете в цялата околност. Искаш ли да живееш в красив парк, да се радваш на специални грижи, да виждаш хора, които ще са очаровани от великолепието ти.
      Жълтата хризантема била толкова поласкана от предложението на градинаря, че забравила за бялата си сестра и веднага се съгласила да бъде пренесена в градината му. Когато двамата се скрили зад хълма, бялата хризантема заплакала неутешимо.. Мислила си, че няма очарованието на сестра си и, че не може да се надява един ден да получи подобно преложение. Но това, което най-много я натъжавало било, че оставала сам-сама сред поляната, без да може да разговаря със сестричката си, към която била толкова силно привързана.
      ….
      Ден след ден жълтата хризантема ставала все по-красива и суетна. В парка на прочутия градинар никой не би разпознал дивото цвете от полето. Нейните венчелистчета били дълги и навити, листата ú били с порцеланов блясък. Всеки ден чувала възхитените възгласи на посетителите. Тя била гордостта на градинаря и той я бил поставил в центъра на витрината аранжирана от най-добрите майстори на икебана. Като че ли имала всичко, за което бе мечтала, но понякога си мислела за бялата си сестричка, която останала сама сред полето. Дори не се сбогували ... Как ли се чувстваше през дългите и самотни часове? Дали ú липсва?
      Един ден в градината дошъл Масаширо, най-добрият ученик на Огава. Идвал като пратеник на високопоставена особа. Търсел съвършеното цвете, което да може да послужи при проектирането на герб. Огава му показал хризантемата. Тя била най-впечатляващото му творение. Масаширо му обяснил, че хризантемата с тези дълги и къдрави листенца е много красива, но това, което търси е цвете със семпла елегантност. Поднесъл почитанията и благодарността си към дълбокоуважавания градинар и продължил пътуването си в търсене на подходящото цвете.
      Случило се така, че пътят на Масаширо преминавал през полето, където се били появили двете хризантеми. Нямало как да не забележи прекрасната бяла хризантема сред пъстрия полски килим Тя била прелестна, но много тъжна. Поискало му се да я утеши За щастие Огава го бил научил на езика на цветята. Тя му разказала историята си, казала му че е много самотна без сестра си. Масаширо я погалил и ú казал, че е видял жълтата хризантема, но милсли, че тя е много по-красива от нея. При тези хвалебствени думи усмивка озарила лицето ú. Но това не било всичко. Този мил човек ú казал, че я иска за герба на господаря си.
      В следващия момент щастливката била пренесена в луксозната рикша. Когато пристигнали в двореца, всички се надпреварвали с похвалите си за забележителното съвършенство на формата и елегантността ú. Велики художници, дошли от близо и далеч, сядали пред нея и я рисували влагайки дух и умение.
      Скоро на нея не ú било необходимо огледало, за да види лицето си. Тя можела да го види върху всички вещи на господаря - на бронята му, на изящните лакови кутии, на завивките му, на възглавници и халати. Когато погледнела нагоре, тя можела да види лицето си в големи резбовани панели. Била рисувана по всички познати начини – старомодни и модерни, но винаги излъчваща неповторима красота и финес. Всички до един признали, че стилизираната бяла хризантема, с нейните шестнадесет венчелистчета е най-прекрасния герб в цяла Япония.
      Скромната бяла хризантема преживявала най-щастливите мигове в живота си. Много ú се искало да ги сподели с милата си сестричка. Знаела, че е невъзможно и сянката на тъгата се прокрадвала в слънчевата ú усмивка. Наблюдателният Масаширо се досетил кое помрачава това изключително преживяване.
      - Скъпа моя, позволи ми да споделя една моя идея. Листенцата на хризантемата върху герба за почетните ордени са в твоя бял цвят, нека останат такива, а листенцата на 16-листната хризантема на фамилния герб могат да бъдат златножълти, за да ти спомнят за сестричката ти. Така завинаги ще бъдете заедно такива, каквито сте били преди раздялата.
      ‘’’
      Тази легенда витаеше във въздуха над красивите хризантеми в парка на Таканохара. Слушах я в унес и си мислех за ролята на случайността и съдбата в живота ни, за това, че не е важно да получиш шанс преди другите, а да си благословен с по-добрата възможност.
                  Цанка Шишкова,
                  Март 2012г.

      --------------------
      * хризантема на японски е кикухана – впечатляващо цвете.

      ***Още през VII век рисунки на хризантема са украсявали острието на императорския меч и оттогава тя се счита за емблема на японските императори.
      ***И до днес Висш орден на Хризантемата е най-високото японско отличие;
      ***Стилизираният златист цвят на хризантема с шестнадесет двойни листенца и сега е герб на мператорския дом, Някога такова изображение на хризантема било смятано за свещено, а правото да носи дреха с изображение на цветето с 16 листенца принадлежало изключително на членовете на императорското семейство. Нарушителят на това правило го грозяло смъртно наказание.
      ***От 831 г. в Япония се отбелязва един от най-красивите и любими на японците празник - фестивал на хризантемите.


Публикувано от valka на 07.03.2012 @ 15:43:26 



Сродни връзки

» Повече за
   Приказки

» Материали от
   Caniko

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 20409
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Японски легенди - Бялата хризантемa" | Вход | 6 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от secret_rose на 07.03.2012 @ 15:46:18
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Много са приятни и интересни твоите цветни приказки, Ц...


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от Caniko на 08.03.2012 @ 11:02:28
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Благодаря ти, Мег,
Поднасям ти пролетни цветя за празника!
Бъди здрава, красива и щастлива!
Цаня
:-)))

]


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от feia на 07.03.2012 @ 17:31:58
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох с интерес! :)


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от Caniko на 08.03.2012 @ 11:04:38
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Да срещнеш фея - това вече е приказка.
Много приказни дни ти пожелавам.
и красиви цветя за празника!
Бъди здрава, красива и щастлива!
Цаня
:-)))

]


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от galiakara на 07.03.2012 @ 19:26:35
(Профил | Изпрати бележка)
Харесват ми твоите легенди, Цане! С изяществото на изказа, с неговия поетичен финес! Получаваме и много нова, непозната информация от тях. Друг свят- с много по- различна от нашата философия. Чудесни са! Поздрав, мила!


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от Caniko на 08.03.2012 @ 11:15:09
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Благодаря ти, Галя,
Не мисля, че това е друг свят. Всички живеем в този свят, но по различен начин го разбираме.

Поднасям ти пролетни цветя за празника!
Бъди здрава, красива и щастлива!
Цаня
:-)))

]


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от zaltia на 07.03.2012 @ 21:07:14
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох с интерес Цани...
Продължавай да ни разказваш...
Лека нощ от мен!


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от Caniko на 08.03.2012 @ 11:17:00
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Светът на приказките е вълшебен и безкраен.
Обичам да пътешествам в този свят
:-)))

]


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от azzurro на 08.03.2012 @ 17:02:34
(Профил | Изпрати бележка)
Не мога да не изразя възхитата си от магията на разказа и мъдроста на този древен народ ! Благодаря ти за това, че поднесеното от теб успява всеки път да докосне някой забравени струни на човещината и обичта! Поздрави и честит празник Санико!


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от Caniko на 09.03.2012 @ 21:02:58
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Благодаря, azzurro. Имах нужда да знам, че и за друг не е чужда духовността на изтока. Ще съм шастлива, ако приказките ми са един макар и лек полъх от страната на изгряващото слънце.
Боеше ми много приятно да прочета коментара ти.
Най-сърдечни поздрави!
:-)))

]


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от mariniki на 08.03.2012 @ 19:03:58
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
много красива легенда...много..
благодаря ти, мила Цаня, че ни я разказа..
обичам японското изкуство...толкова е фино
и изящно тяхното светоусещане...
Честит празник!
бъди здрава и щастлива...


Re: Японски легенди - Бялата хризантемa
от Caniko на 09.03.2012 @ 21:08:25
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Мила Мари,
много ме радваш с думите си. Благодаря ти, че прочете, благодаря ти, че имаме еднакви усещания за този свят.
Усмивки и пролетно настроение са моите пожелания за теб!
Цаня
:-)))

]