Клара и Брамс ги е свързвало дългогодишно приятелство, не само емоционално-лична и професионално-творческа несекваща кореспонденция- досами смъртта и.
Още докато Роберт Шуман е бил жив, семейство Шуман са приемали по-младия и винаги мрачен и намръщен Брамс като близък съратник, съветник, другар, довереник и пр. След смъртта на Роберт (умира в лудницата) Брамс и Клара се сближават още повече- до интимност (разбира се, не сексуална; Клара е обичала своя съпруг, вярна му до края на живота си). Творчеството на Брамс, страстно и задушевно, следващо заветите на Бетовен, но претворени в интимен план, изключително е допадало на виртуозната пианистка, конкурентка на Лист (изпълнителски). Сигурно сте слушали нещичко от Унгарските танци на Брамс... Нему са чужди Вагнеровата парадност и Листовата помпозност. Брамс е дълбок. В кръга около Брамс и Клара (отчасти- и Роберт Шуман; въобще: Шуман се откроява сред композиторите-романтици) са почитали традициите и са се придържали малко или много към утвърдените схеми. Лист и Вагнер са драматизирали, натурализирали дори (пресъздавайки вой на вятър, морски бури и т.н.) музиката до степен, щото да предвещаят филмовата музика. Романтичния патос Брамс и Шуман пресъздават като задушевност и сантимент, без агресия и поза, но с детски блян, страстен копнеж, дълбочина и искреност на чувствата.
Паметта ми е къса и неуслужлива; непосилно ми е да изчерпя собственото си питане- с оглед на обхватността му... Подборка от преписката на Клара Шуман (Вик по баща).- Клара Шуман- "Животът на един творец" (визира се Роберт Шуман; съставителят представя Клара за автор), изд."Музика", София, 1983; на основата на тритомника "Clara Schumann- Ein Kunsterleben (Nach Tagebuchern und Briefen)" von Berthold Lissmann, Leipzig, Druck und Verlag von Breitkopf&Hartel, 1920. (Немски не владея.)
Ето думите на Брамс, когато разбрал, че дните на Клара са преброени: "Мисълта, че можем да я загубим, вече не ни плаши- дори и мен, самотника, който има толкова малко на този свят. И ако тя си е отишла от нас, няма ли лицата ни да грейват от радост, когато си спомним за нея? За прекрасната жена, на която можахме да се радваме в продължение на един дълъг живот- да я обикваме и да и се възхищаваме все повече. Само така скърбим за нея."
Клара и Роберт са създали 8 деца; тя надживява четири от тях (освен Лудвиг, който заболява душевно и умира през 1899-та, Елиза, която умира през 1928-ма, Мария, починала през 1929-та, и Евгения, починала през 1938-ма) и съпруга си, гениалния Роберт Шуман. Самата Клара завършва житейския си път на 20.05.1896-та, на 77 години (родена е на 13.09.1819-та).
Любовта между Клара и Роберт е образец за романтична любов- предана и интригуваща.- 7 години влюбените са били принудително разделени един-друг от бащата на Клара (дори под заплаха с разстрел)- именития (за времето си) музикален педагог и педант Фридрих Вик. Вик не е одобрявал романтичността на Роберт, въпреки че е бил учител и настойник на същия този Роберт- в юношеството му- и го е ценял като талант. След съдебен процес (Фридрих Вик обвинява Шуман в пиянство и налудност) Клара и Роберт се венчават (или непосредствено преди, не помня), съдът ги благославя (спечелват делото). Но Вик лишава дъщеря си от наследство и скъсва отношенията си с нея; много по-късно, след години, ледът между Вик и семейство Шуман се стопява (благодарение на неуморните доброжелателски постъпления на Роберт)... Самият Лист е свидетелствал в подкрепа на Шуман!
Брамс безрезервно и дълбоко-страстно е обичал Клара; но, от друга страна, е почитал нейната отдаденост (и посмъртна) на Шуман и децата. За разлика от вдетинения и лабилен Роберт, комуто, бидейки силна- властна и дисциплинирана- натура, Клара цял живот е служила за житейска опора (за да е благоразположен Шуман да твори), Брамс е стабилен и улегнал, земен тип мъж, оказвал е финансова подкрепа на пианистката, а нерядко е подавал и мъжката си десница- в чисто битов план. Клара Шуман, наред с Жана Д'Арк и др., е една от великите жени в европейската история: с голямото си сърце и поразителна сила на характера, с посветеността си на висшето творчество, с могъщия си интелект, с женствеността и красотата си; ненадмината пианистка, тя същевременно е и безупречна съпруга и майка. Любопитен, но неслучаен, факт е, че образът на Клара Шуман бе втъкан в банкнотите от 20 (или 50, не помня точно) германски марки.