Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 759
ХуЛитери: 4
Всичко: 763

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: mariq-desislava
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАбсурдът на изказа ІІ
раздел: Есета, пътеписи
автор: iszaard

Януари 2012 г.

Смисълът и свободата
Разсъждавайки за смисъла на изкуството и съответно, за често срещаната липса на такъв, няма как отново да не тръгна от родното, българското и като отношение, и като постижения в тази област. Преди всичко за мен смисълът е основен критерий, знак за ценност, гарантираща дълговечност на едно произведение и изобщо на творчеството на даден автор.

Осмислянето на даден процес и резултатът от него би трябвало да се оценява преди всичко от гледна точка на мястото му в един конкретен участък от време и пространство и на връзката му с тях. Твърдя, че колкото по-силна е тя, толкова по-възможна става дълговечността на изкуството.
В предходната част на „Абсурдът на изказа” засегнах проблема с липсата на достатъчно ясни критерии в България за това кой какво всъщност е искал и е успял да каже чрез произведенията си. Тази липса се отразява крайно негативно на настоящите опити на творците, като чертае едно твърде мрачно бъдеще на прекомерно залитане по чуждото и оттам обезличаване на родното, което по този начин абсолютно губи стойността си. За да бъда по-ясна ще се опитам да дам конкретни примери. Достиженията на българската музика са повече от спорни, при това в различните стилове, като за наличие на класика и дума не може да става. Жалките опити на някои наши композитори да извадят на бял свят някоя и друга оратория, например, будят по-често ироничен смях, отколкото възхищение от таланта на автора, успял да въвлече слушателите в непознати за тях духовни пространства. За другите стилове музика предпочитам да замълча, отбелязвайки само, че все пак са налице някои опити да се улови автентичното и родното в ритъма и мелодията, опити, които би трябвало да насърчаваме. Да, но не е точно така. И когато трябва да представим страната ни на някой сравнително престижен музикален форум като „Евровизия”, например, ние (онези, които не са с опериран слух), с право се червим от срам пред бездарните напъни, на които ставаме свидетели. Но не това е най-лошото. С едно единствено изключение, „нова” наша песен пътува до някоя чужда столица – домакин, само за да покаже на тамошните хора как трябва да звучи собствената им музика. Не е ли нелепо?!
Като оставим настрана музиката и обърнем внимание на изобразителното изкуство виждаме, че нещата там не са по-различни. Ние тук просто нямаме представа какво трябва да се прави. Скулптурата и графиката у нас са тера инкогнита за 90 % от населението. Успешните български скулптори се броят на пръсти, за монументални изпълнения не можем и да си помислим след падането на комунизма, а за съжаление не всички идеи са подходящи за малката пластика. Графиката е направо за окайване, защото дори завършилите академия с тази специалност предпочитат да мацат с масло и да правят опити да продават, вместо да се захванат здраво с киселините и скалпела. Безкрайно трудоемко, този вид изобразително изкуство у нас страда от липса на всякаква популярност като ситуацията стига дотам почти никой да не прави разлика между графика и графична рисунка (онази, която изисква само бял лист, молив, туш или дори тънкописец).
На фона на гореописаното „експерти” спорят дали традиционните занаяти като дърворезбата например, били изкуство. Явно дори не са чували, че същото се дели на изящно и приложно. В същото време ако си направим труда да посетим експозиция, проследяваща развитието на живописта у нас от освобождението до днес, може леко да се изпотим от притеснение в каква държава живеем. Защото, видите ли, твърде малко от включените в подобна изложба произведения няма начин да бъдат объркани с платна на руски, френски или германски автори (т.е не са автентични, родни и български нито като тема, нито като изказ). В този ред на мисли наскоро се зачудих какво всъщност сме постигнали в изобразителното изкуство за малко повече от сто години. Отговорът, до който достигнах никак не е лесен за приемане – почти нищо. И ако трябва да изведа мой собствен критерий за ценност и дълговечност от гледна точка на автентичността, на принадлежността към българското бих могла да посоча като че ли само един автор – Владимир Димитров - Майстора. Тъжно, но факт. И това при положение, че той съвсем не е любимият ми български художник и като стил и като тематика.
Като че ли по-малко абсурд (разминаване между търсено и постигнато в изказа) има в нашата литература. И слава Богу, че е така. Като че ли онова, което е най-близо до обикновения живот и черпи с пълна сила вдъхновение от всяко нещо, което се случва или не успява да се случи - писането, в България е успяло да каже повече, да направи много за родната ни култура. Но само то. Останалите изкуства уви няма кой знае с какво да се похвалят, освен приложните разбира се, които, както споменах по-горе в текста, мнозина са склонни да умаловажават. Интересно е, че сред онези, които слагат на по-ниско стъпало нашите традиционни занаяти, са професионалните художници, които смятат приложниците за хора „втора ръка”. В крайна сметка обаче точно последните по-често се придържат към онова, което всъщност прави изкуството ценно – самобитното, невъзможното за откриване никъде другаде по света отношение към формите и цветовете.
Изводът, до който мога да достигна след всичко това, е че на нас българите ни липсва преди всичко самочувствие, за да правим истинско изкуство, т.е. изкуство на световно ниво. Това е така, защото слабо познаваме и не ценим историята и традициите си, защото нямаме ясна преценка за важността на отстояването на свободата винаги и особено в творческия процес. Склонността на народа ни да свежда глава пред всичко, което би трябвало да отхвърли с гняв, се отразява катастрофално върху най-фината, но затова пък най-важна човешка способност – творчеството. Защото един народ, една държава се отличава от друг народ и държава само по едно – по своята способност да твори и оставя сътвореното за вековете. Ние обаче забравяме това и стигаме дотам да се питаме дали изобщо имаме нужда от изкуство. Толерираме бездарността, нагаждачеството и дребните сметки на еднодневките във всички направления - изобразително изкуство, литература, театър, кино, в какво ли не. В крайна сметка постигаме само едно – обезличаване във всяко едно отношение, което поставя въпроса имало ли е изобщо смисъл да бъдем външно свободни, след като все още не можем да се простим с робството в самите себе си.


Публикувано от alfa_c на 28.01.2012 @ 16:54:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   iszaard

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 20:31:39 часа

добави твой текст
"Абсурдът на изказа ІІ" | Вход | 3 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Абсурдът на изказа ІІ
от angar на 29.01.2012 @ 13:23:27
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Далече съм от другите изкуства (освен литературата), но написаното ме впечатли. Струва ми се, че е много вярно.


Re: Абсурдът на изказа ІІ
от erka на 28.01.2012 @ 21:22:26
(Профил | Изпрати бележка)
Мисля, че преплиташ изкуството и традициите, а това са различни неща,
независимо от допирните точки, които имат. Изкуството е нещо, което се
развива във времето и не може да очакваме от един съвременен художник да рисува като Вл. Димитров Майстора. После изкуството е нещо много лично, а хората на изкуството по принцип са си малко ексцентрични и е напълно нормално да се окажат неразбираеми за по-голяма част от населението. Приложниците също разполагат с много възможности за развитие, но ако са предпочели да се придържат към традицията, това също е право на избор, а може би липса на фантазия.
В изкуството нещата са персонални и като процес на създаване и като
усещане на вече създаденото, което би трябвало да означава, че поставянето му в някакви географски рамки или традиционни предпоставки е просто абсурдно.


Re: Абсурдът на изказа ІІ
от sixaia на 28.01.2012 @ 17:32:09
(Профил | Изпрати бележка)
Izkustvo i I smisal pomisli pak po temata ne mislia che izkustvoto e podvlastno na smisala po skoro na izobretotelnosta i chuvstvata nezabraviai che kogato natiskash klavishite rabotish vyrho proizvedenie na iskustvoto syzdadrno ot mnogo hora ............... a kolko shte istrae vyv vechnosta ne e pisano na edin chovek da go znae ...........Skypa :}