Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 973
ХуЛитери: 0
Всичко: 973

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСутрешни размисли 4
раздел: Есета, пътеписи
автор: ivliter

В американския филм който гледах снощи съпреживях една покъртителна история, пресъздадена великолепно от целия творческия екип.
За мене не се оказа толкова важно да запомня заглавието му, нито запомних имената на актьорите, някои от които съм гледал многократно в други филми. Чудесен сценарий, удивителна игра на актьорите, прекрасни снимки, но това е друга тема. Сега думата ми е за това, че филмът силно ме развълнува. Донякъде и с това, че и аз като бащата, главния герой, имам болен син – и аз като него живея в пълната си безпомощност да направя нещо за момчето си. Само, че при неговия случай беше все пак възможно да го излекуват, докато в моя не.
След видяното дълго не успях да заспя. Многократно се питах колко ли са измежду всички родители тези, които са готови, като филмовия герой, да се откажат от живота си заради своите деца? Аз знам, убеден съм, че ще има такива, които ще го направят, без да се замислят. Ще има и такива, които ще изкажат готовност, но пред лицето на смъртта ще се уплашат, ще се разколебаят, ще се откажат. По-мекушавите ще се уплашат и няма да се решат. Изправени пред лицето на смъртта е трудно, много трудно да обичаме някого по-вече от себе си, та било то дори и собствените деца. Извън ситуацията, никой не може да бъде сигурен в себе си как точно ще постъпи.
Господи, толкова силно ме притесни, че човешкият живот може да струва определена сума пари. Колко струва един човешки живот? Има ли въобще цена той? Според мене, не. Безценен е. Кой може да каже, че струва няколко десетки или стотици долара? Колко струва той за самия притежател? А колко ще струва на неговите близки? Ами за обществото? Още повече, когато става дума за живота на едно дете. Може би то е бъдещият гений, който би променил живота на планетата, а защо не и на слънчевата система в която живеем, защото технологиите вече го позволяват!?
Опитайте се да си представите кошмарът на един родител който знае, че животът на детето му може да бъде спасен, но с помощта на парите, които той няма откъде да вземе. Безценния живот, който зависи от някаква цена. Какво изпитание. И в невъзможността да ги осигуриш не е чудно, че ще си на крачка от това да станеш престъпник, да станеш звяр, да станеш какво ли не, да продадеш душата си на дявола, но да спасиш живота на най-ценното което имаш – детето си.
И тук идва вече другият голям въпрос, който ме измъчва – парите. Не са ли прави, онези мъдреци, които казват, че цялото зло на земята произлиза от тях, че светът ще се оправи, когато се премахнат те, че те са люлката на всичките пороци. Нима в хилядолетната си история, човечеството не изнамери нещо по-добро от тях? Те ли са панацеята за вечни времена? Откакто финикийците ги въведоха, нима нямат никаква алтернатива!?
Нима не си заслужава усилието да се открие по-добро решение? Аз не вярвам, че животът може да тече единствено по техните правила, че те трябва да са решаващото, защото ако е така, тогава жалко за човечеството.
Веднага се запитах какво представляват силните на деня, с какво са силни. Не е трудно да се отговори – с парите си и с властта, която самите ние им даваме. Защо парите се харчат вместо за лекарства, за здравеопазване, образование, за храна, спорт, наука и изкуство за войни, за оръжия, за средства позволяващи да бъде държан слабия в подчинение на силния? Нима не може да се живее в нормални жилища, вместо в палати, да се обличат обикновени дрехи, вместо такива за които се харчат баснословни цени? Нима е нужно някой си да задоволява прищевките си като пътува в космоса, докато има хора, които измират от глад на Земята; докато милиони бедстват от природните стихии? Защо е необходимо да мечтаем за космоса, когато не можем да запазим планетата на която живеем?
Защо никой не се отказва от богатството си? Толкова ли е трудно да се откаже в името на благополучието на ближните си? Как могат някои хора да тънат в охолство и в излишества, когато виждат около себе си мизерстващите, нищетата? Навярно те затова се изолират, създават свой затворен, непристъпен за другите свят, за да приспиват съвестта си. Нима ще отнесат богатствата си извън живота!? Нима ще си откупят с тях безсмъртие и вечна младост, вечно здраве!?
Най-често тяхното благополучие паразитира върху нещастието на мнозина.
И като тръгне мисълта по този път, спиране няма. Безброй въпроси… Някои с отговори, други без.
Но ето че навън пропя петелът на ежедневните обязаности и нишката на мисълта ми се скъса. Може би някоя сутрин ще я завържа и пак ще тръгна по безкрайния й път…


Публикувано от aurora на 23.01.2012 @ 08:52:27 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   ivliter

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 06:34:27 часа

добави твой текст
"Сутрешни размисли 4" | Вход | 3 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Сутрешни размисли 4
от secret_rose на 23.01.2012 @ 11:21:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
...
няма кой да го разбере, ако не го е преживял... ако не е умирал стократно с всяка настинка на чедото си...
а ако болестта е неизлечима, просто не е живот, за какво да ни е тогава...

света ни е сгрешен, Ив... ние сме сгрешени.


Re: Сутрешни размисли 4
от angar на 25.01.2012 @ 11:04:37
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Много ми харесва.
Но не в това, че съществуват парите е проблемът, аД човешката природа. Но доколкото човешката природа се приспособява към условията на съществуване, въпросът опира до обществения строй, до начина на разпределение на общественото богатство. Сега то се разпределя не на всекиго според нуждите, а на кой колкото може да заграби.
Да се премахнат парите няма смисъл, не те са, които душат. Както казва Вапцаров:
"Другари, да бъдем наясно - не удрям клеймо на прогреса.
Защото не прогресът е, който души, и ние не ще го рушим!"

Боже, откога не бях се сещал за тази дума - "Другарю!"


Re: Сутрешни размисли 4
от eva55 на 09.02.2012 @ 12:00:20
(Профил | Изпрати бележка)
Безценни размисли - затрогващи, бих казала - мъдри...Тази безконтролност ни доведе до ненаситна алчност ...!!!
"Опитайте се да си представите кошмарът на един родител който знае, че животът на детето му може да бъде спасен, но с помощта на парите, които той няма откъде да вземе. Безценния живот, който зависи от някаква цена. Какво изпитание. И в невъзможността да ги осигуриш не е чудно, че ще си на крачка от това да станеш престъпник, да станеш звяр, да станеш какво ли не, да продадеш душата си на дявола, но да спасиш живота на най-ценното което имаш – детето си."