Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 739
ХуЛитери: 4
Всичко: 743

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: pinkmousy
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПапагалът Шаро
раздел: Разкази
автор: anonimapokrifoff

Китаецът Цун или Чун, все тая, реши да напусне България и да продължи емигрантската си одисея в Щатите. Набързо опразни магазинчето си за всякакви ментета и подари на Петров, учителя по литература, любимия си папагал заедно с клетката.
Птицата беше маркова – жако, африкански сив папагал, но не съвсем. Нещо в гените й се беше изкривило и окраската й беше черно-бяла. Ако не бяха импозантната гърбава човка и късата опашка, по нищо нямаше да се отличава от най-обикновена сврака.
Петров беше третият стопанин на папагала. Китаецът го беше получил като подарък в родината си от французин, френетичен републиканец, който наричал птицата Марат и й четял непрекъснато статии от „Приятел на хората”. Цун или Чун я прекръстил и тя имаше име, невъзможно да бъде запомнено от европеец – в превод означаваше Свенлива зора над зимно заледено езеро с голямо оризище. Учителят й даде трето име – Шаро. Напук на това, че никак не беше шарена, и в памет на най-добрия си четириног приятел, който никога не беше имал, защото майка му изпитваше ужас от кучета.
И заживяха двамата в ергенската гарсониера на петия етаж в блок 526. В началото папагалът изпадна в дива депресия и оскуба почти всичките си пера. Не докосваше нито храната, нито водата. Видимо го потискаше огромната библиотека в спалня-хол-кабинет-трапезарията; всяко посещение на частните ученици, с чиито пари Петров осигуряваше своето и неговото оцеляване, го караха да се размазва до невъзможност по дъното на клетката.
Постепенно Шаро започна да възвръща оперението си, а процесът беше предшестван от яростно изкълваване на всякаква храна – и ядки, и зеленчуци. После стопанинът му най-сетне чу произнесени от папагала звуци. Сякаш за да оправдае новото си име, звъннеше ли се на входната врата, птицата започваше да ръмжи, а после да лае като зло куче и само тя си знаеше, че никога не го прави на наречието чау-чау – предпазливост, придобита още в Китай.
След това папагалът направо се поболя от логорея. Денонощно повтаряше едно и също: „Мао шъ хай йян! Мао шъ хай йян!” Петров отиде в магазинчето, наето вече от друг китаец – Цин или Чин, и той му преведе фразата: „Мао е слънце!” Но нещата не спряха дотук: птицата атакуваше собственика си с нови и нови китайски изречения. Учителят се принуди да покани в дома си Цин или Чин, защото нямаше как да възпроизведе всичко, избълвано от Шаро, но преводачът се оказа безсилен – езикът не бил официалният мандарин.
Петров не беше човек, който ще остави делото недовършено – в живота си не търпеше двусмислие и неясноти. Комбинативният му и обогатен от множество прочетени криминалета мозък му подсказа изход – записа на диктофон чинчанчункането на Шаро и се отправи към пазара. Чак на двайсет и осмата китайска сергия откри правилния човек. Миниатюрният Син или Зин му обясни, че това са сентенции от „Червената книжка” на Мао Дзедун, произнесени на езика сян – родния на Вожда. Петров запомни две: „Питай Партията за инструкции сутринта и докладвай на Партията вечерта!” и „Само храната ще спаси човечеството от гладна смърт!”, но и те му бяха достатъчни, за да разбере, че папагалът му е маоист чак и в кокошинките и че Цун или Чун беше разбил на пух и прах републиканското възпитание на французина.
Живееха си Шаро и Петров почти в самота и в задружие въпреки идейните си различия. Учителят забеляза, че птицата се вторачва в телевизора, когато има новини от страната, излъчване на заседанията на Народното събрание или на дебати, в които винаги побеждаваха защитниците на правителството. Скоро тази любознателност изкристализира в „Държавата – това е Премиерът. Премиерът е слънце!”. Така Петров разбра, че папагалът му за пореден път е променил политическите си пристрастия и вече проповядва нова доктрина, клоняща към монархизъм – неприкритият култ към личността очевадно целеше разбиването на многопартийната система.
Петров беше на 45 години – ерген в разцвета на силите си. Много отдавна щеше да се бракува, но съдбата реши да го предпази. Като студент беше лудо влюбен в една колежка(знаеше, че трябва да се казва „в една колега”, но използваше неправилната форма не само по инерция, а и от страх нечий слух да не пропусне „една” – като всеки зрял самотен мъж бе особено чувствителен на темата за сексуалната си ориентация).
Тя имаше невероятни кафяви очи и светлокестенява коса. Вечер се разхождаха в парка, той й рецитираше нежни стихотворения, обясняваше проблема за алиенацията в западноевропейската литература, развиваше собствени екзистенциални теории относно „Чужденецът” на Камю... Момичето слушаше, мълчеше и въздишаше. Постепенно срещите им се разредиха и накрая престанаха – оказа се, че докато той разкриваше на любимата си неподозирани интелектуални и емоционални прозрения, Пешо от тяхната група й беше направил бебе.
Петров потопи всичките си гемии, но за разлика от папагала Шаро нямаше пера, които да оскубе, затова оплешивя. Загуби вярата си в любовта, жените започнаха да го плашат – подозираше, че зад милата муцунка на всяка една се крие хищна Медуза Горгона. Тези същества искаха само едно – да те приковат към себе си, да те подчинят и експлоатират – и за целта раждаха деца. А къде оставаше душата?
Годините се разбягваха една след друга като бълхи от прострян на слънце селски юрган и така я караше Петров: на работа, после частните ученици, а вечер рецитираше пред Шаро любимите си поети. Хармонията беше толкова съвършена, че чак неестествена.
Всъщност домът му не беше съвсем лишен от женско присъствие. От време на време идваше съседката Иванова да вземе някоя книга от библиотеката му и да върне прочетената. Общуването им не минаваше границите на литературата, макар Иванова да беше мома. За трийсет и осемте си години тя знаеше само цифри, цифри и цифри – беше дипломиран счетоводител, - многострадално бе преживяла три-четири любовни връзки, в които все беше другата жена: така и не попадна на свободен мъж. Щом тя се появеше, Шаро се накокошинваше, наперваше се, не обръщаше внимание на неодобрението на стопанина си и произнасяше сърцераздирателно:
- Колко си хубава!
Господи, колко си хубава!
Колко са хубави ръцете ти.
И нозете ти колко са хубави.
И очилата ти колко са хубави.
Измито сините очи на съседката ставаха лазурни зад дебелите лупи, а бледото й лице изкусително порозовяваше. Щом тя си тръгнеше, Шаро изпадаше в истерия и грачеше драматично като гарвана на По: „Nevermore! Nevermore!”
Иванова дойде да върне „Осъдени души” и да вземе „Птиците умират сами” три дни преди Коледа. Когато се отправи към вратата, папагалът се приготви да изтръгне от дясното си крило първото перо, но Петров неочаквано прекъсна мазохистичното му действие: „Къде ще си на празника?” Беше ясно, че пита не него, а жената. Вкъщи, отговори тя, а мъжът каза защо не дойдеш у нас; аз ще донеса сармичките, отвърна тя, и тогава Шаро изкрещя екзалтирано „Cool!”.
Празничната вечеря щеше да си остане тъпа празнична вечеря, ако по Коледа не ставаха чудеса. Петров и Иванова тъкмо разискваха грешната любов на Фани Хорн и отец Ередиа, когато токът спря. Едновременно се наведоха над масата да запалят свещите и изтрещяха главите си. След взаимния порой от извинения накрая крехките пламъчета осветиха анемично лицата им. И тогава мъжът и жената се видяха. Тя го гледаше с плюс пет, той я съзерцаваше с минус три. Между тях имаше бездна от диоптри и те я преодоляваха сизифовски: тя – късогледо, но не осъзнаваше мига; той – далекогледо, но не подозираше бъдещето. Времето ги завъртя в центрофугата си и те загубиха представа за преди и после. Забравиха, че са ян и ин, че живеят в дуалистичен свят, където противоположните се привличат, но и се борят. Бяха като тенджера и капак, планет и сателит, дупе и гащи, мустаци и гребенче... Пулсът на всеки достигна взривоопасна честота, телата им запроизвеждаха като откачени ендорфин, серотонин и пр. – толкова, колкото не може да даде и един тон шоколад.
- Душата ми е стон. Душата ми е зов.
Защото аз съм птица устрелена:
на смърт е моята душа ранена,
на смърт ранена от любов...
Никой от двамата не чу потресаващо подходящия цитат, с който Шаро разби тишината. Бяха го забравили, а можеше да им каже толкова неща... Ех, неговите палувания на младини със сладострастната вълниста папагалка; леко извратените му лудории с красивите и гъделичкащо порочни братовчедки ара; червеноопашатата приказливка в преливащо сиво... ах!...
„Дали ще настане лют коитус, или само ще се лигавят с петинг?” Този въпрос силно го вълнуваше, макар да знаеше, че няма да получи отговор – той не беше светец, но не беше и жалък воайор.
- Обичайте се, деца мои, а аз ще поспя – прошепна и тактично сложи глава под лявото си крило, за да се унесе по-бързо от ритъма на сърцето си.
Сънят му беше странен и красив. Шаро се беше превърнал в черно-бяла каракачанка. Търчеше мощно на четирите си крака и събираше стадо овце на тучна планинска българска поляна. Когато животните се скупчиха послушно, с радостен лай изтича при овчаря, близна ръката му и видя, че това е Премиерът.
По Коледа наистина стават чудеса – ако не наяве, то поне насън, каза си Шаро, разбуден от скрибуцането, което издават човешките легла в някои специфични моменти, и успокоен за Петров, т.е. Иван, и за Иванова, вече Петра, потъна в безпаметното.


Публикувано от alfa_c на 11.01.2012 @ 19:18:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   anonimapokrifoff

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 19:55:38 часа

добави твой текст
"Папагалът Шаро" | Вход | 22 коментара (50 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Папагалът Шаро
от igeo на 12.01.2012 @ 14:51:44
(Профил | Изпрати бележка) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Този ти текст заслужава наистина адмирации ( виж за предишния - не съм сигурен)!
А колкото за правилността на двойката "колега - колежка" - този диспут ми е до болка познат и го намирам за много забавен.



Re: Папагалът Шаро
от lordly (lordly@mail.bg) на 12.01.2012 @ 09:01:12
(Профил | Изпрати бележка)
Хвала на "перото и мастилницата" ти!


Re: Папагалът Шаро
от galenaGV на 12.01.2012 @ 08:48:51
(Профил | Изпрати бележка)
Класа! Върховно!


Re: Папагалът Шаро
от zebaitel на 11.01.2012 @ 22:35:43
(Профил | Изпрати бележка)
Ох, Анониме, разпердушини папагалите с тоя разказ! /исках да осъвременя "изби рибата", ама не ми се получи особено/ Много готино се е получило! С право цитират хората части от разказа, като сентенции! Пък това за "колегата" колко ми е познато! Преподавателката ни по латински се скъсваше да ни прави високомерни забележки за "колежке"!!! Браво ти!


Re: Папагалът Шаро
от galiakara на 11.01.2012 @ 21:58:18
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесен разказ! Моите почитания! Смях се от сърце! Поздравления!


Re: Папагалът Шаро
от daik (gogetobg@yahoo.com) на 11.01.2012 @ 21:41:40
(Профил | Изпрати бележка) http://georgi.dininski.com/Poetry/index.htm
Готино, нестандартно, размазващо. ми както аз го харесвам. Благодаря за което ! :)


Re: Папагалът Шаро
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 11.01.2012 @ 21:36:56
(Профил | Изпрати бележка)
Вярвай, след *Изборът*, определено се надявах на нещо такова...
Само, предвид*сакралния*въпрос относно несигурното, но предстоящо:

*...лют коитус, или само ще се лигавят с петинг?... *
имам известни предпочитания за разместване на елементите илюстриращи дуалистичния ни свят...
*Бяха като тенджера и капак, планета и сателит, мустаци и гащи, дупе и гребенче... *
... и всичкото това, само заради един стар анекдот, за една хремава бълха,
заспала на топло в гащите на ... и събудила се още по-хремава
на мустаците на диригента. :) , :)

Иначе - оптимистичния финал, ми беше като мехлем, след грубия такъв на *Изборът*... :) , :)

;-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
(ей, За МНОГО години!!! От логореята си - щях да забравя :)



Re: Папагалът Шаро
от zaltia на 11.01.2012 @ 21:26:38
(Профил | Изпрати бележка)
Хареса ми много този папагал...толкова умен, и тактичен...
А на финала- сън в съня....
Поздрави!


Re: Папагалът Шаро
от verysmallanimal на 11.01.2012 @ 21:21:06
(Профил | Изпрати бележка)
Рядко се случва да нямам по някоя добра дума за разказ. Но сега нямам. Сега се чувствам така размазан от кеф, че нямам никакви думи. Защото не ми трябват думи, когато ми е хубаво, много хубаво с един текст. Когато текстът е като този - невероятно красив!


Re: Папагалът Шаро
от joy_angels на 28.01.2012 @ 16:37:27
(Профил | Изпрати бележка)
Браво ти!
Четох те офлайн, но си казвам - кой отвори уста за умрели, та на!
Смях се от сърце :)))


Re: Папагалът Шаро
от kasiana на 11.01.2012 @ 20:36:22
(Профил | Изпрати бележка)
"Петров потопи всичките си гемии, но за разлика от папагала Шаро нямаше пера, които да оскубе, затова оплешивя"
.........
Благодаря за веселото настроение преди сън, Аноним:)))))
Страхотна хрумка с чудесна реализация!!!!!

Сърдечни поздрави:)))

Каси


Re: Папагалът Шаро
от nikoi (boo@abv.bg) на 11.01.2012 @ 20:09:26
(Профил | Изпрати бележка)
Между тях имаше бездна от диоптри и те я преодоляваха сизифовски: тя – късогледо, но не осъзнаваше мига; той – далекогледо, но не подозираше бъдещето.
.............
ах, как те обичам..


Re: Папагалът Шаро
от Limonka (danist@abv.bg) на 12.01.2012 @ 23:51:55
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Една колега наистина звучи нелепо, а разказът ти е хубав, ама това си го знаеш :)


Re: Папагалът Шаро
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 13.01.2012 @ 13:08:39
(Профил | Изпрати бележка)
Велик си, Аноним! :)))


Re: Папагалът Шаро
от mamasha на 14.01.2012 @ 22:46:19
(Профил | Изпрати бележка)
Лелееее, Анониме, тако не съм се смяла отдавна. А на финала вече направо се хилех с глас!

Направо си забъркала невероятен коктейл от философска класила, партийни мантри и литература! И всичко това, изречено с мъдър крясък от една птица - как да не си паднеш от смях! Ей затова обичам да те чета - заради чудесните ти хрумки, гарнирани с много неочакваност и настроение! Поздравления, Анониме!


Re: Папагалът Шаро
от skrej на 15.01.2012 @ 16:02:27
(Профил | Изпрати бележка)
с моето далекогледство виждамммм 10-ка


Re: Папагалът Шаро
от Musketar на 15.01.2012 @ 18:22:44
(Профил | Изпрати бележка)
Направила си най-трудното и най-готиното. Без да губиш дълбочините, без за заобляш прекалено сатиричното, в този разказ има обилие от смях. Хубав смях, а той наистина се постига най-трудно. Почитания!


Re: Папагалът Шаро
от secret_rose на 16.01.2012 @ 12:30:09
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Наистина е нестандартно,
сладкодумно и увлекателно е...


Re: Папагалът Шаро
от stefka_galeva на 16.01.2012 @ 13:38:40
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави! :):)


Re: Папагалът Шаро
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 18.01.2012 @ 20:03:52
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Е, много е готин този разказ - толкова сладки находки и заигравки - може ли още от същия стил?:):):)


Re: Папагалът Шаро
от Markoni55 на 27.01.2012 @ 15:34:30
(Профил | Изпрати бележка)
Сочно, добре премерено - скърца чак, гладко се плъзга, изригва спонтанно, но в граници...Просто супер!
Много въображение - то от къде го прихвана, пък как го замеси та чак си облизахме пръстите. Яко, ама много!
чак не мога да повярвам на късмета си - нямаше труп! Нали знаеш, че много ме потискат и само защото пишеш невероятно ги изчитам, ама в напрежение и на тръни. Особено вчера с този избор, дето нямах сили да ти пиша коментар. Сполай ти!


Re: Папагалът Шаро
от sia на 05.02.2012 @ 12:47:53
(Профил | Изпрати бележка)
Хаха, аз обичам другото ти писане,
но и това прочетох с голям интерес.
Поздравления!