Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 461
ХуЛитери: 5
Всичко: 466

Онлайн сега:
:: Marisiema
:: pinkmousy
:: VladKo
:: LeoBedrosian
:: rhymefan

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТайните на българските манастири - 2
раздел: Есета, пътеписи
автор: galina

Манастирите близнаци

Те са част от съзвездието на "царските манастири", създадени около столицата Търново. Намират се на 2 км един от друг и поради тая близост, двете обители са наричани манастири близнаци. Това са Къпиновският и Плаковският манастир, споделили близки съдби и съхранили своите тайни и светини до днес.
Основателят на Къпиновския манастир, преподобния Сергий Къпиновски е обявен за светец, а мощите които оставя след смъртта си са нетленни. Първоначално те са почивали в църквата при манастира, но тъй като разположението на обителта е в близост до път и е ставала честа плячка на нападения, особено през кърджалийските времена, монасите решават да преместят светите мощи на друго място. Една нощ с тайно литийно шествие те пренасят раклата с чудотворните мощи в с.Къпиново и ги заравят в църковния двор. За удивление на всички, при големи празници, над това място се наблюдавали пламъци. По-късно мощите на светеца са откраднати и отнесени в неизвестна посока.
Съдбата на самия манастир, също е белязана с много възходи и разрухи.
След падането на Търновското царство под турска власт, Къпиновският манастир е опожарен. Но българското население в околността не се примирява с това положение и в края на XVIIв., селяните от близките села се заемат да го възстановят. Тъй като нямат официален султански ферман, разрешаващ градежа, те чрез увещания и подкупи успяват да получат благоволението на търновския валия и за да не се набиват на очи, извършват градежа нощем. Съграденото през нощта било нарочно опушвано с дим за да не личи, че е ново строителство. Така малко помалко, манастирът отново бил възстановен.
Неговото значение за хората от околността е било голямо, защото в обителта наред с богослужението, се е развивала тайна народополезна дейност.
Още през 1768г. при едно свое посещение Софроний Врачански донася "История славянобългарская", която била преписана от игумена Елфтер и разпространявана в търновския край.
Манастирът е в голяма помощ при организирането на Велчовата завера /1835г./, на хаджи Ставревата буна /1860/ и при подготовката на Априлското въстание.
В него са намирали подслон четите на капитан Дядо Никола, Филип Тотю, революционерите Ангел Кънчев и Матей Преображенски-Миткалото, както и самият апостол на свободата Васил Левски.

/ следва /


Публикувано от alfa_c на 17.02.2010 @ 11:37:05 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   galina

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 16:55:22 часа

добави твой текст
Авторът не желае да се коментира това произведение.