Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 754
ХуЛитери: 1
Всичко: 755

Онлайн сега:
:: valchebnica

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДенят, в който Васил видя края на Вселената
раздел: Разкази
автор: marcusjunius

Васил шофираше механично в сутрешното задръстване. Не може да се каже, че Васил бе неподготвен за него, тъй като то му се случваше всяка сутрин в работен ден, а понякога – и в почивните. Не може да се каже, обаче, и че беше подготвен,
понеже целта на подготовката за каквото и да било е да бъдат променени определени обстоятелства, които иначе, без подготовката, биха протекли по някакъв различен начин. Целта на Василовата подготовка за задръстването беше да намали задръстването, заедно със собственото си изнервяне от него, а двойнствеността на неговата (не)подготвеност идеше от факта, че той не успяваше да промени нито едното от тези две обстоятелства. Поне не и забележимо.

Мислите на Васил бягаха в различни посоки, като по пътя си закачаха като с бодлив шипков клон други мисли, които също се превръщаха в шипкови клони, или в къпинак – това не е сигурно, понеже Васил не бе много силен по ботаника. Ръмеше ситен, много ситен дъждец – дъждец, който би могъл да бъде определен като бавен. Колоната се влачеше мудно и той запали втора цигара за това кръстовище, което беше лошо, много лошо, тъй като това същото кръстовище обикновено отнемаше само една. Точно тази цигара се оказа съдбоносна за Вселената.

Марковите цигари на Васил , според надписа, бяха Холандски, но понеже една Директива на Европейския съюз разрешаваше ишлеме от определени държави що се отнася до производството на цигари, лекарства и други опасни за здравето субстанции, Василовите цигари всъщност идеха от една малка сръбска фабрика. Преди два месеца в един студен зимен понеделник двадесет и шест годишния Джиорджи, сръбски албанец, бе дошъл на работа след тежко препиване и консумация на някакви психотропни хапчета с неясно съдържание. Смяната щеше да бъде тежка и Джиорджи реши да „удари за отскок” последната половинка от едно хапче, останала от предната вечер. Тъй като ръцете му трепереха, той изпусна парчето таблетка в тютюневата смес, която вървеше към машината за цигари.

И така при третото дръпване цигарата на Васил изсъска и той усети в устата си леко кисел вкус. Наруга проклетите производители, които лепяха марковите си имена на боклуци и тъкмо да угаси цигарата в пепелника, когато колата пред него рязко спря. Васил натисна спирачката и за миг върна вниманието си към шофирането, което даде време на странната цигара да окаже въздействието си върху него. Васил реши да я допуши.

Бавно, постепенно тръните с неопределени ботанически имена започнаха да се разнасят от главата на Васил – или пък да се заплитат още повече, зависи от дефиницията. Чистачките бяха току-що изгладили голямото предно стъкло на новата му кола и, през тръните, Васил се взря в него както никога преди. „Чисто, чисто, празно, нищо”, помисли си той. Но това състояние на нещата трая не повече от секунда. Малка, съвсем малка капчица се появи горе вляво, после още една под нея, една в средата, една в дясно до винетката, една над линията на волана... Казахме, че дъждът беше бавен. Разбира се, колкото и бавен да е един дъжд, едно ръмене, все пак никой не може да следи появяването на всяка отделна капка върху едно чисто стъкло. Но в този ден Васил не само че успяваше да го прави, но и с учудване установи, че започва да улавя някакви схеми, някакъв познат модел във формата и разположението на капчиците. Бавно, бавничко капките се появяваха една след друга, една до друга, понякога една върху друга и образуваха сложна картина от различни по размер, прозрачни точици. Всичко се случваше толкова бавно и Васил разбра, че то се случваше така ЗАРАДИ него. Той трябваше нещо да разбере, нещо да види, но какво, по-дяволите, можеше да види напушеният му мозък, освен онова, което виждаше?

Васил имаше усещането, че вижда всичко и нищо. Че Господ му разкрива някаква велика тайна. В същото време усещаше дълбоко вътрешно напрежение, страх, който проникваше чак до мозъка на костите му – и когато на самият Васил му хрумна това същото сравнение, той осъзна, че никога преди не беше разбирал какво значи този израз. Да – костите му имаха мозък на хиляди, милиони, милиарди години и точно в момента този мозък изтръпваше от ужас...

...И тогава Васил видя как се появява Голямата мечка. Васил не беше силен по ботаника, НО Васил беше много, много силен по астрономия. Хоби от училище, хоби от университета, хоби и сега, с трите му телескопа и безбройните книги и атласи на звездното небе. И Васил разбра. Пред него, на стъклото на малкия му, жалък автомобил, който щеше да ръждяса и да изчезне след стотина години (с изключение на пластмасовите части, за които щяха да са нужни няколко десетки хиляди) някой (Някой!) му изнасяше урок по история на Вселената. Васил едно след друго разпознаваше съзвездия, виждаше ги как се появяват – дори размера на капките съответстваше на относителната яркост на звездите, гледани от земята. Ето я и Малката мечка, ето го Орион... Плеядите... И тогава той видя, как в Плеядите се появи една звезда, голяма и ярка, която не съществуваше! „Бъдещето!” – изрече Васил на глас, с благоговение. И започна още по-внимателно да следи познатите съзвездия – видя как изчезват звезди, как изчезват цели съзвездия, а други се променят и стават неузнаваеми. Видя как по няколко звезди наедряват в огромна капка и се плъзват надолу в прозрачна черна дупка, като по пътя си забърсват още десетки звезди и цели съзвездия. Васил вече не се страхуваше – той гореше отвътре в една персонална Нирвана. В този миг той бе ученик на Бог и го знаеше. Искаше този урок да продължи – до край! О, как искаше, искаше да види края! Тази мисъл го сепна и той понечи да посегне към лоста на чистачките, който бе включен на режим „автоматичен” – процесорът сам преценяваше, кога стъклото е толкова покрито с капки, че да има нужда от чистене... Трябваше да ги изключи, за да види края!

В този момент колата пред него отново спря рязко и той сграбчи волана с две ръце, като скочи на спирачката.

Това моментно отклонение беше достатъчно. Огромните чистачки извършиха бързо, плавно, почти нежно движение и цялата Вселена изчезна.

Васил стискаше волана на колата си, която щеше да ръждяса и да изчезне след стотина години (с изключение на пластмасовите части, за които щяха да са нужни няколко десетки хиляди) и от очите му се стичаха сълзи. Той бе пропуснал шанса на живота си – шансът научи Истината!

Клаксоните зад него го сепнаха, той вдигна глава и погледна отново напред през премрежените си очи. И тогава видя, как върху чистото стъкло бавно и тържествено, капка по капка започваше да се рисува една нова, непозната Вселена...


Публикувано от alfa_c на 16.03.2009 @ 09:43:03 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   marcusjunius

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 03:14:58 часа

добави твой текст
"Денят, в който Васил видя края на Вселената" | Вход | 6 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Денят, в който Васил видя края на Вселената
от aurora (vasia@hulite.net) на 16.03.2009 @ 11:58:55
(Профил | Изпрати бележка)
Харесвам разказите ти:)


Re: Денят, в който Васил видя края на Вселената
от Hulia на 16.03.2009 @ 11:11:42
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Страхотно е това, което си написал, с голям интерес прочетох...


Re: Денят, в който Васил видя края на Вселената
от LiRa на 24.03.2009 @ 12:54:07
(Профил | Изпрати бележка)
След като изчетох и преизчетох Дъглас Адамс, страшно ми липсваше нещо ново, написано философски-иронично, оригинално, майсторски премерено като изказ. Ставаш ми любим автор, Марк, това е положението. Здравей! :))


Re: Денят, в който Васил видя края на Вселената
от marcusjunius на 16.03.2009 @ 13:35:52
(Профил | Изпрати бележка) http://marcusjunius.blogspot.com/
Aurora, Hulia -

Много ви благодаря!


Re: Денят, в който Васил видя края на Вселената
от joy_angels на 16.03.2009 @ 21:07:26
(Профил | Изпрати бележка)
Много интересно пишеш! Поздравления, Марк!


Re: Денят, в който Васил видя края на Вселената
от krasavitsa на 20.03.2009 @ 17:50:32
(Профил | Изпрати бележка)
Харесаааах.
Премерен баланс между реално и отнесено и приятна ирония.
Поздрави!