Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 749
ХуЛитери: 0
Всичко: 749

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТретият баща на историята
раздел: Есета, пътеписи
автор: sradev

(част от СИЗИФ)
Открай време историците спорят за ролята на личността в историята. Едни казват - тълпата решава всичко, а личностите го отгатват, други казват - царят решава всичко, а тълпата изпълнява. Всеки дава своите аргументи, който са във формата "какво би било, ако".

Да погледнем за какво разказват истериците. За войни и битки, за герои и завоевания. Не става въпрос за Омировите истории, те са късно изобретение. Не става дори въпрос за Махабхарата и Рамаяна, нито за Гилгамеш и сие. Става въпрос за най-старите истории, за които разправят земята и камъните, строежите и руините. Нима камъните са история?

Грубо казано, историците се делят не толкова през дихотомията тълпа-личност, колкото през мисленето процес-събитие (единично-множествено). Разглеждащите историята през дупката "ред от събития" търсят в последователността закономерностите на връзките между събитията. Разглеждащите я през дупката "процеси" търсят и мерят силите и посоките на процесите. В препирнята си и двете страни достигат до абсурди. Единичкаджийте отричат множественността довеждайки я до ролята на сляпата тълпа, множествениците отричат единиците довеждайки ги до отпадъчен продукт на цялото. Цяло? Дори гледано през две дупки то не е цяло и повече прилича на кърпено с пачаври. И да оставим настрана слепотата на двете групи наук-овци (1), които единодушно отричат развитието на знанието (имат известно основание поради честата му загуба), което също се дели по тяхната формула на учители и образователна система. Отново е същата схема: многото ражда единиците, единиците раждат многото. Нищо ново, защото от памти века гаметата е форма на зиготата и зиготата - на гаметата. Отричането на едната форма е типично за делящите на аз-те (парадоксално, но и привържениците на единичното се събират в гроздове, а дори и в пръчици). Това е характеристично и за методологията им: те събират своето знание от следите, но следите са пътечки на охлюви, които нищо не казват за черупката, а съвсем малко за стърженето в стомаха. Някои все пак по следите достигат до изядените листа, но всички изследователи делят и почти никой не събира.

А това, което движи историята е невидимо, не оставя следи нито в камъните нито в тълпите. Бихме могли да го наречем дух, понеже за духа знаем толкова малко, че всичко, което ни хрумне можем да приемем за истина. Историята в своята същност е история на духа или духовете (когато не го познаваме можем да си го представяме едновременно като единица и множество, ползувайки пълната свобода на нашето невежество. Можем да му приписваме всякакви атрибути независимо дали се боиме от него или го обичаме.). Къде да г(о/и) търсиме? Нима т(о/е) се кри(е/ят)? Това, което за нас е скрито е само това, което нашата слепота не иска да види. Къде го търсиме? - в миналото. А то е в нас - сега и във всеки индивид и във всяко сборище на живи същества. Т(е/ой) съдържа(т) следите на миналото, настоящето и бъдещето. И вместо да приказваме за свършека на историята, можем да се заемем с правенето й, защото тя е жива.

-----
Литература
1 Хуго Щейнхауз, Няколко думи за някои думи.


Публикувано от alfa_c на 03.01.2009 @ 09:32:31 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   sradev

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 04:17:39 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Третият баща на историята" | Вход | 7 коментара (22 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Третият баща на историята
от Slon-Madrigal на 12.09.2009 @ 11:54:28
(Профил | Изпрати бележка)
Гениално)А оттук до идеята за Бога колко е? Нали една от ипостазите на Бог беше именно Дух... Чудя се дали е било случайно.


Re: Третият баща на историята
от dandan на 03.01.2009 @ 10:26:09
(Профил | Изпрати бележка)
Оптимизмът ти обнадеждава, време е третият баща да се възроди.

Поздрави в Новата година, Славяне



Re: Третият баща на историята
от radi_radev19441944 на 03.01.2009 @ 11:26:47
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Те може да се окажат повече бащи. А като дойдат и майките тогава хептен ще я объркаме.
Точно така: историята е съвокупност от много фактори и не може да се твърди, че събитията се дължат на случайност или закономерност


Re: Третият баща на историята
от Paisa (paisa@abv.bg) на 03.01.2009 @ 12:38:32
(Профил | Изпрати бележка)
Аз не разбирам от духове много, та затова ще се възползвам от свободата на незнанието си, да подхвърля една "огледална" гледна точка - тази за реалната човешката история като отражение на една друга още по-реална про- и анти-човешка битка, в която човекът много успешно води война против себе си. И побеждава при това.


Re: Третият баща на историята
от Matador (el_ultimo_trubadur@abv.bg) на 03.01.2009 @ 18:45:07
(Профил | Изпрати бележка)
Ще кажа (въпреки че не съм нито историк, нито истерик), че е крайно време в миговете на безкрайното време, да се започне и спор за ролята на историята вкл. и настоящата (разбирай т в о я т а) върху личността конкретно визирана като такава, и още - като елементарна (не алиментарна) частица на обществото. ;)
"Това, което за нас е скрито е само това, което нашата слепота не иска да види." копам в скритото съкровище с Афоризми. Твое ли е?
ЧНГ и поздрави от Танцуващия! :)


Re: Третият баща на историята
от miglena на 06.01.2009 @ 21:01:18
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
:))) поздрави от Спирка АСМЕ!

и свободно цитатче от Ницше: не търси единиците, търси нулите ... пред нулите можеш да застанеш като единица ...

:)


Re: Третият баща на историята
от galachad (karls_on@yahoo.com) на 07.01.2009 @ 08:37:17
(Профил | Изпрати бележка)
Вълната винаги изтласква нагоре своите молекули.
А темата за тълпата е интересна
според някой нарастналото количество е движеща сила на новата история.
А по спора: всичко е въпрос на вяра за някой и въвеждане на приблизително верни математически модели за други.
Но несъвършенството винаги е наспроти!